Liikennekuolemien määrän vähentyminen ei näy nuorissa kuljettajissa!

Vuonna 2022 tieliikenteessä menehtyi Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 189 henkilöä.

– Kuolleiden määrä on pienin nykymuotoisen tieliikenneonnettomuustilaston historiassa. Sekä autolla liikkuneita, että pyöräilijöitä kuoli vuonna 2022 vähemmän kuin edellisinä vuosina, kertoo Traficomin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki.

Nuorten kuljettajien liikennekuolemien määrä ennallaan

Nuorten henkilö- ja pakettiautonkuljettajien liikennekuolemien määrä pysyi vuonna 2022 jokseenkin edellisvuosien tasolla. 17-20-vuotiaita kuljettajia kuoli 13 henkilöä, kun viiden edellisen vuoden keskiarvo oli 11 kuollutta.

Sen sijaan nuorten moottoripyöräilijöiden kuolemat vähenivät. Vuonna 2022 menehtyneitä oli 2 henkilöä, viiden edellisen vuoden keskiarvo oli 6 henkilöä. Nuoria mopoilijoita ei ennakkotietojen mukaan kuollut lainkaan vuonna 2022, kuten ei edellisenäkään vuonna.

17-vuotiaat henkilöauton kuljettajat olivat osallisena kolmessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa ja 82 loukkaantumiseen johtaneessa poliisin tietoon tulleessa onnettomuudessa vuonna 2022.

Näissä onnettomuuksissa kuoli 3 ja loukkaantui 136 henkilöä. 17-vuotiaiden kuljettajien onnettomuuksissa kuolleiden määrä pieneni ja loukkaantuneiden määrä kasvoi verrattuna vuoteen 2021.

Kuva: Traficom.

Ikäpoikkeuslupien suosio kasvaa edelleen

17-vuotiaista yhä suurempi osa hankkii henkilöauton ajokortin ikäpoikkeusluvalla. Vuonna 2022 jo 31 % ikäluokasta hankki ajokortin ikäpoikkeusluvalla. Vuonna 2021 vastaava osuus oli 27 %.

Ikäpoikkeuslupien osuudet ovat kasvaneet etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Kainuussa ja Lapissa.

– Etenkin Etelä-Pohjanmaalla osuus on merkittävä, jo 60 % 17-vuotiaiden ikäluokasta on suorittanut henkilöauton ajo-oikeuden ikäpoikkeusluvalla, kertoo erityisasiantuntija Elina Uusitalo.

Vuonna 2022 kaikista hyväksytyistä B-ajokokeista jo 47 prosenttia oli 17-vuotiaiden suorittamia. Vuonna 2021 vastaava osuus oli 40 prosenttia ja vuonna 2020 33 prosenttia.

– Henkilöauton ajokortin hankkimisessa näkyy entistä selvemmin tarve liikkumiseen eikä tietyn ikärajapyykin saavuttaminen. Tällä on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Ajokorttilain uudistuksen seurantatutkimus osoitti, että 17-vuotiaiden todennäköisyys joutua henkilövahinko-onnettomuuteen väheni, vaikka yhä useammalla 17-vuotiaalla on henkilöauton ajokortti, sanoo Uusitalo.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän