Poliisi: Uudet peltipoliisit ovat vähentäneet onnettomuuksia ja alentaneet nopeuksia!

Valtateille neljälle ja kuudelle pystytetyt uudet liikenneturvallisuuskamerat ovat vähentäneet onnettomuuksien määrää ja alentaneet nopeuksia tieosuuksilla.

Näin sanoo Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen. Arvio perustuu Väylä-viraston tilastoihin.

– Marraskuussa 2019 selvitettiin lyhyen aikavälin tuloksia. Valvontatolpat olivat pystyssä jo vuoden 2018 syksyllä ja vaikuttivat jo turvallisuuden parantumiseen jo silloin. Liikenneturvallisuus on parantanut myös pidemmällä tarkastelujaksolla vuoden 2019 ajalla, Ihalainen sanoo.

Nelostie, Lusi-Vaajakoski

Väylä -viraston onnettomuustilaston mukaan Nelostien onnettomuudet välillä Lusi-Vaajakoski ovat vähentyneet vuosien 2015-2017 keskiarvosta 48:sta vuoden 2019 37:än. Vähennystä siis 11.

Nopeudet ovat automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet vuoden 2017 91,2:sta vuoden 2019 89:än.

Vuoden 2019 aikana ei Nelostiellä valvonta-alueella ollut lainkaan kuolleita. Vuosien 2015-2017 keskiarvo oli 1,3 kuollutta.

Vuoden 2019 aikana oli kahdeksan loukkaantunutta, kun vuosien 2015-2017 keskiarvo oli 16. Loukkaantuneiden määrä siis laski kahdeksalla.

Kuutostie, Loviisa-Kouvola

Kuutostiellä Loviisa-Kouvola välillä onnettomuudet ovat vähentyneet vuosien 2015-2017 keskiarvosta 27,7 vuoden 2019 18:an eli lähes 10 onnettomuudella.

Nopeudet ovat Väylä -viraston automaattisten nopeusmittauspisteiden mukaan alentuneet vuoden 2017 90,4:stä vuoden 2019 87,1:en.

Kuutostiellä ei henkilöitä kuollut vuonna 2019. Vuosien 2015-2017 keskiarvo oli 1,7 henkeä.

Loukkaantuneita oli vuonna 2019 viisi. Vuosien 2015-2017 loukkaantuneiden keskiarvo oli 8,7, joten loukkaantuneita oli lähes neljä vähemmän.

3 600 huomautusta ja 6 000 sakkoa

Tieosilta on lähetetty yhteensä noin 3 600 huomautusta ja noin 6 000 maksumääräistä seuraamusta.

Katso tästä muita juttuja peltipoliiseista.

Valvonnat aloitettiin yhdellä valvontapisteellä viime kesänä. Nyt kameroita on kattavasti.

Uudet kamerat toimivat tutkaperiaatteella, jossa mittaus tapahtuu muutamien kymmenien metrien matkalla ennen tolppaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. Verrattiinko onnettomuuksia edelliseen lumitalveen vai edelliseen lumettomaan talveen? Poliisin johtopäätökset taitavat olla tarkoitushakuisia ja ilman itsekritiikkiä päätettyjä.

  2. Peltipoliisit seisovat paikallaan liikkumatta. Onnettomuuksia vähentää autossa ratin ja penkin välissä oleva kuljettaja joka säätelee auton liikkumisnopeutta.

Vastaa käyttäjälle Timo Törmikoski Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän