Neljännen sukupolven Škoda Fabia kasvaa kokoa

Neljännen sukupolven Škoda Fabian juuret ulottuvat vuoteen 1999. Kuluneiden 22 vuoden aikana Škoda on valmistanut tätä pienemmän kokoluokan autoa yli 4,5 miljoonaa kappaletta.

Fabia on Octavian jälkeen Škodan nykyajan toiseksi eniten valmistettu automalli. Pelkästään vuonna 2019 tehtaalta valmistui yli 166 000 Fabiaa. Niistä 37 800 toimitettiin asiakkaille Saksaan, joka on Fabian suurin markkina. Saksan perässä tulivat Tšekin tasavalta (24 600 Fabiaa) ja Britannia (20 000 Fabiaa).

Ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia esiteltiin 1999. Vuotta myöhemmin seurasi farmarikorimallinen Škoda Fabia Combi. Noin kahdeksan vuoden tuotantoaikana valmistettiin 1,79 miljoonaa Fabiaa, joten Fabia oli menestys heti alusta alkaen.

Geneven autonäyttelyssä 2007 esiteltiin toisen sukupolven Fabia, jota tehtiin 1 704 000 kappaletta. Vuonna 2009 Fabia-malliston kiinnostavuutta laajensi offroad-ilmeinen Škoda Fabia Scoutline -malliversio.

Kolmannen sukupolven Fabia tuli 2014. Vuonna 2018 toteutettu malliuudistus toi lisää turvallisuusvarusteita ja edistykselliset tietoviihdejärjestelmät. Kolmannen sukupolven mallia on valmistettu yli miljoona kappaletta.

Kuva: Skoda.

Fabia-mallin koko olemassaolon aikana Škoda on systemaattisesti kehittänyt korin rakenteita. Uusimmassa sukupolvessa käytetään korin vääntöjäykkyyttä parantavia suurlujuusteräksiä ja kuumamuovattuja teräksiä. Uudessa Fabiassa käytetään osittain samoja alustan osia kuin Škoda Scalassa.

Fabia on yksi ensimmäisistä kokoluokkansa autoista, jossa on säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa. Tämä Octaviasta tuttu ratkaisu optimoi auton aerodynamiikkaa ja parantaa jäähdytyksen tehokkuutta.

Uusi Fabia on ensimmäinen MQB A0 -perustekniikkaan pohjautuva Škoda Fabia. MQB-A0 -perustekniikan vaikutuksen voi nähdä uuden Fabian mittasuhteissa. Koon kasvamisesta huolimatta Škodan suunnittelijat ja insinöörit ovat onnistuneet pitämään auton painon lähes samana kuin edeltäjämallissa.

Uuden Škoda Fabian mitat:

Pituus        4 107 mm
Leveys        1 780 mm
Korkeus      1 460 mm
Akseliväli    2 564 mm
Raideleveys edessä 1 525 mm
Raideleveys takana 1 509 mm
Tavaratila  380 l – 1190 l

Kuva: Skoda.

Neljä bensiinimoottoria

Uuteen Škoda Fabiaan on tarjolla neljä bensiinimoottoria. Moottorivaihtoehtoja on siten enemmän kuin edeltäjämallissa, ja myös moottoreiden tehovaihtoehdot ovat runsaammat: nyt alkaen 59 kilowatista (80 hv) tehokkaimpaan 110-kilowattiseen (150 hv).

Kaikki neljä moottoria lukeutuvat Volkswagen-konsernin uuteen EVO-moottorisukupolveen.

Uuden Škoda Fabian moottoreista yksi on monipisteruiskutusmoottori (MPI) ja kolme TSI-suoraruiskutusmoottoreita. Alkaen-moottori on kolmisylinterinen 1.0 MPI, joka kehittää tehoa 59 kilowattia (80 hv). voima välittyy etupyörille uuden viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta.

Uuden Škoda Fabian moottorit täyttävät pakokaasujen nykyisen Euro 6d -päästöstandardin vaatimukset.

Kuva: Skoda.

1.0 TSI -moottoreissa uusi plasmapinnoite

Kahdessa EVO-sukupolven kolmisylinterisessä 1.0 TSI -moottorissa käytetään innovatiivista plasmapinnoitetta.

Sylinteripinnat on jauhepinnoitettu ohuella, vain 150 mikrometrin (0,15 mm) paksuisella kerroksella. Tämä valmistustekniikka vähentää moottorin sisäistä kitkaa, mikä puolestaan laskee polttoaineen kulutusta pienentäen pakokaasupäästöä.

Plasmapinnoite myös vähentää moottorin termistä kuormitusta lämmön tehokkaammalla jakautumisella palotiloissa.

Moottori 1.0 TSI on teholtaan 70 kW (95 hv), ja sen yhteydessä käytetään viisivaihteista käsivalintaista vaihteistoa.

Tehokkaamman 81-kilowattisen (110 hv) 1.0 TSI -moottorin yhteyteen vaihteistoksi on valittavissa joko kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai seitsemänvaihteinen dsg-kaksoiskytkinvaihteisto.

Uusi tehokkain moottori 110 kW (150 hv)

Neljännen sukupolven myötä Škoda Fabian tehokkain moottori on myös uusi. Tämä nelisylinterinen 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 110 kilowattia (150 hv), ja sen yhteydessä autossa on aina seitsemänvaihteinen dsg-kaksoiskytkinvaihteisto.

Moottorissa on aktiivinen sylinterilepuutus (ACT), kuten muissakin tätä moottoria käyttävissä Škoda-malleissa. Kun moottorin kuormitus on kevyt, ACT automaattisesti ja kuljettajan huomaamatta lepuuttaa moottorin kaksi sylinteriä, mikä pienentää polttoaineen kulutusta.

Kaikissa uuden Škoda Fabian TSI-moottoreissa on vakiona pakokaasun hiukkassuodatin, ja ne täyttävät pakokaasujen nykyisen Euro 6d -päästöstandardin vaatimukset.

Kuva: Skoda.

Aerodynamiikkaa parannettu

Aerodynaamisten yksityiskohtien tarkalla tutkimuksella ja suunnittelulla Škoda on merkittävästi onnistunut vähentämään uuden Fabian polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä.

Edeltäjämalliin verrattuna ilmanvastuskerroin (cd) on pienentynyt arvosta 0,32 arvoon 0,28. Aerodynamiikan suunnittelussa on hyödynnetty tarkkoja CFD-simulaatioita (Computational Fluid Dynamics, numeerinen virtausdynamiikka).

Virtausdynamiikan osa-alue aerodynamiikka tutkii ilman ja sen läpi kulkevan kiinteän kappaleen välistä reaktiovoimaa ja vastusta.

Katso tästä muita juttuja Skoda Fabiasta.

Aerodynamiikalla on autoteollisuudessa suuri merkitys. Mitä aerodynaamisempi auto on, sitä pienempi sen ilmanvastuskerroin on. Pienempi ilmanvastuskerroin pienentää liikuttamiseen tarvittavaa energiamäärää, mikä merkitsee pienempää polttoaineen kulutusta ja siten pienempiä pakokaasupäästöjä.

Hyvät aerodynaamiset ominaisuudet vaikuttavat positiivisesti myös auton ajo-ominaisuuksiin. Aerodynamiikkaa on kehitetty CFD-simulaatioilla. Noin kolmen ja puolen vuoden aikana Škodan insinöörit tekivät yli 3 000 tällaista virtausdynamiikan numeerista simulaatiota.

Säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt säästävät polttoainetta

Uudenlaisilla säädeltävillä jäähdytysilmasäleiköillä on suuri merkitys. Näissä etupuskurin alaosan säleiköissä on säädeltävät lamellit.

Kun jäähdytysilmaa tarvitaan vähän, lamellit sulkeutuvat parantaen auton aerodynamiikkaa. Näin pystytään saavuttamaan jopa 0,2 litran polttoainesäästö 100 kilometrillä ajettaessa 120 tuntikilometrin nopeudella.

Suurempaa jäähdytystehoa tarvittaessa tai autolla hetkeksi pysähdyttäessä järjestelmä avaa lamellit, jolloin moottoritilaan pääsee virtaamaan maksimimäärä ilmaa.

Perän noste selvästi pienempi ja pohjan laaja-alainen verhous

Noin kolmasosa autoon vaikuttavasta nosteesta aiheutuu perän ilmavirtauksen pyörteilystä. Siksi uudessa Škoda Fabiassa on aiempaa suurempi kattospoileri ja takayläkulmien ilmanohjaimet, jotka optimoivat ilman virtauksia auton perän alueella.

Nämä osat on valmistettu muovista, jotta ne voidaan tehdä erittäin tarkasti. Myös ulkopeilikoteloiden tarkka aerodynaaminen muotoilu auttaa pienentämään ilmanvastusta ja ohjaamaan ilmavirtausta hallitusti perää kohti.

Auton keulassa ilmavirtausta ohjaavat etupuskurissa olevat Air Curtain -ilmanohjaimet, jotka aerodynaamisesti yhdistyvät korin kylkiin ja pyöränkoteloihin.

Koska pelkästään pyörät synnyttävät noin 25 prosenttia auton ilmanvastuksesta, Fabian vanteisiin on nyt saatavissa aerodynaamisesti optimoidut muoviset verhousosat.

Auton pohja on nyt verhottu kahdellatoista levyllä aiemman kolmen sijasta. Pohjaverhous
kattaa erityisesti aerodynamiikan kannalta kriittiset alueet kuten moottoritilan ja akseleiden alueet.

Jopa yhdeksän turvatyynyä ja uudet avustinjärjestelmät

Škoda on uudessa Fabiassa parantanut kuljettajan ja matkustajien turvallisuutta ja lisännyt tarjolla olevien avustinjärjestelmien määrää.

Turvallisuuden ja mukavuuden varustuksessa on nyt mukana uusia avustinjärjestelmiä, joita aiemmin on käytetty vain suuremman ja kalliimman kokoluokan autoissa.

Nyt saatavissa ovat esimerkiksi ajoavustinkokonaisuus Travel Assist ja pysäköintiavustin. Kuljettajan ja matkustajien suojana törmäyksen varalle voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä. Vakiovarustukseen sisältyvät kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, ikkunaturvatyynyt ja etusivuturvatyynyt. Saatavissa ovat lisäksi kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt.

Škoda Fabiaan saa nyt lastenistuimien Isofix-kiinnikkeet ja Top Tether -yläkiinnitysvyöt myös etumatkustajan istuimeen.

Aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden ratkaisuissa Škoda hyödyntää uudessa Fabiassa Volkswagen-konsernin MQB-A0-perustekniikan suomia mahdollisuuksia.

Tämän perustekniikan myötä autossa voidaan toteuttaa uusimmat passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden avustinjärjestelmät ja korirakenne, jonka vääntöjäykkyys ja lujuus ovat erinomaiset. Korin rakenteissa Škoda käyttää suurlujuusteräksiä ja erikoiskarkaistuja kuumamuovattuja teräksiä.

Travel Assist avustaa kuljettajaa ajon aikana ja lisää turvallisuutta

Uuteen Fabiaan tarjolla oleva ajoavustinkokonaisuus Travel Assist avustaa kuljettajaa ajon aikana ja lisää turvallisuutta.

Järjestelmä kytketään toimintaan ohjauspyörän näppäimellä. Sen toiminnassa yhdistyvät ajonopeuden ja ajoetäisyyden edellä ajavaan vakiona jopa nopeuteen 210 km/h saakka pitävä mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) ja kaista-avustin.

Järjestelmän avulla Fabia osaa tarvittaessa tehdä korjaavia ohjausliikkeitä omalla kaistalla pysyäkseen.

Edelleen kehitetty kaistanvaihtovaroitin on myös saatavissa. Se varoittaa kuljettajaa jopa 70 metrin päästä takaviistosta lähestyvästä tai kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta ulkopeilikotelon sisäreunaan syttyvällä varoitusvalolla.

Pysäköintiavustin etsii sopivaa pysäköintipaikkaa enintään ajonopeutta 40 km/h ajettaessa ja auttaa kuljettajaa auton pysäköimisessä. Järjestelmä näyttää autolle soveltuvan
tasku- tai poikittaispysäköintiruudun, ja halutessaan kuljettaja voi antaa järjestelmän hoitaa auton ohjaamisen pysäköintiruutuun.

Pysäköintiä avustaa lisäksi pysäköintijarruavustin, joka autoa pysäköitäessä tunnistaa esteet auton edessä tai takana ja tarvittaessa jarruttaa automaattisesti.

Myös liikennemerkkien tunnistus ja näyttö on yksi Fabian uusista lisävarusteista.

13 uutta Simply Cleveer -ratkaisua

Etumatkustajan istuimen eteen käännettävä selkänoja on saatavissa uuden Fabian Style-varusteluversioon. Tämä muista Škoda-automalleista tuttu varuste mahdollistaa pitkien esineiden kuljettamisen auton sisällä.

Panoraamalasikaton irrotettavissa oleva aurinkosuojaverho suojaa liialliselta auringonpaisteelta ja parantaa siten matkustusmukavuutta.

Hattuhyllyn alapintaan kiinnitetty monikäyttöinen säilytystasku hyödyntää muutoin yleensä vaille käyttöä jäävän tilan ja soveltuu vaikkapa takeille. Se kestää jopa 3,5 kilogramman painon ja voidaan tarvittaessa irrottaa.

Kattokonsoliin taustapeilin juureen tarjolla oleva uab-c-liitäntä on tuttu muistakin nykyisistä Škoda-automalleista. Tästä liitännästä saa otettua virtaa esimerkiksi tuulilasikameralle, jolloin sen johto ei kulkeennu kuljettajan näkökenttää haitaten.

Škoda Fabian uusia Simply Clever -ratkaisuja ovat myös takamatkustajien älypuhelintaskut, jotka ovat kätevästi ulottuvilla etuistuimien taustoissa.

Fabiaan saatavissa olevat uudet Simply Clever -ratkaisut:

  • Etumatkustajan istuimen eteen käännettävä selkänoja
  • Älypuhelintaskut etuistuimien selkänojien taustoissa
  • Monikäyttöinen säilytystasku hattuhyllyn alapuolella
  • Usb-c-liitäntä kattokonsolissa taustapeilin juuressa
  • Kokoon taittuva muunneltava tavaralokero tavaratilassa*
  • Takaistuimien lukuvalon säätö myös edestä
  • Irrotettava juomateline*
  • Tavaratilassa kaksi koukkua Top Tether -kiinnitysvöiden ripustamiseen
  • Kortti- ja kynäteline tavaralokerossa vaihdevivun etupuolella*
  • Kortti- ja kynäteline hansikaslokeron kannen sisäpinnassa
  • Juomatelineellinen tavaralokero keskikonsolin takaosassa*
  • Panoraamalasikaton irrotettavissa oleva aurinkosuojaverho*
  • Tavaratilan kuormausreunan suojus

*Ensimmäistä kertaa Škoda-automallissa

Uusi Fabia julkistetaan kevään aikana.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!