Ford esitteli tänään sähköautomallistonsa uusimman jäsenen, täyssähköisen Puma Gen-E:n, joka tuo nyt sähköisen vaihtoehdon Fordin myydyimpään automalliin Euroopassa.
Mallin uusi sähköinen voimansiirto parantaa ajokokemusta ja tuottaa hyvän 13,1 kWh/100 km energiatehokkuuden. Puma Gen-E:n toimintamatka on täydellä akulla 376 kilometriä (WLTP), joten se soveltuu myös pidemmille matkoille. Kaupunkiajossa toimintamatka on 523 kilometriä, minkä ansiosta sillä voi ajaa kaupungissa useita päiviä lataamatta akkua. Akun lataaminen pikalaturilla 10 prosentin tasosta 80 prosenttiin kestää noin 23 minuuttia.
Puma Gen-E tarjoaa Puma ST -mallin urheilullisuutta sähköisessä muodossa. Malli kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 8 sekunnissa, ja mallin ohjausvaste on nopeampi kuin bensiinimallissa.
Kompaktin sähköisen voimansiirron ansiosta Puma Gen-E:ssä on vieläkin enemmän tilaa kuin polttomoottorimallissa. Puman bensiinimallien innovatiivisesta, tavaratilassa sijaitsevasta MegaBox-säilytystilasta on sähköautossa tullut GigaBox, minkä ansiosta tavaratilaa on jopa 574 litraa takaistuinten ollessa paikoillaan. Lisätilaa tuo 43-litrainen etutavaratila ”frunkki”.
Digitaalisuutta ja yhteysominaisuuksia
Ohjaamossa on kaksi teräväpiirtonäyttöä, jotka on käännetty kohti kuljettajaa helpottamaan auton hallintaa. Fordin uusimman sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmässä on pilvipohjainen navigointijärjestelmä. Langattoman Apple CarPlay ja Android Auto -yhteyden ansiosta sovellusten ja puhelimen synkronointi auton järjestelmään onnistuu myös langattomasti.
Uudessa korkeammassa keskikonsolissa on mukavasti säilytystilaa henkilökohtaisille tavaroille. Liukuvan käsinojan voi säätää itselleen parhaiten sopivaan asentoon, mikä lisää mukavuutta erityisesti pitkillä matkoilla. Langattoman älypuhelimen latauksen ansiosta puhelimen akun saa ladattua matkan aikana.
Puma Gen-E:llä ajaminen on vaivatonta niin kaupungissa kuin sen ulkopuolellakin. Yksinkertaistettu sähköinen vaihteenvalitsin sijaitsee ohjauspyörän takana, ja sen avulla vaihteenvaihto onnistuu yhtä helposti kuin vilkkuviiksen käyttö. Puma Gen-E:ssä on käytettävissä myös yhdellä polkimella ajo, mikä helpottaa ajamista kaupunkiliikenteessä olipa valittuna mikä tahansa neljästä ajotilasta.
Valinnaisessa aktiivisessa vakionopeudensäätimessä on Stop & Go -toiminto ja ajolinja-avustin. Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa pehmeästi. Ennakoivan nopeudenrajoitusavustimen avulla ajonopeutta voi säätää kaarteissa, liikenneympyröissä sekä ajettaessa moottoritielle tai sieltä ulos. Ahtaissa paikoissa ajamista helpottaa malliin saatavissa oleva 360 asteen surround-kamerajärjestelmä, joka näyttää näkymän lintuperspektiivistä.
Valinnainen Dynamic Matrix LED -ajovalotekniikka käyttää ennakoivaa dynaamista kaarrevaloa, joka tarkkailee edessä olevaa tietä ja valaisee enemmän sinne, missä valoa eniten tarvitaan. Järjestelmä säätää valokeilan siten, että näkyvyys on optimaalinen sekä kaupungissa että valaisemattomalla maantiellä.
Puma Gen-E valmistetaan Ford Otosanin modernilla tehtaalla Romanian Craiovassa. Mallissa käytetään Fordin Halewoodin tehtaalla Iso-Britanniassa valmistettuja sähkömoottoreita.
Puma Gen-E -malliston Suomen hinnat julkaistaan lähiaikoina, jolloin käynnistyy myös autojen myynti. Ensimmäiset täyssähköiset Pumat tulevat Suomeen keväällä 2025.