Liikenneopettajat kokevat liikenteessä paljon vaarallista käyttäytymistä

Kuva: Liikenneopetus ry.

Työpäivä, olet työpöytäsi ääressä ja keskityt haastavaan työtehtävääsi. Yhtäkkiä alkaa kuulua meteliä ja valojen välkettä. Joku hiilostaa sinun selän takana. Työnteko ei meinaa enää onnistua tässä painetilassa. Mutta työ on kuitenkin tehtävä. Miltä tuntuisi?

Tältä tuntuu päivittäin liikenneopettajan työ liikenteessä. Valkoinen opetuskolmio tarkalleen ottaen 16-25cm kooltaan ajoneuvon perässä on merkkinä siitä että ajoneuvossa on kokematon kuljettaja ja ajamista harjoitellaan. Virheitä voi siis tapahtua ja ajaminen ei ole niin sujuvaa kuin kokeneemmilla.

Liikenneopetus ry teki kyselyn jäsenilleen ja kyselyn mukaan liikenneopettajat ovat kokeneet liikenteessä seuraavia asioita:

  • 41 % on nähnyt vaarallista käyttäytymistä (esimerkiksi vaarallisia ohituksia)
  • 32 % on kokenut provosointia/häirintää (esimerkiksi torven soittoa/kaukovalojen väläyttelyä)
  • 22 % on kokenut onnettomuuden (peräänajo)
  • 5 % on kokenut ilkivaltaa tai jopa väkivaltaa (ajoneuvoa tai opettajaa kohtaan)

Liikenteessä vuorovaikutuksen ja komminikoinnin merkitys liikenteen sujuvuudelle on äärimmäisen tärkeää, todetaan Liikenneopettajien tiedotteessa.

Mikäli kuljettaja ajattelee vain omaa etuaan voi edessä ajava ajoneuvo tuntua hidastelevalta, oman matkan esteeltä ja saatetaan tehdä täysin turha ja vaarallinen ohitus tai osoitetaan mieltä torven soitolla.

Liikenteessä edustamme ajoneuvoamme ja itseämme. Omaa tilaamme. Kun tilaamme ja aikaamme on loukattu on koston kierre valmis.

Oman tilan hallinnan kanssa kamppailee myös kokematon kuljettaja ajotunneilla. Mäkilähtöä on harjoiteltu, se on sujunut hyvin tuolla käsittelykentällä, tuleepas tuo auto lähelle, nyt jännittää, sammuukohan auto?

Näin ajattelee monesti oppilas.

Ongelma ei ole siis välttämättä ajoneuvon käsittelytaidoissa vaan oman tilan hallinnassa. Asiaa ei ainakaan auta mikäli painetila kasvaa torvien soidessa ja valojen välkeessä.

Vain keräämällä kokemusta pystytään kehittymään oman tilan hallinnan kanssa. Tottumalla liikenteen paineeseen.

Voimme myös olla vuorovaikutteisia. Kun näet ajoharjoittelussa olevan ajoneuvon, jätä tilaa ja anna aikaa.

Mikäli homma ei suju tästä huolimatta, tee tarvittava ohitus turvallisesti provosoitumatta. Positiivinen mielikuva ruokkii tulevia kuljettajia. Koston kierre katkaistu?

Ajoneuvossa on myös opettaja mukana. Hän tekee työtään. Annetaan työrauha.

Liitteenä liikenneopettajan ottama kuva muutama päivä sitten, kun rekka ohitti kaksi ajoneuvoa kerralla ylämäkeen huonolla kelillä, piittaamatta ohituskiellosta kertovasta sulkuviivasta.

Ohitettavat autot joutuivat jarruttamaan reilusti jotta rekka pääsisi mahdollisimman pian ohi eivätkä he tulisi harjanteelle samaan aikaan rinnakkain.

Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here