Porsche Taycan Turbo GT:llä taas uusi rataennätys

Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgring Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi.

Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2.11,28 minuuttia nopeimman sarjatuotantoauton tittelin tällä Formula 1 -radalla. Se on myös ensimmäinen kierrosennätys, jonka Shanghai International Circuit on virallisesti tunnustanut.

”Jokaisella kilparadalla on omat ainutlaatuiset haasteensa. Osoittaaksemme, kuinka täydellinen Taycan Turbo GT Weissach -paketin kokonaisuus on, haastoimme itsemme rikkomaan ennätyksiä kolmella hyvin erilaisella radalla ympäri maailmaa”, sanoo Kevin Giek, Porschen Taycan-mallilinjan johtaja.

”Hattutemppu on todella hieno asia. Taycan on saavuttanut nyt kansainvälistä menestystä huippuajoilla Saksassa, Kaliforniassa ja Kiinassa”.

”Oikukas sää ei helpottanut elämäämme. Vettä satoi hiukan jatkuvasti, joten rata oli vielä hieman kostea ihan ennätysyrityksen loppuun asti. Taycanin tasapaino ja suorituskyky tekee minuun vieläkin suuremman vaikutuksen. Lähdön lopussa ja maaliin tultaessa tulee jarruttaa äärimmäisen lujasti, kun ajetaan niin sanottuun etanan kotiloa muistuttavaan kaarteeseen”, kertoo Kern. Kaarre on saanut nimensä muodostaan: se kapenee edetessään ja on rakenteellisesti mallinnettu etanankuoren mallin mukaan.

”Kiihdytys ulos tästä kotilomaisesta kaarteesta on myös erittäin tärkeää, jotta saadaan mahdollisimman paljon vauhtia seuraavaan vasempaan kaarteeseen”, Kern sanoo.

”Rata on myös erittäin nopea. Taycan Turbo GT:llä näin nopeusmittarissa nopeimmassa kohdassa tasan 300 km/h. Taycan Turbo GT:n voimansiirto, joka on suunniteltu maksimaaliseen pitoon ja suorituskykyyn, on jälleen kerran osoittanut arvonsa radalla.”

Lisäksi attack-tila pystyi näyttämään hyötynsä Formula 1 -radalla. Tällä boost-toiminnolla voidaan käyttää jopa 120 kW lisätehoa 10 sekunnin ajan.

Turvallisuussyistä ennätysautossa on myös pakollinen turvakaari ja kilpaistuin. Muutostoimenpiteet lisäävät kokonaispainoa, eikä niitä voida täysin kompensoida poistamalla sisälaitteiden osia. Kierrosennätystä varten asennettiin myös erityiset Pirelli Trofeo RS -renkaat.

Porsche lisäsi Taycan Turbo GT:n ja Taycan Turbo GT:n Weissach-paketilla täyssähköisten urheiluautojensa valikoimaan keväällä 2024. Näissä autoissa käytetään suorituskykyisempää ja tehokkaampaa pulssi-invertteriä taka-akselilla, ja jossa on käytetty puolijohdemateriaalina piikarbidia. Molemmat versiot voivat hyödyntää lyhyitä boost-tehoja, saavuttaen yli 1 100 hv.

Älykkäillä kevytrakennetoimenpiteillä Porsche on vähentänyt Taycan Turbo GT:n painoa jopa 75 kg verrattuna Taycan Turbo S:ään. Useat hiilikuituosat vaikuttavat tähän. Taycan Turbo GT ja Weissach -paketti on rakennettu rata-ajon ehdoilla, jolloin takaistuimet on jätetty pois paremman teho-painosuhteen hyväksi.

Porsche Active Ride -ilmajousitus GT-spesifisellä virityksellä on vakiona molemmissa malleissa. Dynaamisissa ajotilanteissa tämä jousitus varmistaa lähes täydellisen yhteyden tiehen pyöräkuormien tasapainoisen jakautumisen ansiosta. Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach-paketilla ovat saatavilla myös Suomessa, hinta alkaen 259 880 euroa.

Lue muita juttuja Taycanista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän