Päivän ralliauto: Nykyinen F1-merkki oli 1960-luvulla rallipolkujen mahtimerkki

Tätä merkkiä ei nykyään enää yhdistetä rallikilpailuihin. 1960-luvulla tilanne oli kuitenkin aivan toinen.

Mercedes-Benz on nykyään merkittävä merkki F1-kilpailuissa, mutta 1960-luvun alussa merkki oli mahtimerkki kansainvälisillä ralliareenoilla.

Walter Schock ajoi sillä Euroopan mestariksi 1960 ja Eugen Böhringer 1962. Näiden miesten johdolla Mersu myös saavutti musertavan kolmoisvoiton Monte Carlo -rallissa 1960.

Kuva: CvB.

Seuraavana vuonna Rauno Aaltonen yhdessä Böhringerin kanssa ajoi Suomelle ensimmäisen EM-osakilpailun voiton Puolassa Mercedes-Benz 220 SE -mallillla.

Jyväskylän suurajoihin Aaltonen osallistui 1961 omalla autollaan. Hän teki siihen joitakin muutoksia, kuten esimerkiksi vaihtoi etukulmien puskurit toisenmallisiksi, koska oli havainnut, että alkuperäiset taakse taittuessaan saattoivat puhkaista eturenkaat.

Suurajot 1961 käytiin varsin märässä ja raskaassa kelissä, jossa voimakas Mersu pääsi oikeuksiinsa. Aaltonen voitti Suurajot tällä kuvissa olevalla yksilöllä.

Kuva: CvB.

Uskollisimmaksi Mercedes-Benzin lipunkantajaksi Suomessa profiloitui bussiyhtiön omistaja Onni Vilkas, joka ajoi 1961 Jyväskylässä samanlaista 220 SE:tä ja vastaavia Mersun malleja aina vuoteen 1967.

Auto kuvattiin vuonna 2016 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Tekstin lähde: Classic Motorshow.

Historian havinaa: Tällä autolla Rauno Aaltonen ajoi Jyväskylän Suurajojen ylivoimaiseen voittoon 1961

Päivän ralliauto: Tämä merkki on vain kerran ollut Jyväskylän Suurajojen ykköspaikalla

Päivän ralliauto: Trabant P601 1965

// Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän