Mika Häkkinen: Turkin GP:n voitto on yksi Valtterin uran parhaista

Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Turkin osakilpailua, jonka voittoon ajoi vakuuttavasti Mercedeksen Valtteri Bottas. Mestaruussarjan kärkeen palannut Max Verstappen oli toinen ja lähtöruuturangaistuksen takia letkan keskeltä startannut Lewis Hamilton viides. Sade toi viikonloppuun oman mausteensa, ja kilpailu ajettiinkin välikelinrenkailla.

Olipa todella loistava suoritus Valtteri Bottakselta sunnuntaina Turkissa. Erittäin vahva voitto, Valtterin kymmenes Formula ykkösissä, ja tärkeä tulos tiimille, koska hän toi Mercedekselle maksimipisteet ja piti Red Bullin Max Verstappenin takanaan.

Tallikaveri Lewis Hamilton ajoi viidenneksi, joten oli äärimmäisen tärkeää, että Valtteri esti Maxia voittamasta. Oli hienoa katsella Valtterin dominointia kisassa.

Renkaista huolehtiminen avainroolissa

Valtteri piti hyvää huolta välikelinrenkaistaan, etenkin kisan alussa ja varikkopysähdyksen jälkeen. Interit olivat käytössä koko kisan ajan sateisten olosuhteiden takia.

On todella helppo tuhota välikelinrenkaiden pito, kun tulee varikolta ja painaa liian kovaa. Niin kävi sekä Lewis Hamiltonille että Charles Leclercille. Valtteri keskittyi vain irtoamaan lähtöruudusta hyvin ja huolehti sitten renkaistaan, kunnes niistä sai ottaa kaiken irti, ja ajoi täydellisen kisan.

Voitto oli epäilyksettä eräs Valtterin uran parhaista, joten minua ei yllätä yhtään, miten iloisia Valtteri ja Mercedes olivat kisan jälkeen. Päivänä, jona Lewis joutui ottamaan 10 sijan lähtöruuturangaistuksen moottorinvaihdon takia, Valtteri teki kaiken, mitä talli saattoi toivoa.

Varikkokäyntien ajoitus osoittautui ratkaisevaksi

Lewisin kilpailu oli paljon hankalampi, koska varikkopysähdysten ajoitus oli tärkeä. Paras aika pysähtyä oli niillä main, kun Max kävi varikolla, ja juuri silloin Valtterikin tuli hakemaan alleen uudet välikelinrenkaat. Kaikki muut taktiikat tuntuivat riskialttiilta, vaikka auto olisikin vielä vaikuttanut hyvältä.

Ymmärrän kyllä, miksi Lewis halusi pysyä radalla ja yrittää ajaa loppuun asti, mutta renkaiden suorituskyky olisi takuulla pudonnut. Näimme sen Alpinen Esteban Oconin kohdalla, joka ei käynyt ollenkaan varikolla, ja myös Ferrarin Charles Leclercin kohdalla, joka jäi radalle pitkään ja johti kisaa yhdeksän kierroksen ajan. Lopulta Charlesin renkaista loppui pito, ja Lewisille olisi käynyt samoin.

Olisi myös voinut tulla rengasrikko, eikä keskeytyksiin todellakaan ole varaa, kun Lewis taistelee maailmanmestaruudesta Maxin kanssa. Mielestäni viides sija oli Lewisille hyvä lopputulos, kun Valtteri voitti ja Max joutui tyytymään kakkossijaan.

Mercedes vetänyt kaulaa Red Bulliin

Viikonlopusta jäi käteen myös sellainen huomio, että Mercedes on siirtynyt Red Bullin edelle suorituskyvyn suhteen. Lewis ja Valtteri olivat nopeimpia aika-ajoissa, ja Max myönsi, että Red Bullilla on töitä tehtävänään, jos he haluavat voittaa mestaruuden.

Hyvä uutinen Red Bullille sunnuntaina oli Sergio Pérezin suoritus. Hän ajoi vahvan kisan, suojasi Maxia ja tuli kolmanneksi.

Minusta Sergion taistelu Lewisin kanssa oli loistava ja osoitti hyvää itseluottamusta ja kypsyyttä kuljettajalta, jonka tiedämme olevan taitava huolehtimaan renkaistaan. Sergiolla on viime aikoina ollut vaikeita kisoja, joten suoritus oli vahva ja tuli tallille hyvään saumaan.

Kautta on jäljellä kuusi kilpailua, ja uskon, että Valtterin ja Sergion rooli vain kasvaa: he tuovat Lewisille ja Maxille oikean verran tukea ja taktiikkavaihtoehtoja.

Max johtaa mestaruussarjaa vain kuudella pisteellä, ja kun pisteitä on vielä jaossa yhteensä 156, mestaruusvaaka voi nopeasti kallistua kumpaan suuntaan tahansa.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!