Pitkiä limusiineja risteilee Amerikan kaduilla ja voi niitä nähdä silloin tällöin Suomessakin.
Mutta minkä maan limusiinejä näissä kuvissa on? Ja mikä on auton merkki?
Monelle ehkä autonmerkki on hyvinkin tuttu ja keulasta ja perästä näkee tutut piirteet. Mutta monelle tämä merkki on hyvinkin tuntematon.
Tässä ei tarvitse arvailla pitempään, koska kyseessä on itäsaksalainen automerkki Trabant, jota valmisti VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.
Zwickaun kaupunki jäi Saksan jaon yhteydessä Itä-Saksan puolelle.
Pienikokoisen perheauton Trabantin mainitaan olleen sosialistisen Itä-Euroopan yleisin sekä luotettavin.
Trabant oli erillisellä runkorakenteella varustettu. Teräsmetallin heikosta saatavuudesta johtuen merkin kori jouduttiin valmistamaan erikoisesta muovista, Duroplastista, jota vahvistettiin villalla tai puuvillalla.
Hinnaltaan edullisena materiaalin sen oli pakko kelvata auton korirakenteeksi. Sachsenringin tehdas ei siihen aikaan panostanut mallin kolariturvallisuuteen.
Pieni moottori
Trabantin moottoriksi valittiin 600-kuutioinen 2-sylinterinen moottori.
Kaksitahtisen moottorin haittoja alhaisen tehon ohella oli myös sen aiheuttamat runsaat pakokaasut.
Autopulan vaivaamassa Suomessa Trabant oli monine korivaihtoehtoineen ja hinnaltaan edullisena suosittu mahdollisuus. Kansan suussa merkistä keksittiin hauskoja ilmaisuja, kuten ”Vauhtipahvi”.
Toinen irvailu liittyi merkin huoltoon. Auton kunnon varmisti paikallinen pakkauksia valmistanut firma Pahvinjalostus!
Kaikista puutteistaan huolimatta maahantuoja Oy Rego Ab sekä Oy Autoala osallistuivat sillä rallikilpailuihin. Toinen merkin historiaan kuuluva meriitti oli sen menestys ruotsalaisten testaajien järjestämässä ”hirvenväistötestissä”.
Sen tiimellyksessähän Mercedes Benz A-sarjan auto kaikkien hämmästykseksi kaatui.
Kilpailun kiristyttyä ja Saksan yhdistyttyä vuonna 1991Trabantin tarina päättyi.
Ehkä kuitenkin on syytä palata autoteollisuudestaan tunnetun kaupungin asemaan. Kaupungin historiaan liittyy loistoautojen valmistaja August Horch.
Zwickaun naapurikaupunkeja ovat Jena, maailmankuuluista kameralinssihiomoistaan edelleen tunnettu Carl Zeiss.
Toinen on Leipzig, maailman vanhimpiin kuuluva, jossa on Euroopan suurin rautatieasema.
Kolmas naapuri on Chemniz, paremmin tuolloin tunnettu nimellä Karl-Marx Stadt. Siellä on nykyisin Volkswagenin moottoreita valmistava tehdas.
Katso myös tämä: Päivän poliisiauto: Suomen surkein poliisiauto – Trabant 601 L Limousine
Chemniz on eräs Saksan suosituimmista matkailukaupungeista. Arvelun puolelle jää ”Trabin Stretch-”mallin osuus turistien houkuttelemiseksi kurvailemaan historiallisen kaupungin katuja.
Kuvissa olevat Trabanteista käytetään nimeä Trabi-XXL, ja niitä voi vuokrata Berliinissä, esimerkiksi polttareihin.
Teksti: Usko Sipilä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Engl.loordi sai vanhalla iällään ajokortin.
Oli hankkimassa autoa ja kehui asiaa bubissa ystävälleen:
Soitin Rolls Royselle, mutta siellä on 8 kk jonotusaika.
Soitin myös Bentleylle siellä on 9 kk jonotus, mutta pitkää jonotusaikaa perätessäni myyntipäällikkö kertoi, että Herra Lordi- ymmärrättehän ettei hyvää voi tehdä nopeasti.
Taidan päätyä hankkimaan Bentleyn!
Tähän koiranleuka ystävä- tiedätkö Trabant- merkkisen auton. Se on hyvä.
Niinpä lordi soitti Trabantille. Sanoi että tilaa yhden Trabantin eikä toimitusajalla ole merkitystä.
Bubissa 2 viikon kuluttua lordi kiitteli ystäväänsä hyvästä vihjeestä, kun satamaan oli tullut näin nopeasti pahvista tehty pienoismalli hänen tilaamastaan autosta.
Erään lukijan kommentti:
Eilisellä päivämäärällä Autotoday julkaistussa Usko Sipilän Trabant-jutussa on joitakin epätäsmällisyyksiä.
”Trabant oli erillisellä runkorakenteella varustettu.”
-> Trabantissa ei ollut erillistä runkorakenetta Wartburgin tapaan. Korirakenteessa oli itsekantava teräksinen runkokehikko, johon akselistot ja Duroplast-pintalevyt kiinnitettiin.
”Trabantin moottoriksi valittiin 600-kuutioinen 2-sylinterinen moottori.”
-> Ensimmäisissa Trabanteissa oli 500-kuutioiset moottorit.
”Kaikista puutteistaan huolimatta maahantuoja Oy Rego Ab sekä Oy Autoala osallistuivat sillä rallikilpailuihin.”
-> Rego oli Wartburgin maahantuoja ja Autoala toi Trabantia maahan. Lähinnä se oli tehtaat, jotka lähettivät omia rallijoukkueitaan kilpailemaan Suomeen. Rego ei koskaan satsannut Trabantin maahantuontiin, vaan se joutui Regolle, kun Autoala lopetti. Vielä 1960-luvun alkupuoliskolla Regolla oli omaa rallitoimintaa, kuten Autoalallakin omansa.