Mika Häkkinen: Ferrarin juhlakisa oli kolarisumien ja punaisten lippujen sävyttämä

Ferrari käytti Mugellon juhlakisassa historiallista väritystä. Kuva: Ferrari.

F1-asiantuntija Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Mugellossa ajettua Toscanan osakilpailua, jota sävyttivät kolarisumat ja punaiset liput. Lopulta maaliin ajoi vain 12 kuskia. Ferrarille viikonloppu oli erityinen, sillä italialaistalli juhlisti tuhannetta osakilpailuaan.

Lewis Hamiltonin kauden kuudes voitto tuli uskomattoman kaoottisen ja kolaritäyteisen kilpailun päätteeksi. Punaisten lippujen jälkeiset uusintalähdöt ja yllättävät käänteet tekivät F1-sarjan ensimmäisestä Mugellon-visiitistä mieleenpainuvamman kuin osasimme odottaakaan.

Etukäteen moni talli ja kuski ennustivat kisasta tulevan pelkkää perässä ajelua, mutta pitkä lähtösuora mahdollisti ohitukset ykkösmutkassa. Lopulta maaliin selvisi vain 12 autoa, mikä osoittaa, miten vaikea kisa oli.

Valtteri Bottaksella oli erittäin vahva viikonloppu. Hän piti kärkeä kaikissa vapaissa harjoituksissa ja jäi paalupaikasta vain 0,059 sekuntia. Lisäksi hän otti fantastisen lähdön ja nappasi Hamiltonilta kärkipaikan. Lewis kuitenkin kuittasi sijansa takaisin punaisten lippujen jälkeisessä uusintalähdössä.

Hyvän ja huippuhyvän startin välissä on vain hiuksenhieno ero. Vaikka ensimmäinen turva-auto ja kisan keskeytys olivat Valtterille turhauttavia, hän kuitenkin antoi Lewisille painetta läpi viikonlopun. Oli lopputulos mikä tahansa, Mercedeksellä on sarjan vahvin kuskikaksikko.

Alex Albonin kolmossija on tärkeä sekä hänelle että tallille. Red Bull Honda on nopea auto, mutta liian usein talli on joutunut jättämään Mercedeksen haastamisen vain yhden kuskin, Max Verstappenin, varaan. Huipputasolla tarvitaan vahva kuljettajapari. Siksi sanonkin aina, miten hyvää työtä Lewis ja Valtteri Mercedeksellä tekevät.

Alexin palkintopallisija antaa hänelle buustia vaikean alkukauden jälkeen. Jos Red Bull pystyy auttamaan Alexin lähemmäs Maxia säännöllisesti, talli voi yhä aiheuttaa Mercedekselle harmaita hiuksia.

Kolarisumat sävyttivät kisaa

Toscanan osakilpailun lähtöhässäköiden perusteella kuskeilla on yhä paljon opittavaa uudelle radalle tulosta.

Mugello on ainutlaatuisen haastava rata, koska se on sekä nopea että melko kapea. Selviä ohituspaikkoja on vain yksi, joten kuskit yrittivät lähdön jälkeen varmistaa parhaat mahdolliset asemat itselleen, mutta lopputuloksena oli kolme neljä autoa taistelemassa samasta linjasta.

Ensimmäinen kolari tapahtui tavallisessa kisatilanteessa, jossa moni auto tuli liian lähekkäin mutkiin 2 ja 3.

Toinen kolarisuma, joka toi radalle punaiset liput, oli paljon vaarallisempi. Autot olivat tiiviissä nipussa, ja kuskit yrittivät arvuutella, milloin Valtteri painaisi kaasun pohjaan turva-auton jälkeen. Autot ajoivat eri vauhtia, eikä näkyvyys ollut kovin hyvä.

On-board-kameroista selvisi, miten vaikeaa kuskien oli välttää osumasta toisiinsa. Olemme tottuneet näkemään tuollaisia kolarisumia alemmissa luokissa, emme Formula ykkösissä. Mutta taas kerran nähtiin, miten hyvin turvallisuusparannukset hoitivat hommansa.

Lance Strollin ulosajossa huolestuttavaa oli se, miten rengas näytti puhjenneen, kenties Mugellon kanttarien takia. Renkaan pettäminen tuolla tavalla ei tunnu mukavalta, koska silloin kuljettajasta tulee matkustaja. Siinä ei oikein voi tehdä muuta kuin valmistautua törmäykseen.

Mick Schumacher isänsä auton ratissa

Lewis juhli sunnuntaina 90. voittoaan, mikä nostaa hänet vain yhden voiton päähän Michael Schumacherin ennätyksestä. Olikin sopivaa, että samana päivänä Mick Schumacher ajoi isänsä vuoden 2004 Ferraria näytösajossa.

Saimme muistutuksen V10-moottorien mahtavasta äänestä ja siitä uskomattomasta menestyksestä, jonka Michael saavutti ajaessaan Ferrarilla. Lopputuloksena oli viisi maailmanmestaruutta yhdessä italialaistallin kanssa.

On hienoa nähdä, että Mickin ura etenee hyvin. Hän johtaa nyt F2-sarjaa, ja olen varma, että hän saa pian ajopaikan Formula ykkösistä. Kun se tapahtuu, hetki on suuri niin hänelle ja hänen perheelleen kuin koko F1-sarjalle.

Ferrarin saavutuksia ei voi kiistää

Ferrarin tuhannes F1-kilpailu antaa meille tilaisuuden pohtia, miten tärkeä rooli tallilla on ollut lajin historiassa. On upeaa, että talli pääsi juhlistamaan merkkipaalua Italiassa ja vieläpä omistamallaan Mugellon radalla.

Ei voi olla mukana Formula ykkösissä kunnioittamatta Ferrarin saavutuksia: kuuluisia autoja, kuuluisia kuljettajia ja heidän voittamiaan 31:tä maailmanmestaruutta. Ajoin itse parhaat kisani Ferraria ja suurinta kilpakumppaniani Michaelia vastaan, joten on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, miten suuri vaikutus heillä on lajille ollut.

Ferrarin juhliessa tuhannetta kisaansa Mercedeksen Toto Wolff kertoi medialle, että hän harkitsee muuttavansa omaa rooliaan Mercedes-tallissa. Sarjaa hallitsevassa tiimissä saattaa olla luvassa organisaatiomuutoksia.

Tallipäällikön työ ei ole helppoa, kun pitää olla paikalla jokaisessa kilpailussa ja keskittyä sataprosenttisesti kaikkeen. Ymmärrän Toton kommentit siitä, että hänen pitää löytää parempi tasapaino elämäänsä ja enemmän aikaa perheelleen.

Katso tästä muita Mika Häkkinen -juttuja.

Minun aikoinani kisoja oli vain 16 per kausi. Sekin oli rankkaa, kun siihen päälle tulivat vielä silloiset testirupeamat sekä monet PR- ja sponsoritilaisuudet.

Nykyään talleilla on yli 20 kisaa kierrettävänään. Kun miettii, että tänä vuonna heinäkuun ja joulukuun välillä on 17 kilpailua, rankkaa on. Mitä Toto päättääkään tehdä, olen varma, että muutoksilla varmistetaan se, että Mercedes pysyy jatkossakin lajin huipulla.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here