Polestar 2 -malliin lisää tehoa ja pidempi toimintamatka

Polestar uudistaa viisiovista sähköistä Polestar 2 -malliaan merkittävästi.

Mallivuoden 2024 kompaktissa premium-sähköautossa on uusi keula, joka mukailee Polestar 3 -mallissa esiteltyä muotokieltä. Lisäksi autoon on tehty huomattavia suorituskykyyn liittyviä parannuksia, ja se on saanut täysin uudet sähkömoottorit, entistä tehokkaammat akut, lisää kestävää kehitystä tukevia ominaisuuksia sekä ensimmäistä kertaa Polestarissa takavedon.

Polestar 2 tuli erittäin kilpailluille premium-sähköautojen markkinoille ensimmäisillä markkinoilla vuonna 2019. Polestar 2 oli maailman ensimmäinen auto, jossa oli Android Automotive OS -tieto- ja -viihdejärjestelmä Googlen palveluilla – tarjoten alan johtavan kokemuksen, joka jatkaa kehittymistään edelleen.

Malli on saatavilla 27 markkinalla eri puolilla maailmaa, ja se saavutti 100 000 valmistetun auton rajapyykin vuoden 2022 lopulla.

Huipputeknisiä muotoilullisia uudistuksia

Polestar 2 saa nyt SmartZonen, joka korostaa auton teknistä luonnetta. Polestar 3 -mallin tapaan SmartZone sisältää joitakin auton tärkeimmistä aktiivisista turvallisuusominaisuuksista, kuten etukameran ja keskialueen tutkan.

Performance-varustepaketin 20-tuumaiset, taotut alumiinivanteet ovat uudistuneet. Ne korostavat Polestar 2:n urheilullista ulkoasua, jolla on selkeä yhteys Polestar 3:een.

Uudet moottorit, hienostunut ajettavuus ja takaveto

Kaikissa Polestar 2 -malleissa on uuden sukupolven sähkömoottorit ja invertterit, jotka tarjoavat huomattavia parannuksia suorituskykyyn.

Yksimoottoriset mallit ovat nyt takavetoisia, ja ne saavat voimansa uudesta kestomagneettimoottorista ja piikarbidi-invertteristä.

Uuden moottorin teho on jopa 220 kW (aikaisemmin 170 kW), ja se on optimoitu tehokkuutta ja korkeaa vääntömomenttia (490 Nm, aikaisemmin 330 Nm) silmällä pitäen.
Tämä lisää auton dynaamista suorituskykyä. Kiihtyvyys 0–100 km/h on lyhentynyt peräti 1,2 sekunnilla 6,2 sekuntiin.

Kaksimoottorinen versio on nyt takavetopainotteinen, mikä lisää suorituskykyä uudelleen tasapainotetun voimansiirron ja vääntösuhteen ansiosta.

Uusi takamoottori toimii ensisijaisena voimanlähteenä, ja sitä tukee etuakselilla uusi asynkroninen moottori. Kokonaisuus mahdollistaa suuremman 310 kW:n tehon ja 740 Nm:n vääntömomentin (aikaisemmin 300 kW ja 660 Nm), paremman vetopidon sekä paremman yleisen tehokkuuden ja suorituskyvyn.

Kiihtyvyys 0–100 km/h on 4,5 sekuntia. Taloudellista ajoa tukee mahdollisuus kytkeä etumoottori kokonaan pois käytöstä silloin, kun sitä ei tarvita. Kun kuljettaja haluaa enemmän tehoa, etumoottori käynnistyy välittömästi.

Valinnaisessa Performance-paketissa on tarjolla jopa 350 kW tehoa, ja kiihtyvyys 0–100 km/h on vain 4,2 sekuntia. Tehoa, suorituskykyä ja ajonautintoa voidaan parantaa myös ladattavilla ohjelmistopäivityksillä tietyissä Long range Dual motor -autoissa.

Pidempi toimintamatka ja nopeampi lataus

Kaikki Polestar 2 -versiot useimmilla markkinoilla sisältävät uudistetut litiumioniakut, joilla on myönteinen vaikutus tehokkuuteen ja kapasiteettiin sekä latausaikoihin.

Long range -malleissa on nyt CATLin 82 kWh:n akut, joissa on 27 moduulia. Standard range -malleissa on edelleen 69 kWh;n akku 24 moduulilla, ja sen toimittaa nyt LG Chem.

Uudistetut akut hyötyvät uudelleensuunnitellusta akun irtikytkentäyksiköstä, uudistetuista kytkentäkiskoista ja paremmasta kennokemiasta, mitkä mahdollistavat nopeamman latauksen jopa 205 kW:lla Long range -malleissa ja 135 kW:lla Standard range -malleissa.

Kaikki versiot hyötyvät toimintamatkaan liittyvistä parannuksista suurempien ja parempien akkujen ja tehokkaampien moottorien optimoidun voimantuoton ansiosta. Etummaisen moottorin irtikytkentätoiminto Long range Dual motor -mallissa maksimoi tehokkaasti toimintamatkaa, joka on nyt 592 km (WLTP)[1]. Parannusta on tullut peräti 105 kilometriä.

Standard range Single motor -mallin toimintamatka on nyt 518 km (WLTP)[1], mikä tarkoittaa 40 kilometrin kasvua. Long range Single motor -malli voi saavuttaa 635 kilometrin toimintamatkan (WLTP)[1], joka on 84 km aikaisempaa pidempi.

Enemmän suorituskykyä pienemmillä ympäristövaikutuksilla

Suuremmista akuista, tehokkaammista moottoreista, pidemmästä toimintamatkasta ja jännittävämmästä suorituskyvystä huolimatta uuden 82 kWh:n akun sisältämien versioiden hiilipäästöt ovat laskeneet paremman kennokemian ansiosta 1,1 tonnilla 5,9 tonniin autoa kohti (aikaisemmin 7 tonnia autoa kohti). Kokonainen elinkaariarviointi (LCA) on suunniteltu myöhemmin vuodelle 2023.

Uusi vakiovarustus tuo lisäarvoa

Polestar 2:n vakiovarustus on uudistettu, mikä lisää auton arvoa ja käyttömukavuutta. Useat kuljettajaa avustavat järjestelmät kuuluvat nyt vakiovarusteluun: katvealuetta tarkkaileva järjestelmä (BLIS) ohjaustuella, risteävän liikenteen varoitin jarrutustuella, takatörmäysvaroitin sekä 360 asteen näkymän tarjoava kamera ja automaattisesti himmenevät ulkopeilit. Myös puhelimen langaton lataus on nyt vakiona kaikissa versioissa.

Mallivuoden 2024 Polestar 2 on nyt tilattavissa Euroopan markkinoilla[2] osoitteessa Polestar.com. Lisää markkinoita on tulossa myöhemmin. Ensimmäiset toimitukset ajoittunevat vuoden 2023 kolmannelle neljännekselle. Hinnat alkavat Suomessa 51 300 eurosta.

[1] Alustavat toimintamatkatiedot WLTP-standardin mukaan. Viralliset toimintamatkatiedot sertifioidaan myöhemmin vuonna 2023.

[2] Pois lukien Italia ja Irlanti, missä myynti alkaa myöhemmin. Pohjois-Amerikan markkinoiden odotetaan aloittavan myynnin maaliskuussa. Lähi-idän sekä Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinat aloittavat myynnin vuoden 2023 toisen ja kolmannen neljänneksen aikana. Asiasta ilmoitetaan paikallisesti.

[3] Hintaan lisättävä toimituskulut 600 euroa.

Rovaniemellä avautuu todella erikoinen autopaviljonki

Polestar julkaisee toisen erikoisversion Cake Makka -sähkömoposta

Polestar toi tulevaisuuden Slush-tapahtumaan

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here