Mercedes-Benzin sähköistymisstrategian etenee seuraavaan vaiheeseen VAN.EA-projektin myötä. Vuodesta 2026 lähtien kaikki Mercedes-Benzin markkinoille tuotavat uudet keskikokoiset ja isot täyssähköiset pakettiauto- ja henkilökuljetusmallit perustuvat modulaariseen, joustavaan ja skaalattavaan VAN.EA-perusrakenteeseen (Mercedes-Benz Van Electric Architecture).
Ensimmäiset uutta perusrakennetta hyödyntävät prototyypit ovat jo käyttötesteissä normaalissa liikenteessä, kun Mercedes-Benz on viimeistelemässä uuden sukupolven tavara- ja henkilöautomalliston tuontia markkinoille.
Autojen rakenteessa ja varustelussa otetaan huomioon vaihtelevan asiakaskunnan ja käyttötarkoituksen mukaiset tarpeet. VAN.EA-perusrakenne on suunniteltu toimimaan etu- ja nelivetoisten pakettiautojen perustana. Vetotavasta riippumatta käytössä on aina Mercedes-Benzin ensi vuonna lanseerattava
MB.OS-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz Operating System), 800 voltin sähköjärjestelmä sekä sisäinen 22 kW:n AC-laturi. Se perustuu kehittyneeseen tunnistin- ja anturiteknologiaan sekä entistä nopeampaan laskentatehoon. MB.OS on kokonaan Mercedes-Benzin itse kehittämä ja hallinnoima järjestelmä. Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) korvaa uusissa malleissa tähtimerkin nykyisen MBUX-käyttöjärjestelmän.
Seuraavaksi talvitesteihin
VAN.EA:n puitteissa voidaan toteuttaa selkeä tuotejako premium-segmentin pakettiautojen ja henkilökuljetuksiin valmistettavien luksustason tila-automallien välillä. Viimeksi mainittuun luokkaan kuuluvat esimerkiksi isot ja hyvin varustellut tila-autot.
Ensimmäistä VAN.EA-sarjan konseptimallia testattiin kesäkuussa 2024 Stuttgartin ja Nordkappin välillä ajetussa käyttötestissä. Huomion kohteena olivat erityisesti auton perusrakenteen, sähköisen voimalinjan, akuston ja korkeajännitekomponenttien toiminta.
Seuraava välietappi ovat talven aikana Ruotsissa ajettavat talvi- ja kylmätestit. Ruotsin Arjeplogin testikeskuksessa suoritettavissa testeissä kehitetään ja varmistetaan mm. akuston lämmönhallinnan ja esilämmityksen toiminta todellisissa pakkasolosuhteissa sekä suoritetaan mm. ajovakauden- ja pidonhallinnan toiminnan hienosäätö.