Porsche julkisti edullisemman takavetoisen Taycan-mallin

Porsche esittelee uuden perustason Taycan-mallin, joka on täyssähköisen urheilusedanin neljäs malliversio aiemmin lanseerattujen Taycan Turbo S:n, Taycan Turbon ja Taycan 4S:n jälkeen.

Takavetoinen uutuusmalli on saatavissa kahdella eri akkukoolla: Performance Battery ‑vakioakku antaa 300 kW:n (408 hv) tehon Launch Control ‑tilassa, ja lisävarusteena saatavan Performance Battery Plus ‑akun huipputeho on 350 kW (476 hv).
Uuden Taycanin nimellisteho on 240 kW (326 hv) tai 280 kW (380 hv) valitun akkuvaihtoehdon mukaan.

Malliston uusimpana tulokkaana Taycan tarjoaa heti kättelyssä uutuusominaisuuksia, jotka saadaan muihin malliversioihin vasta mallivuoden vaihtuessa.

Esimerkiksi Plug & Charge ‑toiminto mahdollistaa kätevän lataamisen ja maksamisen ilman korttia tai sovellusta: Taycan muodostaa salatun tiedonsiirtoyhteyden Plug & Charge ‑yhteensopivaan latausasemaan heti, kun latauskaapeli liitetään autoon.

Lataus käynnistyy välittömästi tämän jälkeen, ja myös laskutus tapahtuu automaattisesti.

Muiden mallivarianttien tavoin uuteen Taycaniin on saatavissa lisävarusteena tuulilasinäyttö ja integroitu laturi, jonka latauskapasiteetti on jopa 22 kW.

Functions on Demand (FoD) ‑ominaisuuden ansiosta Taycanin omistajat voivat ostaa mukavuutta parantavia tai kuljettajaa avustavia toimintoja erikseen tarpeen mukaan – niin alkuperäisen konfiguroinnin yhteydessä kuin auton jo saatuaan.
Toimintojen aktivointi tapahtuu verkon kautta eikä vaadi käyntiä huoltoliikkeessä. Saatavissa oleviin FoD-toimintoihin kuuluvat tällä hetkellä älykäs toimintamatkan hallinta (Porsche Intelligent Range Manager eli PIRM), Power Steering Plus ‑ohjaustehostus, aktiivinen kaistallapitoavustin ja Porsche InnoDrive ‑järjestelmä.

Kuva: Porsche.

Kaksi akkuvaihtoehtoa

Uutuusmallissa on vakiona yksikerroksinen, bruttokapasiteetiltaan 79,2 kWh:n Performance Battery ‑akku. Lisävarusteena on saatavissa kaksikerroksinen Performance Battery Plus -akku, jonka bruttokapasiteetti on 93,4 kWh. WLTP-testisyklin mukainen toimintamatka on perustason akulla pisimmillään 431 km ja Performance Battery Plus ‑akulla jopa 484 km.

Taycan kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,4 sekunnissa akkuvaihtoehdosta riippumatta. Myös huippunopeus on sama 230 km/h molemmilla akkuvarianteilla.

Suurin latausteho on Performance Battery ‑akulla 225 kW ja Performance Battery Plus ‑akulla jopa 270 kW. Tämän ansiosta molemmat akut voidaan optimaalisissa olosuhteissa ladata viidestä 80 prosenttiin vain 22,5 minuutissa, ja viiden minuutin latauksella saadaan jopa sata ajokilometriä lisää.

Uutuusmalli tarjoaa Taycan-malliston kaikki parhaat puolet: vaikuttavan kiihtyvyyden, urheiluauton vetotehon ja jatkuvasti käytettävissä olevan maksimiväännön.

Taka-akselilla olevan kestomagnetoidun synkronimoottorin aktiivinen pituus on 130 mm, kuten Taycan 4S ‑malliversiossa. Taka-akselin pulssiohjattu vaihtosuuntaaja toimii jopa 600 ampeerin virralla.

Taycanin kestomagnetoituun synkronimoottoriin on yhdistetty kaksinopeuksinen vaihteisto. Malliston muiden autojen tavoin huippuominaisuuksiin kuuluvat myös älykäs latauksen hallintajärjestelmä ja erinomainen aerodynamiikka, jonka ansiosta Taycanin ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0,22. Tämä vähentää energiankulutusta merkittävästi ja pidentää siten toimintamatkaa. Suurin talteenottoteho on 265 kW.

Aerodynaamisesti optimoidut 19-tuumaiset Taycan Aero ‑vanteet ja anodisoidulla alumiinilla pinnoitetut mustat jarrusatulat ovat piirteitä, jotka erottavat Taycanin malliston muista autoista. Etupuskuri, helmalevikkeet ja musta takadiffuusori ovat sen sijaan yhteisiä 4S ‑mallivariantin kanssa. Led-ajovalot ovat vakiovaruste.

Kuva: Porsche.

Vakiona osittainen nahkaverhoilu

Kaareva, vapaasti seisova mittaristo nousee kojelaudan yläpuolelle korostaen ohjaamon kuljettajakeskeisyyttä. Kojelaudan keskellä on 10,9-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, ja lisävarusteena myös etumatkustajan puolelle on saatavissa erillinen näyttö.

Uudessa Taycanissa on vakiona osittainen nahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet. Autossa on kaksi tavaratilaa, joista keulassa oleva lokero vetää 81 litraa ja takatavaratila 366 litraa.

Taycan-mallisto on myös Porschen ensimmäinen joka on mahdollista saada täysin nahattomalla sisäverhoilulla. Innovatiiviset kierrätetyt verhoilumateriaalit korostavat sähkökäyttöisen urheiluauton ympäristön kannalta kestävää konseptia.

Kuva: Porsche.

Verkotetut alustajärjestelmät

Taycanin verkotetut alustajärjestelmät on yhdistetty Porsche 4D Chassis Control ‑keskusohjausjärjestelmään, joka analysoi kaikkien alustajärjestelmien toimintaa ja synkronisoi sen reaaliaikaisesti.

Teräsjousin toteutettu vakiojousitus ja lisävarusteena saatava mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus on molemmat varustettu jousituksen ja iskunvaimennuksen elektronisella säädöllä (PASM).

Mukautuvaan ilmajousitukseen on yhdistetty myös Smartlift-toiminto. Sen avulla Taycanin alusta voidaan ohjelmoida nousemaan automaattisesti tiettyjen pysyvien esteiden, kuten suojatiekorokkeiden tai autotallin kynnysten, kohdalla.

Katso tästä muita Porsche Taycan -juttuja.

Smartlift-toiminto voi säätää ajokorkeutta aktiivisesti myös moottoritieajossa parhaan mahdollisen kompromissin löytämiseksi taloudellisuuden ja ajomukavuuden välillä.

Taycanissa on vakiona etuakselilla alumiiniset, kiinteät kuusimäntäiset monobloc-jarrusatulat ja takana alumiiniset, kiinteät nelimäntäiset monobloc-jarrusatulat. Sisäisesti tuuletettujen jarrulevyjen halkaisija on edessä 360 mm ja takana 358 mm. Jarrusatuloissa on anodisoitu musta pinnoituskerros.

Lisävarusteena on mahdollista saada myös tehokkaat PSCB (Porsche Surface Coated Brake) ‑jarrut, joissa on 410 mm:n levyt edessä ja 365:n mm:n levyt takana.

Taycan-mallistolla menestyksekäs vuosi

Porsche on siirtynyt sähköautojen aikakauteen todella menestyksekkäästi, sillä yhtiö myi vuoden 2020 aikana kautta maailman yli 20 000 Taycania. Suomessa rekisteröitiin vuonna 2020 102 uutta Taycania, joka muodosti lähes kolmanneksen Porschen 313 kappaleen ennätysrekisteröinneistä.

Porschen täysin sähkökäyttöinen urheiluauto on saanut jo noin 40 kansainvälistä palkintoa, erityisesti tärkeimmillä markkina-alueillaan Saksassa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Kiinassa. Lisäksi uusi takavetoinen Taycan pitää hallussaan Guinnessin ennätystä pisimmästä sivuluisusta sähköautolla. Ennätyslukemaksi kirjattiin 42,171 kilometriä.

Tilauskirjat on nyt avattu, ja ensimmäiset takavetoiset Taycanit saadaan Suomen Porsche Centereihin maaliskuussa 2021. Taycanin hinnat alkavat 90 331 eurosta ja Taycan 350 kW:n hinnat 96 489 eurosta sisältäen arvonlisäveron sekä autoveron.

Taycan-mallisto: yhdistetty sähköenergian kulutus 21–25,6 kWh/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 0 g/km

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!