Päivän linja-autona on tällä kertaa Ford TT vuodelta 1923 — mahdollisimman halpa linja-auto.
1920-luvulla autojen määrä kasvoi voimakkaasti, ja ne olivat enenevässä määrin mukana ammattikäytössä. Etenkin kevyet ja pienikokoiset T-Fordit olivat tuttu näky niin henkilö-, kuorma- kuin linja-autoinakin.
Kaikista autoista noin 47 prosenttia oli Fordeja, toiseksi yleisin merkki oli Chevrolet.
Linja-auton rakentamisessa ei ollut 1920-luvun alkupuolella juuri minkäänlaisia sääntöjä.
Tavallista oli rakentaa linja-auto mahdollisimman halvalla kuorma-autoalustan päälle.
Linja-autojen matkustamojen ulkoseinät olivat 1920-luvulla tavallisesti puusta tai pellistä.
Vuonna 1921 autot kehittyivät ja lavojen yläpuolelle rakennettiin kiinteitä katoksia, joiden reunoihin kiinnitettiin kierrekaihtimia. Niitä saattoi nostaa ja laskea säiden mukaan.
Katso myös tämä: Mikä ihmeen 100 vuotta sitten julkistettu Ford TT?
Myöhemmin korirakenteet muuttuivat umpinaisiksi. Korirakenteesta sovittiin erikseen kunkin ostajan kanssa.
Linja-auto Ford TT 1923
- Teho: 20 hv
- Moottori: 4-syl., 2 900 cm3
- Käyttövoima: Bensiini
- Valmistusmaa: Yhdysvallat
- Omistaja: Risto Höytä
Katso tästä muut Päivän linja-autot.
Linja-auto on kuvattu Mobilian näyttelyssä Tankit täyteen.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //