Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on erittäin huolissaan keltaisten sulkuviivojen katoamisesta maamme tiestöltä

Väyläviraston sivujen mukaan uuden tieliikennelain myötä nykyiset keltaiset sulkuviivat, varoitusviivat ja sulkualueet ollaan muuttumassa valkoisiksi kolmen vuoden kuluessa uuden tieliikennelain voimaantulosta.

Suomi tulee siirtymään tämän myötä vastaavaan käytäntöön kuin lähes kaikki muut Euroopan maat. Vaikka siirtymäaika ulottuu vuoden 2023 kesään asti, on maanteiden tiemerkintäurakoissa tavoitteena muuttaa kaikki sulkuviivat ja -alueet pääosin valkoisiksi viimeistään jo kesän 2022 aikana.

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on tarkkailut maamme päätieverkon ja alemman tieverkon sulkuviivojen erottumista autoilijalle kuluneen talven aikana, jolloin tiestön lumitilanne on aiheuttanut sen, että teiden keskialueelle on muodostunut jää ja lumipolanne, mikä on peittänyt erittäin tehokkaasti uuden keltaisen sulkuviivan tilalle maalatun valkoisen sulkuviivan.

Perinneyhdistys ihmettelee suuresti sitä, miksi kyseistä valkoista sulkuviivaa ei alun perin ryhdytty vain kokeilemaan, jonka avulla olisi voitu todeta kyseisen valkoisen sulkuviivan erottuvan vanhaa vieläkin käytössä olevaa keltaista sulkuviivaa selkeästi huonommin tien keskiosalla olevan jää- ja lumipolanteen alta.

Väyläviraston yksiselitteinen päätös ei anna edes harkinta mahdollisuutta sille, että erityisesti ns. 2. kunnossapitoluokan teillä käytettäisiin edelleen keltaista sulkuviivaa, jonka erottuminen talvikelissä on selkeästi valkoista sulkuviivaa parempi.

Jos sulkuviivat eivät ole tiellä havaittavissa, tulee autoilijan noudattaa normaaleja tieliikennelakiin kirjattuja ohituskieltosäännöksiä.

Yhdistyksen käsityksen mukaan sulkuviivojen tehtävä on nimenomaan ohjata autoilijat noudattamaan ohituskieltomääräyksiä, joilla on merkittävä vaikutus maamme tiestön liikenneturvallisuuteen.

Erityisiä ongelmapaikkoja tiellä olevat alueet, joissa vastaan tulevat autojen kuljettajat katoavat toisiltaan tilanteessa missä toinen auton kuljettaja ajaa tiestöllä alemmalla tasolla kuin vastaantuleva auton kuljettaja, joka saattaa kuvitella tien jatkuvan vapaana, koska hän ei havaitse vastaan tulevaa autoa.

Näkyvän sulkuviivan tehtävä on tässä tilanteessa kertoa tämä näkemäharha auton kuljettajalle ja kieltää ohitus, koska sitä ei voida tehdä turvallisesti.

Valkoisen sulkuviivan peittyessä jää- ja lumipolanteen alle, ei tätä turvallisuusinformaatiota anneta tässä tilanteessa autoilijalle ja seurauksena voi olla todella vakava kohtaamisonnettomuus.

Yhdistyksen käsityksen mukaan valkoinen sulkuviiva ei ole sovelias maamme tiestölle, eritoten siitä syystä, että sen näkyvyyttä ei voida taata lumiolosuhteissa juuri millään tavalla tilanteessa, missä tien keskialueelle muodostuu jää- ja lumipolanne. Väyläviraston päätös poistaa keltaiset sulkuviivat maamme tiestöltä on selän kääntö maamme liikenneturvallisuudelle.

Mikkelissä 15.1.2021

Jyrki Haapala
Puheenjohtaja
Liikkuvan poliisin Perinneydistys

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

11 KOMMENTIT

  1. Olen täysin samaa mieltä Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen kanssa. Onhan se nyt kumma jos samat säännöt on ihan pakko ottaa käyttöön koska näin on vain päätetty. Keliolosuhteet pitäisi olla se tärkein päätöskriteeri, ei se että jossain Brysselissä nyt vaan on näin pähkäilty. Mutta, näköjään kuten monessa muussakin liikenteeseen liittyvässä päätöksenteossa järjen käyttö on kielletty. Miksi ei pyydetty ensin lausuntoa liikenteen ammattilaisilta (rekkakuskit, poliisi, kunnossapito jne)?
    Toinen täysin päätön ”päätös” on päivävalojen perävalottomuus, mitä ihmettä oikein on ajateltu kun tuollainen lapsus on päästetty seulasta läpi? Järjestään näkee autoja päivävalot päällä perä pimeänä kelistä riippumatta.

    • Takavalojen palaminen huomiovaloilla on Brysselissä kielletty, jotta niiden vaatima teho ei kuluttaisi polttoainetta ja tuottaisi hiilidioksidia.

      Tämä on elävä esimerkki siitä, miten huonosti Pohjoismailla on sananvaltaa omissa asioissaan. Muualla Euroopassa ongelma on pieni, mutta meillä pimeän vuodenajan ollessa pitkä ja sateinen sekä tietenkin luminen talvella siitä on todellinen vaara liikenneturvallisuudelle. Sitä en tosin tiedä, ovatko EU:n teknisissä työryhmissä mukana olleet Suomen ja Ruotsin viranomaisten edustajat olleet hereillä asiassa, kun sitä on valmisteltu.

      Suomessahan ei ole tapana lausuntoa pyytää eikä työryhmiin mukaan ottaa muita liikenteen osapuolien edustajia kuin Pyöräliitto, jos vähän kärjistetään.

  2. Keltaisten tiemerkintöjen EU-harmonisointi valkoisiksi ei ole Suomessa järkevää – samoin kuin ryhdikkään ja ponnekkaan suojatiekyltin jalankulkijahahmon muuttaminen veteläksi ihmisen irvikuvaksi Etelä-Euroopan tyyliin oli mielipuolista.
    EU-yhtenäistämishankkeet ja niitä ajavat tahot päivänvaloon, jotta kansalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa OMAN MAANSA asioihin, sekä kieltäytyä nöyristelemästä ja mielistelemästä Etelä- ja Keski-Euroopan, Suomesta piittaamattomia vallanahneita roistoja/mafiosoja.

  3. Kiitos MIKKO & JÄRKI KÄTEEN !
    On aivan selvää osoitu että tyhmyys tiivistyy EU -ryhmässä / ” meidän ryhmässä”… jos Suomi pitää tehdä turvattomaksi sen takia että tämän hetken tulevaisuuden autot eivät osaa tulkita muuta kuin valkoisia viivoja .
    ”Siitä kokaiinin viivoista se varmaan johtuukin !”

  4. Minä olen sitä mieltä että keltainen sulkuviiva oli ihan hyvä. Nykyinen hallitushan on rähmällän EU hun päin. Ministeriauton takapenkillehän ei näy minkäänlaatuinen sulkuviiva. Olisi edes oltu senverran itsenäisiä että olisi päätetty pitää suomessa keltaiset sulkuviivat jotka hahmottuvat jääkerroksen läpikin.

  5. Valkoisella on parempi kontrasti asfaltin mustaan tai harmaaseen kuin keltaisella, ja sillä on merkitystä autoissa yleistyville kamerajärjestelmille, joilla ohjataan kaista-avustimia. Eirtyisesti itseajaville autoille tämä tuntuu olevan tärkeää.

    Mutta kun palataan tähän reaalimaailmaan, niin itseajavat autot ovat kovin kaukaista tulevaisuutta ja saattaapa olla, että esimerkiksi tason 4 itseajavia ei suuressa määrin koskaan tulla näkemään niiden vaatiman kuvantamis- ja laskentatehon vuoksi. Sikäli tämä keltaisten viivojen vaihtaminen valkoisiksi on suuresti ennenaikaista ja turhaan heikentää liikenneturvallisuutta juuri nyt.

    Mutta se kuvastaa hyvin Liikenne- ja Viestintäministeriön tulevaisuushuuhaata. Tämän hetken liikenneturvallisuus ollaan valmiita uhraamaan jonkun kaukaisessa tulevaisuudessa mahdollisesti käyttöön tulevan teknologian vuoksi. Eikä ole läheskään ainoa liikenneturvallisuutta heikentänyt kohta uudessa tieliikennelaissa. Kuten ajokorttierivapaudet 17-vuotiaille eivät enää ole mitään poikkeuksia, vaan hakemuksesta kenelle ja mistä syystä tahansa myönnettävä käytäntö. Josta on surullisia seurauksia nähty.

  6. Edellisten kanssa samaa mieltä. Takovalot huomiovaloilla pakollisiksi sekä keltaiset viivat takaisin. Voisiko Autotoday juosta kasaan Kansalaisaloitteen,joka pakko käsitellä eduskunnassa,jos ja kun riittävästi tulee allekirj. Hanke on medioitava hyvin. Ehkä joku tolokun puoluekin voisi asian hoitaa.

  7. EU on kansallisvaltioiden yhteisö. Kansallisvaltiot päättävät yhdessä yhteisistä normeista. Missään nimessä EU ei vaadi keltaisten viivojen poistamista, kun niille on perusteltu syy. Suomessa syy on näkyvyys. Suomalaiset virkamiehet ovat tältä hallinnonalaltaan löytäneet säästökohteen – käytetään vain yhtä maalia tiemerkintöihin. Vastuuta surkeasta päätöksestä piilotellaan EU:n takana.

  8. Väylävirasto on muutenkin ”pihalla”! Meillä on 400 metrin tienpätkä, jota ei millään saada kuntoon, vaikka tie johtaa kunnantalolle! Valoista ja viivoista olen samaa mieltä edellisten kanssa! Olisiko Bernerillä ollut aikanaan sormet tässäkin sopassa?

Vastaa käyttäjälle Mikko Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän