Moottorin testissä paljastui runsaasti eroja pakettiautojen ja henkilöautojen nastarenkaiden välillä

Moottorin kautta aikojen ensimmäinen pakettiautojen nastarengastesti paljasti runsaasti eroja aiemmin testattuihin henkilöautojen nastarenkaisiin verrattuna. Yksi rengas jouduttiin testin jälkeen hylkäämään puuttuvan tyyppihyväksynnän vuoksi.

Moottorin keskiviikkona 15.9. ilmestyvässä numerossa 9/2021 julkaistava rengastesti paljastaa, mikä on turvallisin nastarengas pakettiautoon. Testi jatkaa Moottorin tämän syksyn testisarjaa, jonka ensimmäinen osa eli henkilöautojen nastarengastesti julkaistiin numerossa 8/2021.

– Suomessa on liikennekäytössä noin 340 000 pakettiautoa, mikä on noin 12 prosenttia henkilöautojen vastaavasta määrästä. Siksi myös tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen renkaiden testaaminen on erittäin tärkeää, toteaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland Oy:n kanssa. Mukaan valittiin kahdeksan rengasta, jotka edustavat kokoluokkaa 215/65 R16 C. Näitä C-merkinnällä varustettuja renkaita käytetään yleisesti myös matkailuautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa.

– Tällaista rengastestiä ei ole Suomessa ainakaan hiljattain tehty, vaikka näitä autoja liikkuu teillämme todella paljon ja niihin myös myydään käyttötarkoitusta varten suunniteltuja renkaita, testin kokoamisesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen paljastaa.

C-nastarenkaat poikkeavat vastaavista henkilöautorenkaista vahvemmalla rakenteellaan. Renkaat on tehty kestämään suurempia kuormia ja paineita, ja myös kulutus- sekä vauriokestävyys ovat paremmat. Lisäksi renkaissa käytetään teräsnastoja henkilöautorenkaiden kevytmetallisten sijaan.

– Nastamäärätkin ovat vähäisemmät: kun aiemmin testaamissamme 205/55 R16 -kokoisissa henkilöautorenkaissa käytetään jopa yli 200 nastaa rengasta kohden, nyt testatuissa C-renkaissa nastoja on vain hieman yli sata kappaletta, Saarinen kertoo.

Testissä mukana olleessa Viatti Vettore Inverno -renkaassa nastoja oli eniten eli 128, mutta rengas jouduttiin lopulta hylkäämään, koska sillä ei ole kyseisen nastamäärän edellyttämää tyyppihyväksyntää Suomessa. Viattin tulokset kuitenkin raportoidaan testissä.

Testi koostui samoista osa-alueista kuin henkilöautojenkin nastarengastesti: jää-, lumi- sekä kuivan ja märän asvaltin kokeista. Mittaukset ja ajokokeet osoittivat, että jos tietynmerkkinen henkilöautorengas pitää hyvin esimerkiksi jäällä, samanmerkkisen pakettiautorenkaan ydinosaamisalue saattaa löytyä aivan toisaalta, kuten kuivalta kestopäällysteeltä.

– C-renkaat ovat kaiken kaikkiaan ominaisuuksiltaan tasaväkisempiä kuin aiemmin testaamamme henkilöautojen nastarenkaat. Pitotaso ei ole samaa luokkaa henkilöautorenkaiden kanssa, mutta näin ei voi oikein olettaakaan, kun ottaa huomioon minkälaiseen käyttöön kyseiset renkaat tehdään, testikuljettaja Juuso Kallioinen Test Finland Oy:stä analysoi.

Testin perusteella voi joka tapauksessa todeta, että hyvä C-nastarengas on fiksu valinta pakettiautoon, jolla saatetaan kuljettaa hyvinkin raskaita kuormia. Päätoimittaja Parviainen korostaa testin merkitystä liikenneturvallisuuden kannalta.

– Suomen vaihtelevissa sääolosuhteissa on ensiarvoisen tärkeää, että myös henkilöautoja suuremmissa ja painavammissa ajoneuvoissa käytetään keliin sopivia renkaita. Testimme antaa tähän rengasvalintaan hyvät eväät, päätoimittaja Parviainen sanoo.

Moottori 9/2021 ilmestyy 15.9. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Linkki Moottorin uutiseen

Testirenkaat, koko 215/65 R16 C

  • Bridgestone Noranza Van 001
  • Continental Van Contact Ice
  • Gislaved Nord Frost Van 2
  • Goodyear Cargo Ultra Grip 2
  • Hankook Winter i*Pike LT
  • Michelin Agilis X-Ice North
  • Nokian Hakkapeliitta C3
  • Viatti Vettore Inverno

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!