Päivän museoauto: Opelin jenkkihenkinen edustusauto

Kuva: CvB.

Kapitän oli Opelin jenkkihenkinen edustusauto, joka eli pitkän historian aina vuodesta 1938 vuoteen 1970 asti. Välillä oli pitempiäkin taukoja, mutta aina kapteeni palasi markkinoille.

Vuoden 1970 jälkeen ei Kapitän-mallia ole ollut tarjolla.

Autosta meni vientiin 75 prosenttia tuotannosta.

Kuvan Kapitän-mallissa on 90-hevosvoimainen kuusisylinterinen moottori. Moottorin koko on 2,6 litraa.

Auton huippunopeus oli 150 km/h ja polttoaineen kulutus oli 12 l/100 km.

Kuvan auto on vuosimallia 1962 ja se on kuvattu Berliinin teknisessä museossa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti ja Wikipedia.

Katso tästä muut Päivän museoautot.

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

1 KOMMENTTI

  1. Päivän kysymyksestä puuttuu yksi vaihtoehto: ”käytöstä peritään jo liikaa”. Valtio kerää autoilijoilta 8,3 miljardia ja käytön osuus on tästä n. 5 miljardia, eikö se jo riitä.

Vastaa käyttäjälle Timo Suvanto Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here