Mika Häkkinen: McLarenin kaksoisvoitto on fantastinen palkinto pitkäjänteisestä työstä

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Monzassa ajettua Italian osakilpailua, jossa McLaren palasi voittokantaan yhdeksän vuoden tauon jälkeen. Mestaruudesta kamppailevat Lewis Hamilton ja Max Verstappen kolaroivat taas, ja tällä kertaa molemmat joutuivat keskeyttämään. Mercedeksen Valtteri Bottas puolestaan ajoi hienon kisan joukon hänniltä palkintopallille.

Olen erittäin iloinen koko McLarenin tiimin puolesta fantastisesta Italian kaksoisvoitosta. Tulos oli aivan loistava, ja kaikki ovat paiskineet kovasti töitä saavuttaakseen sen. Voitin molemmat mestaruuteni McLarenin riveissä, joten tunnen tallin hyvin. Tiedän myös, miten paljon voitto merkitsee heille. Yhdeksän vuoden tauko voittojen välillä on pitkä aika, etenkin tallille, joka on voittanut 20 maailmanmestaruutta.

Uudelleen voittokantaan pääseminen ei koskaan ole helppoa tässä lajissa. Honda-vuosien 2015–2017 aikana talli tajusi, että tarvitaan uusi lähestymistapa. Sunnuntain voitto oli sen uuden strategian tulos. Zak Brown ja Andreas Seidl ovat tehneet hienoa työtä johtaessaan tallin uudelle aikakaudelle. Tämä on jännittävää aikaa kaikille mukana olijoille.

Ricciardo käänsi vaikeudet voitoksi

Oli hienoa nähdä, kuinka Daniel Ricciardo ja Lando Norris ottivat kaksoisvoiton puhtaasti ajamalla ja kontrolloimalla kisaa vahvojen aika-ajo- ja sprinttikisasuoritusten jälkeen. Danielilla vei hetken sopeutua talliin, mutta se on täysin normaalia. Minulla kesti neljä vuotta ennen kuin voitin McLarenilla. Daniel saavutti voiton puolessa vuodessa.

Uuteen talliin siirtyminen vaatii paljon: pitää opetella työskentelemään uusien ihmisten kanssa, sopeuttaa oma työtapa heidän tyyliinsä ja ymmärtää, miten auto sekä kaikki monimutkaiset järjestelmät toimivat. Se ei ole ollenkaan helppoa, joten Danielilla on riittänyt hommaa. Italian osakilpailun voitto on hänen palkintonsa, ja se tuo hänelle roimasti lisää itseluottamusta.

Danielin tallikaveri Lando on erittäin nuori, nopea ja lahjakas ja lisäksi ollut McLarenin leivissä neljä vuotta ja tallin kuskina vuodesta 2019 lähtien. Lando on ollut eräs kauden suurimmista tähdistä. Hän on ollut palkintopallilla kolmesti ja ajanut pisteille kaikissa kilpailuissa Unkaria lukuun ottamatta. Olen varma, että hän halusi olla se, joka ottaisi McLarenin ensimmäisen voiton. Hän kuitenkin teki oikein väläyttämällä nopeuttaan mutta tukien samalla tallikaveriaan ja varmistaen kaksoisvoiton. Hänen päivänsä koittaa vielä.

Yhdessä Daniel ja Lando ovat kova parivaljakko. On jo pitkään ollut selvää, että talli lähestyi pikkuhiljaa korkeinta koroketta. Tarvittiin vain huono päivä Red Bullilta ja Mercedekseltä, ja McLaren oli vahvoilla sijoilla.

Monzan viikonloppu Valtterin osalta vahva

Valtteri Bottas ajoi loistavan viikonlopun. Hän oli aika-ajojen nopein, ja sprinttikisa osoitti, miten paljon hän nauttii Monzassa ajamisesta. Valtteri joutui starttaamaan kisaan joukon hänniltä moottorinvaihdon takia, mutta hänen nousunsa kohti kärkeä näytti hauskalta – ja oli vaikuttava. Oli hienoa nähdä hänen hymyilevän kisan jälkeen.

Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin kolarointi oli vältettävissä. Mutta kun kaksi kuljettajaa taistelee samasta pokaalista, he usein taistelevat myös samasta kohdasta rataa. Tuomariston mielestä Max oli pääsyyllinen, ja hän sai lähtöruuturangaistuksen seuraavaan kilpailuun. Paljon isompi rangaistus oli se, ettei Max voittanut itse kisaa. Jotta voi päihittää Lewisin, pitää ajaa maaliin ennen häntä.

Vanhat kilpakumppanini Ayrton Senna ja Michael Schumacher olivat osallisia monissa kiistanalaisissa kolareissa. Minun mielestäni on parempi välttää toisia kuljettajia ja keskittyä voittamiseen. Kun tulee kontaktia, ikinä ei voi tietää, mitä siitä seuraa. Voi olla, että vastustajan auto vaurioituu, mutta yhtä hyvin voi itse joutua kärsijän rooliin. Kun törmää toiseen, mistään ei ole takeita.

On paljon parempi keskittyä ajamaan täysillä, käyttää parasta mahdollista taktiikkaa ja hyväksyä, että jokaista kilpailua ei voi voittaa. Joskus toinen tai kolmas sija ovat myös tärkeitä, etenkin jos yrittää voittaa mestaruuden.

Kolareiden määrä huolestuttava

Silverstonessa Maxilla kävi tuuri, kun hän ei loukkaantunut kovavauhtisessa ulosajossa osuttuaan yhteen Lewisin kanssa. Viime sunnuntaina halo-turvakaari pelasti Lewisin. On erittäin huolestuttavaa, kun neljän kilpailun sisään sattuu kaksi onnettomuutta, joilla olisi voinut olla vakavat seuraukset. Kenenkään meistä ei kannata pitää turvallisuutta itsestäänselvyytenä. Meillä ei ole varaa ummistaa silmiämme riskeiltä.

Tämän vuoden mestaruustaistelu on erittäin tiukka, ja sitä on hauskaa seurata. Haluan nähdä Maxin ja Lewisin antavan kaikkensa jokaisella kierroksella, mutta haluan myös, että he pääsevät maaliin ja nousevat palkintokorokkeelle. Annetaan tulosten ratkaista mestaruus, ei kolarien määrän.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Kaikki kunnia McLarenille, mutta tuloksen mahdollisti se, että kolme nopeinta autoa /kuljettajaa oli poissa voittotaistelusta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!