Onko tämä tyypillinen autojen huoltopajojen tapa toimia?

Autoalan moraali ja omintakeiset toimintatavat nousevat aina ajoittain keskustelunaiheiksi verkon keskustelupalstoilla. Syystä, tai ei, näitä keskustelijat eivät yleensä pidä alan vahvuuksina.

Kerron omasta tuoreesta kokemuksestani vietyäni autoni määräaikaishuoltoon ja kysyn samalla lukijoiden mielipidettä, menikö mielestänne kaikki nappiin? Antakaa palautetta omista kokemuksistanne autokaupan ja huoltoliikkeiden toimintatavoista, julkaisemme niitä anonymisoituina.

Olen ajanut vuoden 2020 vuosimallin autollani noin 107 000 kilometriä vajaassa neljässä vuodessa ja auto patisteli hakeutumaan määräaikaishuoltoon. Niinpä pyysin helsinkiläisliikkeiltä tarjouksia varsinaiseen huolto-ohjelmaan kuulumattomasta välihuollosta; edellisestä varsinaisesta huollosta oli kulunut 12 kuukautta.

Merkin virallinen maahantuoja tarjosi välihuoltoa hintaan 1100 euroa ja toinen omaa maahantuontiaan EU-alueelta harjoittava maahantuoja 990 euron hintaan. Kumpikin tuntui korkealta, olihan kyseessä kuitenkin välihuolto.

Pyysin sen vuoksi tarjouksia myös valmistajan valtuuttamilta ketjuhuoltamoilta, ja näiden tarjoukset liikkuivat haarukassa 300-500 euroa. Päätin valita erään herttoniemeläisen ketjuhuoltoliikkeen, joka tarjosi kyseistä huoltoa hintaan 309 euroa, ja johon vapaa huoltoaika järjestyi muita nopeammin. Kyseisen huoltoliikkeen ajanvaraussivulla erikseen todetaan, että sama pakettihinnoittelu koskee sekä polttomoottori-, että hybridiautoja. Oma autoni on bensahybridi.

Kaikki sujui joustavasti sovitulla tavalla ja sain auton valmistuttua tekstiviestin: ”Ajoneuvonne XXX on valmis noudettavaksi. Huollon loppusumma on 418 euroa.”

Menin noutamaan autoa jonkin ajan kuluttua ja näytin sähköpostilla saamaani varausvahvistusta, jossa huollon hinta on 309 euroa. Huoltoliikkeen perusteluna lisähinnalle oli, että autoon on tehty virallisen huolto-ohjelman ulkopuolisia töitä, erityisesti jarrunesteen vaihto, 79 euroa. Siitä ei oltu kuitenkaan ennakkoon sovittu, eikä huoltoliikkeen verkkosivuilla hinnoitellussa ”huoltopaketissa” mainittu. Lisäperusteena huoltoliike totesi, että autoni on bensahybridi, jonka huolto on oikeasti perineistä polttomoottoriautoa kalliimpaa ja vaikeampaa.

Huoltoliikkeen valinnassa hinta on keskeinen valintaperuste erityisesti tilanteessa, jossa valittavana on useita valtuutettuja, auton takuuehdot säilyttäviä vaihtoehtoja.

Kaikki on toki suhteellista. Isossa kuvassa kaikki meni hyvin. Huoltoliike teki tarvittavat toimenpiteet virallisesti valtuutettuna ja loppulasku oli vain reilu kolmannes virallisen maahantuojan hinnasta. Ja onhan tällainen keskustelu oikeasti ns. ensimmäisen maailman ongelmia ja vertautuu lähinnä lentopisteillä hankitun bisnesluokan matkustajan kiukutteluun vähäisistä jääpaloista gin&tonic -lasissa.

Mutta silti: loppusumma oli viidenneksen ennakkoon ilmoitettua korkeampi ja huoltoliikkeet varmasti tietävät asiakkaidensa olevan hintatietoisia. Lisähinnasta ei kerrottu ennakkoon, eikä lisätyön suorittamiseen kysytty ”lupaa” etukäteen, vaikka ennen huoltoa varauksesta oli viestitelty sekä puhelimitse, tekstiviesteillä, että sähköpostilla – eli tavoitettavuus oli kunnossa.

Ja kaiken kukkuraksi: huollon valmistumisesta kertovassa tekstiviestissä huollon hinnaksi kerrottiin 418 euroa, mutta autoa noudettaessa hinta ”laski” 388 euroon, kun hämmästelin ennakkotarjousta korkeampaa hintaa.

Onko Autotodayn lukijoilla vastaavia, tai vastakkaisia kokemuksia? Kertokaa niistä tämän jutun lopussa olevalla keskustelupalstalla, tai lähettämällä sähköpostia osoitteella toimitus@autotoday.fi.

Jukka Viitasaari
Kustantaja
Autotoday.fi

HUOM! Kommentit juttuun näkyvät alempaa juttulinkkien jälkeen.

Alla sähköpostilla tulleet kommentit.

Lukija 1

Minulla on aikamoinen lista virheistä, joita paikallinen Skodan merkkiliike on tehnyt. Minulla on kuudes Skoda Octavia alla, joten merkissä ei mitään valittamista, huollossa taas on. Ostankin uudet autoni Lappeenrannasta ja käyn myös huollattamassa siellä, vaikka välimatkaa on.

Esim. tapaus lohkolämmitin, vien auton huoltoon sadannen kerran abs:n merkkivalon palamisen takia. Kerroin samalla myös lohkolämmittimen viasta, koska työpaikalla lämmitystolpat menee oikosulkuun. Oli tammikuu, ja satoi hiljalleen pakkaslunta. No iltapäivällä huolto soitti, että auton voin hakea pois, abs:lle ei oltu tehty mitään. Huolto sanoi, että lohkolämmitin on kunnossa. Menin auton luo, se oli tismalleen samassa paikassa kuin mihin aamulla jätin ja kerros pakkaslunta päällä. Ajoin suoraan paikalliselle autosähköasentajalle ja hän sanoi että tutkitaan asiaa. Ajoin auton halliin ja nosturiin ja asentaja alkoi nostamaan autoa ylös. No kun auto nousi puoli metriä ylöspäin, niin asentaja sanoi, että lohkolämmitin on rikki kun jäähdytysnesteet ovat valuneet moottorin kylkeä pitkin. Niin siinä se merkkihuollon ammattitaito. Ja näitä tapauksia riittää ko. merkkikorjaamossa. Helkama ei tehnyt asialle mitään. Skodan edustus on siirtynyt Wetterille, ei ole kokemusta miten toimii.

Lukija 2

Mulla on sellainen mutu tosta hintakikkailusta, että sitä käytetään saadakseen kalan koukkuun ja sitten keksitään jotain hintalisiä keksittyjen huoltojen tarpeellisuudesta. Jos tarkasti ottaa tämän asian, ensin laskun maksu ei tarvii maksaa mistään muusta kuin siitä mistä on sovittu ja toiseksi olis hyvä tarkastaa onko ko. työtä edes tehty ja kuinka huolella.

Lukija 3

Hei, oma kari kokemukseni merkkihuollosta on seuraavanlainen.

Olen ajanut saksalaisella nelivedolla tyytyväisenä ajo-ominaisuuksiin jo noin 20 vuotta, kolmas saman merkkinen menossa.

No vein auton siis merkkihuoltoon ja noutaessani huoltopäällikkö sanoi että ”koiranluut” on väljät ja pitäisi vaihtaa. Kustannusarvio 1100 €

Varattiin aika parin viikon päähän, lähdin ajamaan ja ihmettelin kytkintä joka tuntui luistavan.

Palasin takaisin ja samalla huomautin että olin katsastanut auton juuri pari viikkoa aikaisemmin, katsastusmies sanoi tukivarsista niiden olevan hyvässä kunnossa, on kuulemma tyypillinen vika kyseisessä mallissa että tulee väljyyttä.

Kerroin huoltopäällikölle tämän ja kysyin kuka tuon ”koiranluut väljiä” diagnoosin teki, voinko kysyä häneltä tarkemmin asiasta?

No ”kaveri oli juuri lähtenyt asioille”  ja tarkennus oli että alkavaa väljyyttä oli tukivarsissa….

Peruin sovitun vaihtoajan, katsastin auton moitteetta seuraavat neljä vuotta ennen kuin täytyi vaihtaa yksi alatukivarsi väljyyden vuoksi, ajan noin 35 tuhatta kilometriä vuodessa.

Kyseisellä autolla ajoin 550 tuhatta kilometriä ennen seuraavaan vaihtoa, en kyseisen tapauksen jälkeen käyttänyt ”merkkihuoltoa”

Lukija 4

Samaiseen asiaan törmäsin kun vaihdoin autooni jakohihnan ja vesipumpun, kysyin ennakkoon hinnan mitä kyseinen työ maksaa ja menin maksamaan sitä ja hinta oli 80e korkeampi mitä ilmoitettu niin en suostunut maksamaan sitä ja sain sitten kuitenkin alun perin antamaan hintaan huollon.

Lukija 5

Vein jokunen vuosi sitten autoni merkkihuoltoon Kalliossa sijaitsevaan huoltoliikkeeseen. Ihmettelin puhelimitse annettuja huoltohintoja, jotka olivat merkillisen korkeita, mutta asuinpaikkani vuoksi valitsin tämän liikkeen. Muualla vuosihuolto olisi ollut huomattavan paljon edullisempi, mutta tarvitsin autoani työtilanteeni vuoksi lähes koko ajan ja sijaisautoja ei juurikaan ollut lähellä saatavilla. Olin myös sopinut katsastuksen seuraavaksi päiväksi jolloin noutaisin auton huollosta. Katsastus oli klo 12, ja odottelin tovin kunnes autoni putkahtaisi huollettuna ja kaikki kunnossa lapulla hallista ulos. Järkytys. Auto ei mennyt läpi, katsastuksessa oli vaikka mitä huomauttamista, huoltoja joita ei oltu merkkihuollossa tehty . Maksoin huollosta sikamaisen summan ja valitinkin liikkeeseen. ei vaikutusta, ”näitä sattuu” oli vastaus. En saanut mitään korvausta tästä valohoidosta ja huijauksesta. Nykyään ko huoltoliike on kadonnut vähin äänin, puskaradio toimii. Eipä heillä ole huoltoa muuallakaan enää PK-seudulla enää.

 

11 KOMMENTIT

  1. Jos auton huoltohinta nousee yli 15%, niin silloin pitää ottaa asiakkaaseen yhteyttä sekä jos tehdään lisätöitä, josta ei ole sovittu.

  2. Vein Volvon Käyttöautolle tutkittavaksi, miksi ulkolämpömittari näyttää mitä sattuu.
    Iltapäivästä tuli viesti, että vika korjattu ja hinta jotain 350€ paikkeilla.
    Soitin samantien, että miksi korjattu ja miksi niin iso lasku vian paikantamisesta.
    No hinta tippu noudettaessa puoleen, kun ei ollut kysytty lupaa johtosarjan korjaukseen akkukotelon alla.

  3. Vein taakuun alaisen auton määräaikaishuoltoon. Kerroin samalla, että etupään lähestymisanturit ilmoittelevat aika-ajoin virheellisesti esteestä, vaikka estettä ei ole. Pidin luonnollisena että kyseessä on takuun alainen asia. Autoa hakiessani laskun summa oli suurempi, kuin oli ilmoitettu, koska veloitettiin vian etsimisestä. Hiukan hinta putosi, mutta ei ennen huoltoa ilmoitetulle tasolle.

  4. Vein Toyotan paikalliselle merkkihuoltamolle joka on Toyotan virallinen edustaja. Merkkihuollon huoltokohteita ei osattu listata huoltoneuvojan toimesta. Se kuitenkin tuli selväksi että huolto ei noudata huoltokirjan mukaista huolto matriisia. Huollon sisällön tietämättömyydestä ja huoltokirjan eroista tuli kaikenlaisia selityksiä kuinka maahantuoja ja tehdas on eri linjoilla ja ohjelmat on päivitetty jne. Tiskin takana on kuitenkin huoltoneuvoja joka päivätöikseen myy ja järjestää huoltaja juuri tälle merkille joten kuvittelisi olevan kartalla mitä huolloissa tehdään. On hullua että maksetaan vain huoltokirjan leimasta esim. Iso huolto 800 ja välihuolto 450 ilman että sisältöä tiedetään. Mitä mekaanikot oikein puuhaa tuon huolto ajan?

  5. Nyt kuulosti koko juttu ihan typerältä. Mikä tällainen juttu on, ei minkäänlaista taustatyötä. Et sitten viitsinyt edes ottaa selvää mitä tuo 1000€ huolto sisälsi vs 300€ huolto?

    Kerro nyt edes auton merkki/malli niin selvitetään itse. Jos kilometrit 107tkm ja ajallisesti huutaa välihuoltoa niin ei varmaan kannata sitä 120tkm isoa huolto tehdä pois vaikka olisikin vasta 6 vuotta tai 120tkm kohdilla tehtävä, sinun ajoilla se tuleekin vastaan jo muutaman kk päästä.

    Tuo 1000€:n huolto ei mikään öljy+suodatin huolto ole.

  6. Mikä on maahantuojan huoltoliike vs. valtuutettu ketjuhuolto? Polkupyörääkö tässä huollettiin. Vaikka esim. Keskolla on maahantuontia ja auto- sekä huoltoliikkeitä, ei kukaan käytä tuollaista nimitystä. Jos huoltoliike mainostaa tekevänsä huoltotöitä kaikkiin merkkeihin ja mainitsee että takuu säilyy, ei se tee kyseisestä korjaamista valtuutettua huoltoa millekään merkille. Jos auton huoltoväli-ilmaisin ilmoittaa huollon tarpeesta, ei kai silloin ole kyseessä ylimääräinen huolto vaan huolto-ohjelman mukainen huolto. Tässä on liian ylimalkaisesti kerrottu muutenkin koko tapahtumasta. miten noita huoltojen hintoja pitäisi pystyä vertailemaan, kun jutussa ei sanallakaan kerrottu mitä huoltoa autolle tarjottiin. toteutunut laskun loppusumma ei täsmännyt aune-ehtojen kanssa. En olisi maksanut moista ylimääräistä huoltotyötä.

  7. Minä vein auton huoltoon jossa sanottiin että polttoaine suuttimet pitää vaihtaa , kysyin hintaa mitä tälläinen vaihto maksaa niin 2000 e ja yrittäjä sanoi että niitä voi yrittää halvemmalla etsiä käytettynä ja silloin ne saattaa saada 1000 e , vein auton toiseen liikkeeseen ja siellä suuttimien hinta olikin 30 e kpl , suuttimet vaihdettiin eikä vika ollutkaan niissä vaan autoon iskettiin 500 e jos jonkin sortin osaa koska luultiin että se vika on siinä tai tässä tai tuossa , kyse oli kuitenkin 20 vuotta vanhasta nissanista joten kusetuksien jälkeen möin sen auton eteenpäin eikä vikaa siis ikinä löydetty .

  8. Hei semmonen homma että jos viet auton tiettyn kilometrivälin huoltoon voi hyvin olla että jarrunesteen vaihto kuuluu huoltoon. Joten kuuluiko se huoltoon vai oliko ylimääräinen työ? Joskus kun aikoja varataan ei tiedetä/huomata että joku nesteenvaihto muuten olikin siinä ja se päätetään myös tehdä koska auto on muutenkin työn alla ja nosturilla yms.

    Pitäisi vaan olla tarkempi ja olen kyllä sillä kannalla että sovittu hinta olisi toki hyvä pitää. Näistä hommista puuttuu muutenkin dialogi mitä myös näistä kommenteista huomaa. Kysyä asiakkaalta vaikka että jos huomataan vika saako korjata ja antaa jotain arviota samalla.

  9. Vein autoni Jakopää hihnan vaihtoon oululaisen korjaamoon,samalla öljynvaihto ja suodattimien vaihto. Ylläty oli suuri,kun jakohihnan vaihdossa tuli ilmi,ettei hammaspyörä Jakopää hän vaihdettu,eikä niiden kunnosta minulle informoitu,vaan autoa noudettaessa sanottiin,ettei kannata ajaa pitkää (autonvalmistaja vaihto väliä) hihnan vaihtoväliä koska hammaspyörät jakopäässä ovat kuluneet. Toinen asia,autossani on sisäilman laatujärjestelmä jossa on vakiona aktiivihiili suodatin,tilalle oli laitettu tavallinen paperi suodatin. Mielestäni auto pitää huoltaa niiin,ettei auto muutu huollon jälkeen huonommaksi kuin alkuperäinen auto on. Autoni ikä oli tuolloin kaksi ja puoli vuotta vanha.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän