Päivän automainos: 293 sanaa uusista Datsuneista

Ensimmäiset Datsun Bluebirdit olivat muotoilultaan näyttäneet hieman vanhahtavilta verrattuna kilpailijoihin.

Siksi tehtaan oli luotava sekä tekniikaltaan että muotoilultaan paremmin markkinatilanteeseen sopiva malli.

Sellainen oli vuonna1967 myyntiin tullut 1300/1600-kuutioinen Bluebird. Se edusti edelliseen malliin verrattuna täysin uutta linjaa sekä muotoilultaan että tekniikaltaan.

Datsunin kestävyys oli todistettu, nyt oli panostettu uusiin teknisiin ratkaisuihin. Uutuuden 1600-kuutioisessa moottorissa oli yläpuolinen nokka-akseli ja kaksikurkkuinen kaasutin.

Etupyörien ripustus tukeutui nyt ensikertaa MacPhersonin tunnettuihin joustintukiin. Sitä täydensi alipainetehostetut levyjarrut, kallistuksen vakain sekä kaasuiskunvaimentimet.

Takana oli erillisjousitus 2-nivelisillä vetoakseleilla ja kierrejousilla toteutettuna.

Kun aikaisempi malli oli Teekkareiden rajuissa koitoksissa osoittanut kestävyytensä, ja uusi malli, keskikokoluokkaan sijoittunut oli pärjännyt hyvin kansainvälisissä ralleissa, saattoivat kuskit todeta: ”Ajamalla ei Datsunia saa hajalle.”

Kaikki edellytykset menestykseen olivat olemassa.

Mutta ilo loppui lyhyeen.

Esteeksi tuli valtakunnan heikko kilpailuasema. Suomen markan arvo oli viennin turvaamiseksi alennettava. Suomen Pankin oli vuonna 1967 pakko tarjota ”D-vitamiinia” eli devalvoida markka 30 prosentilla.

Tämä toimenpide nosti autojen hinnan juuri silloin, kun maahantuojalla oli kovat suunnitelmat valmiina uutuuden myyntiin.

Lähes kolme vuotta ”karanteenissa” ollut uutuusmalli oli teknisine parannuksineen lanseerattava uudelleen.

Tarvittiin voimakkaasti mielikuvaa vahvistavaa mainontaa.

Se perustui uuden tekniikan perusteelliseen esittelyyn. Niiden suhteen haluttiin olla täysin avoimia ja asiat kerrottiin 293:en sanan avulla.

Katso tästä muita Päivän automainos -juttuja.

Lisäksi mallissa oli vielä Suomen olosuhteisiin sopiva lämmityslaite!

Avoimuutta vahvistettiin myös visuaalisesti esittelemällä uutuus kaikki ovet avoimena. Eli toivotettiin ostajat tervetulleeksi.

Uuslanseeraus onnistui täydellisesti.

Siitä kertoi mielikuvan muutos positiiviseksi, mallia alettiin autoja tuntevissa miesporukoissa kutsua Pikku-Bemariksi.

Nissanin valmistama Datsun oli päässyt ”ykkösketjuun.”

Teksti: Usko Sipilä

Mainos oli Tekniikan Maailmassa 2/1970.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here