Päivän automainos: Esittelemme teille uuden autoluokan: Lada 1500 S

Vuonna 1973 Ladan uutuusmallia markkinoitiin näin.

Lada 1500 S on kokonaan uusi autoluokka: se on erittäin tilava, suorituskykyinen (teho 84 SAE-hv, huippunopeus täysin kuormitettuna 150 km/t) ja upeasti varustettu 5 hengen auto, jonka hyvä kiihtyvyys ja hiotut ajo-ominaisuudet takaavat joustavan ja turvallisen ajon kaikissa olosuhteissa.

Sen modernissa moottorissa on mm. suljettu jäähdytysjärjestelmä, sylinterin kanteen sijoitettu nokka-akseli, kaksikurkkuinen putouskaasutin, joutokäyntipiirin sulkeva sähkömagneettiventtiili ja esilämmitys… Kampiakseli on laakeroitu viidellä runkolaakerilla.

Katso tästä muita Päivän automainoksia.

Ominaisinta Lada 1500 S:lle on sen huolellinen viimeistely: se on teknisiä yksityiskohtiaan, koriaan, sisustustaan, ajo-ominaisuuksiaan ja koko varusteluaan myöten viihtyisyytenne ja turvallisuutenne täyttämiseksi suunniteltu auto.

Vakiovarusteina Lada 1500 S:ssä on mm. rullavyöt, neljä ajovaloa, vyörenkaat, kierroslukumittari… Etuovissa on käytännölliset varovalot — nekin turvallisuutenne vuoksi.

Lada 1500 S on omanarvontuntoinen valinta. Käykää koeajamassa se!”

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

5 KOMMENTIT

  1. ABL-245 oli alkuun Konelan esittelyautona ja sen jälkeen useamman vuoden Konelan huoltopäällikön työsuhdeautona.
    Auto oli kesällä 1973 runsaan viikon Moottori-lehdellä koeajossa. Teimme Kai Lauri Bremerin kanssa vierailumatkan Helsingin Metsälästä Nokian rengastehtaalle ja takaisin tällä Lada 1500S (ABL-245) ja Polski Fiat 125P:lla. Vaihdoimme useampaan kertaan matkan aikanaa autoja, jolla haluttiin kokea eroavaisuuksia ajettavuudessa autojen kesken. Siihen aikaan ei vielä Tampereelle ollut moottoritietä kuin pätkittän.

  2. moikka missä abl 245 tällä hetkellä romutettunako.. 1500s lada on tyylikäs verrattuna esim 1200 malliin .. itse nostan kolme autoa tosta luokasta korkealle
    1. toyota crown
    2. mercedes benz 220d
    3. lada 1500s
    ja neljänä ford granada consul

  3. Lada 1500 S oli ns. C-kokoluokan auto, kun taas Toyota Crown, M-B 220 ja Ford Consul/Granada olivat D- tai jopa E-kokoluokan autoja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän