Opel Grandlandin myynti on alkanut — halvin versio maksaa alle 39 000 €

Nimensä mukaisesti uusi Grandland on iso auto, joka tarjoaa runsaat tilat perheellisille ja paljon tavaratilaa vaativille. Takaistuimelle mahtuu mukavasti yli 190-senttinen tai vaihtoehtoisesti selkä menosuuntaan asennettu lasten turvaistuin ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä kompromisseja istuma-asentoon. Jopa 550 litraa vetävä tavaratila on selkeän muotoinen, joten se soveltuu mm. koiraharrastukseen.

GS – huippuvarusteet

Opel Grandlandin lanseerausvaiheessa varustelun lähtötaso on todella vaikuttava. GS-taso pitää sisällään mm. upeat ja Suomen pimeisiin olosuhteisiin erinomaisesti soveltuvat Intelli-Lux HD -matriisiajovalot, AGR-sertifioinnin saaneet Intelli-Seat-istuimet etumatkustajille, 10-tuumaisen kuljettajan digimittariston ja 16-tuumaisen keskellä sijaitsevan ja laajakulmaisen tietoviihdenäytön, jossa on mukana mm. nykyaikaiset navigointipalvelut.

Kaksi akkukokoa: paljon ja vielä enemmän

Täyssähköisestä Grandlandista alkuun on tarjolla kaksi eri akkukokoa: 73 kWh ja 82 kWh. Näistä ensin mainittu kulkee WLTP-syklin mukaisesti 521 km yhdellä latauksella, ja sen hinta alkaa GS-tasoisena 48 390 eurosta.

Isompi 82 kWh akustolla varustettu versio tarjoaa jopa 582 km WLTP-toimintamatkaa: sen hinta alkaa GS-tasoisena 49 990 eurosta. Myöhemmässä vaiheessa mallistoon tuodaan vieläkin isommalla akulla varustettu (97 kWh) varustettu versio, joka kulkee yhdellä latauksella WLTP-syklin mukaisesti jopa 700 km.

Huippuvarusteltu nelivetoinen GSe – kaikki mitä suomalainen autoltaan voi toivoa

Grandland-malliston lippulaivaksi nousee nelivetoinen GSe-malli. Tämä kahdella sähkömoottorilla varustettu huippuversio tarjoaa tehoa jopa 320 hv ja kiihtyy 0-100 km/h 5,9 sekunnissa. Malli on varustettu 73 kWh -akustolla ja tarjoaa yli 500 km WLTP-toimintamatkaa. Grandlandin GSe -versio on läpeensä varusteltu. 54 990 eurosta lähtevä hinta täyssähköiselle nelivedolle on siis enemmän kuin kohtuullinen hinta.

Sähköistetty tulokas: näyttävä ja käytännöllinen SUV

Opelin isoimman SUV-mallin Grandlandin olemus on vaikuttava. Uuden mallin pituus on 4,65 metriä, leveys 1,93 metriä ja korkeus 1,66 metriä. Tämä tekee Grandlandista edeltävää sukupolvea 173 mm pidemmän, 36 mm korkeamman ja 49 mm leveämmän.

Auton ulkomittojen kasvu näkyy ja tuntuu positiivisesti niin matkustamossa kuin tavaratilassa. 2 795 mm pitkä akseliväli ja aina takaluukkuun asti korkealla pysyvä kattolinja mahdollistavat erinomaiset sisätilat.

Kuva: Opel.

Toisen rivin matkustajilla on 20 mm enemmän polvitilaa kuin edeltävässä sukupolvessa. Takaistuimet voidaan kaataa suhteessa 40:20:40 alas, jonka myötä tavaratilan kokonaistilavuus kasvaa 1 645 litraan.

Matkustamo on Opelille tyypillisen tapaan kuljettajakeskeinen: 10- tai 16-tuumaiset keskinäytöt ja korkea keskikonsoli luovat sporttisen tunnelman. Ratin takana on leveä ja täysin digitaalinen mittaristo tarjoaa kaiken oleellisen tiedon. Se mahdollistaa kuljettajan keskittymisen vain ajamiseen ja yhdessä Intelli-HUD-näytön avulla poistaa tarpeen irrottaa katse tiestä.

Kuljettajilla on myös mahdollisuus kytkeä päälle Pure Mode -tila. Tämä vähentää kuljettajan näkökenttään tulevan tiedon määrää mittaristossa ja keskinäytössä, tarjoten mahdollisuuden keskittyä paremmin ajamiseen esimerkiksi moottoritiellä tai pimeässä ajettaessa. Opelin perinteen mukaan usein käytetyille toiminnoille, kuten ilmastoinnille, löytyy edelleen perinteiset fyysiset kytkimet.

AGR-sertifioinnin saaneissa etuistuimissa on säädettävät sivuttaistuet, ja istuimet takaavat erinomaisen mukavuuden pitkilläkin ajomatkoilla. Patentoitu Intelli-Seat-ergonomiaistuin on vakiona kaikissa etuistuimissa. Istuinosan keskellä kulkee ura, joka vähentää häntäluuhun kohdistuvaa painetta ja näin ollen lisää ajomukavuutta pidemmillä matkoilla. Opelin Greenovation-kampanjan tuotoksena 100 % kankaista ja pinnoista auton sisällä on tehty materiaaleista, joissa on hyödynnetty kierrätettyjä materiaaleja.

Käytännölliset ja innovatiiviset ratkaisut, kuten vakiona tuleva Pixel Box, tekevät Grandlandin matkustamosta erittäin miellyttävän mutta myös funktionaalisen. Puhelimen langaton laturi sijaitsee Pixel Boxin lasin takana, jotta puhelin pysyy hyvin paikallaan ajon aikana.

Lasin takia puhelimen voi kuitenkin nähdä koko ajan, jolloin on helpompi muistaa ottaa puhelin mukaan poistuessa Grandlandista. Autossa on myös muita fiksuja tilaratkaisuja, kuten puhelimille sopivat taskut etuistuinten takaselkänojissa tai iso säilytysalue keskikonsolin alla.

Opelin SUV-malliston lippulaiva on ladattu täyteen nykyaikaisia ajoavustimia, kuten mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, laajennettu liikennemerkkien tunnistus, ajonopeuden automaattinen mukauttaminen nopeusrajoituksen mukaan sekä törmäystilanteen jälkeinen jarrutus. Pysäköintiä helpottavat pysäköintitutkat niin edessä kuin takana, peruutuskamera puhdistustoiminnolla sekä 360-asteinen Intelli-Vision -kamera.

Aiempaa terävämpi ja parempi: uudet Intelli-Lux HD-matriisiajovalot

Valistu Opel-logo ei ole Grandlandin ainoa valoihin liittyvä innovaatio. Uudet Intelli-Lux HD -matriisiajovalot ovat teknologisesti kyvykkäimmät Grandlandin segmentissä. Ensimmäistä kertaa Opelin ajovaloissa on yli 50 000 yksittäistä valoelementtiä, (yht. 51 200, 25 600 per puoli) joka mahdollistaa erittäin terävän valojakauman ja säädön.

Riippuen vallitsevasta liikennetilanteesta auton kamera havaitsee muut tienkäyttäjät sekä vastaantulevat autot ja Intelli-Lux HD -ajovalot leikkaavat ne pois valokeilasta aiempia teknologioita nopeammin ja tarkemmin. Ns. ”valotunneli” eli valokeilan valaisematon alue toisen liikennekäyttäjien kohdalla on aiempaa pienempi, kun taas muu osa kadusta ja ympärillä olevasta alueesta on aiempaa paremmin valaistu. Tällä tavoin järjestelmä tuottaa erittäin kirkkaan ja tasaisen valojakauman häikäisemättä kuitenkaan vastaantulijoita.

Tieteelliset tutkimukset osoittavat uudenlaisten matriisiajovalojen hyödyt. Auton edessä olevat esineet voidaan havaita 80 km/h nopeudessa jopa 30-40 metriä aiemmin kuin halogeeniajovaloilla.

Uusissa Intelli-Lux HD -ajovaloissa on myös paljon muitakin älykkäitä toimintoja. Mutkaisella tiellä valokeilaa muutetaan digitaalisesti tien kääntymissuuntaan, joten kuljettajan katse kohdistuu luonnollisesti tien kulkusuuntaan. Ajovaloissa on myös ”huonojen olosuhteiden” -tila, kuten sumu tai vesisade, jossa ajovalot pyrkivät vähentämään kuljettajaan itseensä kohdistuvaa häikäisyä eri tavoin.

Tunnistaessa liikennemerkin pimeällä ajovalot himmentävät valotehoa liikennemerkkiin, jotta heijastus ei olisi niin kirkas. Ajovalot kykenevät toistamaan myös animaatioita ja lyhyitä videoita ajovaloilla tullessa ja poistuessa autosta.

Monipuoliset voimalinjavaihtoehdot

Kaikki Opel Grandlandin voimalinjavaihtoehdot ovat sähköistettyjä. Opel Grandland on ensimmäinen Opel, jossa käytetään Stellantiksen STLA Medium -perusrakennetta, joka on kehitetty erityisesti täyssähköautoja varten.

Grandland Electric on aluksi tarjolla kahdella eri akkukoolla: 73 kWh (netto), joka kykenee 523 km WLTP-toimintamatkaan ja 82 kWh (netto), joka nostaa WLTP-toimintamatkan 582 kilometriin. Myöhemmin tarjolle tulee peräti 97 kWh (netto) -akustolla varustettu versio, joka kykenee jopa 700 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Jos Grandland tarvitsee pikalatausta, autoa voidaan ladata 160 kW teholla ja 20-80 % pikalataus onnistuu alle 30 minuutissa.

Vaihtoehtoisesti tarjolla on 48-voltin tekniikkaan perustuva itselataava hybridi. Mallissa on tarjolla 100 kW / 136 hv tuottava 1,2-litrainen bensiiniturbomoottori, jonka yhteydessä on 21 kW (28 hv) tuottava sähkömoottori ja 6-nopeuksinen kaksoiskytkentävaihteisto. Tämän mallin hinta alkaa vain 38 939 eurosta.

Tarjolle Grandlandiin tulee myös lataushybridi, jossa on kokonaistehoa 143 kW (195 hv) ja 350 Nm vääntöä. Grandlandin Plug In Hybrid -mallissa on aiempaa isompi akku, ja sähköinen toimintamatka mallissa on peräti 87 km (WLTP). Lataushybridiversio maksaa GS-varustelulla 48 390 euroa.

Parempaa ajettavuutta FSD-iskunvaimentimilla

Riippumatta voimalinjasta, Opel Grandland on aina hyvä ajaa. STLA Medium -perusrakenteen mahdollistama 2,795 mm akseliväli tuo vakautta auton käyttäytymiseen. Yhteisestä konsernirakenteesta huolimatta Grandlandissa on mallille ominainen jousituksen, vakaajien, ohjauksen ja ESP:n kalibrointi. Nämä kaikki alleviivaavat Opelille ominaista ajokokemusta.

Opel käyttää Grandlandin täyssähkö- ja lataushybridimalleissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Ne takaavat mukavan mutta silti ajokokemuksen. Iskunvaimentimissa käytetään lisäventtiiliä ja toista öljynkiertoa. Tämä mahdollistaa erilaisen iskunvaimennuksen käytön ajotilanteesta, tien kunnosta tai ajotyylistä riippuen.

Korkean taajuuden epätasaisuuksissa (esim. nupukivetys) auto liukuu tasaisesti yli, tai vaihtoehtoisesti käyttäytyy urheilullisesti mutkatiellä, jolloin iskunvaimennus on matalataajuista ja ote tienpintaan on tasainen. Grandland vastaa ohjauskäskyihin terävästi ja suorasti, mutta Opelille tyypilliseen tapaan käyttäytyminen on vakaata jarrutuksissa, mutkissa ja suurilla moottoritienopeuksilla.

  • Opelin SUV-malliston lippulaivan eli Grandlandin myynti alkaa 14.11. hybridinä, lataushybridinä ja täyssähkönä
  • Grandland on aluksi tarjolla erittäin voimalinjasta riippumatta kattavasti varustellulla GS-varustetasolla, joka on kuin räätälöity suomalaisiin olosuhteisiin
  • Vakiona GS-lanseerausmalleissa mm. Intelli-Lux HD -matriisiajovalot, 16-tuumainen kosketusnäyttö ja ergonomiset AGR-istuimet
  • Grandland Hybrid 136 GS Automaatti alkaen 38 939 euroa, lataushybridi Plug-In Hybrid 195 GS Automaatti alkaen 45 783 euroa
  • Täyssähköinen Opel Grandland Electric 73 kWh GS Automaatti alkaen 48 390 euroa
  • Nelivetoinen GSe sisältää kaiken: malliston sähköinen lippulaiva Grandland Electric 73 kWh 320 GSe Automaatti alkaen 54 990 euroa

Lue tästä muita juttuja Grandlandista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän