Renaultin tutkielma Emblème leikkaa 90 % CO2-päästöistä

Renault on asettanut itselleen haasteen tehdä kaikesta toiminnastaan Euroopassa hiilineutraalia vuoteen 2040 mennessä. Renault Emblème -tutkielma kehitettiin näyttämään, miten auton elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä voidaan pudottaa 90 prosenttia. Upea farmariauto toimii yhtä aikaa sekä sähköllä että vedyllä.

Renault osoittaa uudella Emblème-prototyypillään, että yhtiön visio päästöjen todella rajusta vähentämisestä on mahdollinen. Tutkielmalla näytetään, miten Renault Groupin on mahdollista edetä hiilineutraaliksi Euroopassa vuoteen 2040 mennessä ja maailmanlaajuisesti kymmenen vuotta myöhemmin. Tavoitteeseen pääsy vaatii vallankumouksellisia muutoksia tapaan suunnitella uusia autoja ja valmistaa niitä.

Renaulution-strategian mukainen lähestyminen hiilineutraaliin tulevaisuuteen

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja leikkaaminen nollaan on tärkein asia ilmaston muutosta vastaan taisteltaessa. Asetetun vuositavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, joista kertoo Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 14. päivänä esiteltävä Renault Emblème. Se on konkreettinen laboratorio niistä innovaatioista, joita Renault, Ampere ja niiden yhteistyökumppanit ovat kehittäneet päästöjen vähentämiseksi.

Kuva: Renault.

Päähaaste päästöjen vähentämisessä on ulottaa se kaikkeen auton elinkaaren aikana alkaen sen valmistuksesta ja päättyen kierrätykseen. Uusi Renault Emblème jatkaa vuonna 2022 esitellyn Scenic Vision H2-Tech -tutkielman hengessä vieden asioita askeleen pidemmälle. Emblèmen ilmakehään vaikuttavat päästöt (CO2 ja muut) ovat auton elinkaaren aikana 90 prosenttia vähäisemmät, kun vastaavan nykyisin valmistettavan polttomoottoriauton. Koko elinkaaren aikana syntyy vain viisi tonnia hiilidioksidia.

Uskomattoman päästövähennyksen saavuttamiseksi projektin aikana tutkittiin kaikki mahdollinen päämäärään pääsemiseksi. Mukana ovat kierrätetyt materiaalit, joilla on vähäinen hiilijalanjälki, luonnon materiaalit, tuotantoprosessi täysin uusiutuvaa energiaa käyttäen, kierrätysosien käyttö auton elinkaaren päätyttyä ja paljon muuta. Sama ajattelu koski myös auton tekniikkaa voimalinja mukaan lukien.

Tehokkuus on Renaultin uuden muotokielen ydin

Renault Emblème symbolisoi uutta holistista lähestymistä auton muotoiluun. Sen ulkonäössä yhdistyvät urheilullisuus, tyylikkyys ja tunteisiin vetoava aistillisuus pyöreydessä sekä grafiikassa ja teknisissä linjoissa luoden äärimmäisen haluttavan kokonaisuuden. Muotoilu on myös aerodynamiikan optimoinnin tulos, jolla halutaan vähentää energian kulutusta estetiikasta tinkimättä.

Kuva: Renault.

Yksityiskohtia ovat muun muassa ulkopeilien korvaaminen kameroilla, jotka on integroitu lokasuojiin, tuulilasinpyyhkijöiden sijoittaminen konepellin alle ja oven kahvojen upottaminen koriin. Kaksi evää konepellissä ohjaa ilmavirtaa optimaalisesti tuulilasille ja etupuskurista alkavat kanavat vievät ilmavirran tehokkaasti etupyörien taakse. Vanteet ovat täysin katetut, millä tehostetaan ilman virtausta korin myötäisesti. Formula 1 -autoista tuttua tasaista pohjan muotoa tehostetaan aktiivisesti säätyvällä diffuusorilla, jolla tasapainoitetaan ilman virtaus minimoiden aerodynaaminen ajovastus.

Muotoilua hiottiin ainutlaatuisella digitaalisella simulointitekniikalla, mikä saatiin käyttöön BWT Alpine F1 -tiimiltä osana tehokasta Renaultin ja Amperen yhteistyötä. Yhdistämällä osastojen ammattitaidot ja hyödyntämällä aktiivista sekä passiivista aerodynamiikkaa, ilman virtaus saatiin optimoitua ja Renault Emblèmen ilmanvastuskertoimeksi saatiin hyvä 0,25.

Hienostunut, tinkimätön elämäntapafarmari

Kyseessä ei ole mikään utopistinen koemalli, sillä kauneus on tärkeä tekijä Renaultille. Niinpä Emblème on tyylikäs elämäntapafarmari, jonka optimoitu aerodynamiikka lisää sen tehokkuutta ja taloudellisuutta. Kori on 4,8 metriä pitkä, mikä muistuttaa Renaultin siirtymisestä yhä suurempiin autoluokkiin. Akseliväli on 2,9 metriä, mikä yhdessä farmarikorin kanssa varmistaa runsaat tilat. Toisaalta perän muoto ja kohtuullinen 1,52 metrin korkeus tuovat mieleen coupén.

Kuva: Renault.

Auton koko muistuttaa myös siitä, että Renault on vahvistumassa yhä merkittävämmäksi tekijäksi keskikokoisten ja sitä suurempien autojen luokissa eli C- ja D-segmenteissä. Samalla jatketaan nykyisellä linjalla, että ostaja saa Renaultin valitessaan rahalleen mainion vastineen. Muotoilussa on myös uutta ajattelua siinä, miten Renaultin logoa voidaan käyttää tunnusmerkkinä valoissa, jolloin auto on entistä helpompi tunnistaa Renaultiksi.

Yksi merkittävä tekijä auton energiatehokkuudessa on sen omamassa, joka on tietenkin myös suhteessa auton kokoon. Pienempi paino alentaa hiilidioksidipäästöjä kaikessa auton elinkaaren aikana tuotannosta kuljetuksiin ja auton käyttöön. Kevyt auto on myös raskasta helpompi kierrättää. Sen takia muotoilijat ja insinöörit ovat metsästäneet jokaista ylimääräistä kiloa tavoitteenaan saavuttaa 1 750 kilon omamassa. Sen painoisena Emblème painaa vähemmän kuin samankokoiset hybridit sähköautoista puhumattakaan.

Voimalinja yhdistää monipuolisuuden ja alhaiset päästöt

Renault Emblème on sähköauto, jossa on kaksi voimalinjaa. Auto on suunniteltu vähentämään hiilidioksidipäästöjä auton käytettävyydestä tinkimättä. Voimalinjassa on energiasisällöltään 40 kilowattitunnin ajoakku arkikäyttöön, kun taas pidemmillä matkoilla voidaan käyttää polttokennotekniikkaa.

Perustana on takavetoinen AmpR Medium -perusrakenne, johon voidaan liittää erilaisia komponentteja, kuten sähkömoottori, ajoakku, polttokenno ja vetytankki. Painopiste on alhaalla ja optimaalinen painonjakauma varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.

Emblèmessä on 160 kilowattia kehittävä sähkömoottori, missä ei käytetä harvinaisia metalleja, mikä sekin on yksi ympäristön huomioon ottava seikka. Voimaa sähkömoottori saa tässä sähköautokokoluokassa energiasisällöltään kohtuullisen pieneltä 40 kilowattitunnin (NMC) ajoakulta. Se on paljon kevyempi, pienempi, halvempi ja ympäristöystävällisempi kuin tämän kokoisissa autoissa yleensä käytettävät ajoakut. Sitä käyttäen toimintamatka on satoja kilometrejä, mikä riittää normaaliin käyttöön. Toisena moottorina on 30 kilowatin tehoinen PEMFC-polttokenno, joka toimii 2,8 kilon tankista saatavalla vedyllä pitkillä matkoilla. Kaiken lisäksi polttokennon energiatehokkuus on 60 prosentin luokkaa.

Yhdessä kaksi voimalinjaa tekevät mahdolliseksi tuhannen kilometrin pituisen matkan yhtä nopeasti kuin polttomoottorisella autolla. Matkan aikana ei tarvitse pysähtyä lataamaan, vaan kaksi viiden minuutin pituista vedyn tankkaustaukoa riittää kattamaan matkan. Esimerkiksi matkalla Pariisista Marseilleen kolme neljännestä matkasta käytetään vetyä, jolloin ei ole mitään muuta päästöä kuin puhdasta vettä.

Innovatiivinen tapa tehdä työtä

Pyrittäessä kunnianhimoiseen päästöjen vähentämiseen Emblèmen kehittäminen vaati aivan uuden tavan työskennellä. Projektissa oli mukana Renaultin ja Amperen lisäksi 20 yhteistyökumppania, jotka ovat kukin oma alansa huipputasoa. Kaikki antoivat työhön oman teknologiansa ja osaamisensa hiilidioksidipäästöjen pudottamiseksi 90 prosentilla.

Kollektiivinen, horisontaalinen lähestyminen rohkaisi tekemään ennakkoluulottomia innovaatioita. Emblème osoittaa jälleen kerran, että Renault Group on kehityksen kärjessä innovaatioiden, liikkumispalvelujen ja autonvalmistuksen suhteen, kun se yhdistää koko ekojärjestelmän prosessiin.

Emblème esitellään Renaultin osastolla Pariisin autonäyttelyssä 2024. Lokakuun aikana Ampere esittelee auton kokonaisuudessaan, jolloin kerrotaan syvällisemmin auton teknologiasta päästöjen vähentämiseksi.

Auton elinkaaren analysointi

Elinkaarianalyysi (LCA, Life Cycle analysis) on tieteellinen metodi, jolla määritellään ympäristövaikutukset auton elinkaaren aikana kehdosta hautaan. Lähtökohtana ovat materiaalit ja komponenttien valmistus, mistä edetään auton kokoamiseen, kuljetukseen, käyttöön, huoltoon ja kierrätykseen. LCA on maailmanlaajuisesti käytettävä standardisoitu työkalu, jolla myös Renault Group mittaa autojaan.

Yksi tärkeimmistä käyttötarkoituksista on laskea maapallon lämpenemiseen kohdistuva vaikutus kasvihuoneilmiöön vaikuttavien päästöjen, lähinnä CO2, muodossa myytyä autoa kohden. Renault Group ottaa laskennassa huomioon autojen todellisen kulutuksen 200 000 kilometriin saakka. Renault Group ja Ampere kannattavat myös Ranskan autoteollisuuden tekemää ehdotusta mitata vaikutus koko auton elinkaaren ajalta.

Uuden Megane E-Tech 100% electricin kokonaispäästöt sen elinkaaren ajalta ovat 24 tonnia CO2. Se on puolet vastaavan polttomoottorisen henkilöauton päästöistä (49 tonnia CO2, polttomoottorinen Captur). Laskelma kertoo konkreettisesti sähköauton vaikutuksesta päästömääriin. Emblème projektin tavoitteena on päästä laskelmassa viiteen tonniin, mikä olisi ainoastaan kymmenys polttomoottoriseen henkilöautoon verrattuna.

Lue muita juttuja ekologisuudesta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän