Päivän museoauto: Škoda 935 Dynamic

85 vuotta sitten Škoda esitteli Prahan 25. autonäyttelyssä sulavalinjaisen 935 Dynamic -mallin.

Mladá Boleslavissa suunnittelijat olivat yhdistäneet tähän autoon edistyksellisen tekniikan ja poikkeukselliset ratkaisut. Näyttävän virtaviivaisen korin suunnittelussa hyödynnettiin uusimpia tietoja virtausopista, joka tuohon aikaan oli alkanut vaikuttaa ajoneuvojen muotoiluun, todetaan Škodan tiedotteessa.

Virtaviivainen prototyyppi kohahdutti. Sen aerodynaamisesti optimoidut muodot ja poikkeuksellinen tekniikka kiinnittivät yleisön huomion. Tämä perusteellisesti ja pikkutarkasti entisöity coupé saloon on nykyään yksi Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škoda-museon kohokohdista.

Kuva: Skoda.

Hiottujen aerodynaamisten ominaisuuksien ansiosta prototyyppiauton ilmanvastuskerroin (cw) oli vain 0,37 – siis jo vuonna 1935.

Prototyyppimallin 935 Dynamic suunnittelun myötä saatua taitotietoa käytettiin sittemmin hyödyksi suunniteltaessa sarjatuotantomalleja kuten vuoden 1936 Škoda Popular Monte Carlo ja vuonna 1939 esitelty Škoda Rapid 1500 OHV -mallin ”moottoritieversio”.

Škoda 935 Dynamic kestää tekniikasta kiinnostuneiden historialistan kärkisijoilla toisestakin syystä: Vesijäähdytteinen, nelisylinterinen kaksilitrainen bokserimoottori oli asennettu taka-akselin etupuolelle, eli auto oli itse asiassa keskitakamoottorinen.

Tämä sijoitus laski auton painopistettä, mikä paransi ajo-ominaisuuksia. Moottorista saatiin tehoa 40 kilowattia (55 hv), ja sillä akseliväliltään 3200-millimetrinen 935 Dynamic saavutti huippunopeuden 130 km/h. Innovatiivista tekniikkaa edusti myös sähkömagneettisesti ohjattu puoliautomaattinen nelivaihteinen ranskalainen Cotal-vaihteisto.

Kuva: Skoda.

Škoda 935 Dynamioc -prototyypin suunnittelun ja rakentamisen myötä kertyneen tiedon innoittamana Mladá Boleslavissa päätettiin lähteä vuoden 1937 Monte Carlo -ralliin sen modifioidulla ja kompaktinkokoisemmalla versiolla.

Zdenek Pohl ja Jaroslav Hausman olivat sitä ennen vuonna 1936 ajaneet Monte Carlossa Škoda Popular -roadsterilla luokkavoittoon.

Senaikainen pääsuunnittelija Karel Hrdlička kirjoitti päiväkirjaansa 25. maaliskuuta 1936: “Me kevennämme 935:tä ja muutamme sen Pohlille ralliautoksi – ehkä käytämme kompressoria?”.

Kaksipaikkaisen urheiluauton piirustukset syntyivät jo huhtikuussa 1936, ja pian sen jälkeen ralliversio myös rakennettiin. Sillä ei kuitenkaan koskaan ajettu rallin lähtöviivalle. Urheiluautojen kehittäminen lopetettiin 1939. Auto siirrettiin Škodan käytettyjen autojen varastoon, eikä sen myöhemmistä vaiheista ole mitään tietoa.

Katso tästä muita Päivän museoautoja.

Ainoan koskaan tehdyn Škoda 935 Dynamic -yksilön vaiheet sen sijaan tiedetään tarkasti: Škoda myi auton yksityisasiakkaalle 1939 ja osti samaisen auton takaisin 1960-luvulla. Tuolloin Škoda alkoi kerätä Mladá Boleslaviin historiallisten automalliensa kokoelmaa. Kolme vuotta sitten tämän ainutlaatuisen auton perusteellinen entisöinti saatiin valmiiksi, ja siitä alkaen auto on lukeutunut Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škoda-museon kiinnostavimpiin yksilöihin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

  1. Prototyyppimallin 935 Dynamic suunnittelun myötä saatua taitotietoa käytettiin sittemmin hyödyksi suunniteltaessa sarjatuotantomalleja kuten vuoden 1936 Škoda Popular Monte Carlo ja vuonna 1939 esitelty Škoda Rapid 1500 OHV -mallin ”moottoritieversio”.

    Skodan mallistossa tänäkin päivänä tuttua nimistöä jo tuolta ajalta!

Vastaa käyttäjälle Pekka Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän