Päivän taksiauto: Helsingin olympialaisiin tuotu näyttävä jenkki-taksi

Suomeen tuotiin vuoden 1952 olympialaisia varten noin 500 käytettyä vuoden 1947 – 1949 Checker A2 -taksiautoa Chicagosta. Autot tuotiin kohentamaan maamme vanhentunutta taksikantaa.

Autojen huono kunto oli suomalaisille taksimiehille pettymys, mutta ne ajettiin kuitenkin 50- ja 60-lukujen aikana loppuun maamme teillä.

Kuva: CvB.

Vuonna 2009 perustettiin Checker ry. jonka tarkoituksen on Checker-merkkisten autojen harrastaminen ja Suomen Olympia-Checkereihin liittyvän perinteen tallentaminen.

Checker ry:n tavoitteena oli entisöidä yksi Olympia-Checker alkuperäiseen asuunsa. Entisöintityö valmistui 2017. Kyseessä on tiettävästi maailman ainoa entisöity Checker A2.

Näitä Checker-autoja valmistettiin kaikkiaan noin 5000. Moottori on 3,695-litrainen Continental L226, josta tehoa saatiin 80 hevosvoimaa.

Kuva: CvB.

Auton vaihteisto on manuaalinen 3+1.

Auton omamassa on 1 665 kiloa ja auto on 529 senttiä pitkä ja 160 cm leveä.

Auton huippunopeus on noin 110 km/h. Suomessa auto rekisteröitiin henkilömäärälle 1+7.

Checker-auto valmistettiin taksiautoksi, eikä sitä myyty siviilikäyttöön. Autolla on pieni kääntösäde ja auton tavaratila on kuljettajan istuimen vierellä.

Kuva: CvB.

Matkustajatilassa on kaksi käännettävää lisäpenkkiä.

Kuvassa olevan auton alkuperäinen omistaja oli liikennöitsijä Toimi A. Vento, jolla auto oli taksikäytössä vuosina 1952 – 1954 Taipalsaaren ja Lemin pitäjissä.

Katso tästä muut Päivän taksiautot.

Vuonna 1954 auto siirtyi yksityiskäyttöön. Viimeisen kerran auto katsastettiin 1958.

Checker ry. lunasti auton itselleen 2017.

Auto on kuvattu vuoden 2017 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän