Kuljetusalalla on tarjolla työtä! Katso SKALin ratkaisuesityksiä työvoiman saatavuuteen!

Tuoreen Kuljetusbarometrin (3/24) mukaan 26 prosenttia yrittäjistä kertoo, että yrityksellä on ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa viimeisen vuoden aikana. Alimmillaan osuus oli vuoden 2024 alussa 18 prosenttia. Kyselyyn vastasi 529 kuljetusyritystä.

SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas korostaa, että talouskasvun myötä kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy.

– Osaavan työvoiman saatavuus on yksi keskeisimmistä pitkän aikavälin haasteista kuljetusyrittäjien keskuudessa. On tärkeää huolehtia koulutuspaikkojen riittävyydestä, mutta myös siitä, että olosuhteet ovat kunnossa, Välikangas sanoo.

– Kuljettajien työpaikan – eli auton ja tien – on oltava niin hyvässä kunnossa, että kaikki uskaltavat ja jaksavat ajaa. Yrittäjät huolehtivat autojen kunnosta, yhteiskunnan tehtävä on pitää huoli tiestöstä. Se on meidän työpaikkamme ja siksi sen pitää olla kunnossa, Välikangas jatkaa.

Ikäluokkien pienentyessä osaavasta työvoimasta kilpaillaan eri toimialojen kesken.

– Suomessa kuljetusalalla on ollut työvoiman saatavuus suhteellisen hyvällä tasolla verrattuna muihin Pohjoismaihin, Välikangas sanoo.

SKAL Kuljetusbarometri 3/24: Onko yritykselläsi ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa viimeisen vuoden aikana?

Alan mainetyöhön on panostettava

Välikangas korostaa, että nykyaikainen kuljetus- ja logistiikka-ala on houkutteleva. Kuljetustehtävät ovat monipuolisia ja usein ala sisältää ajamisen lisäksi muun muassa asiakaspalvelua, huipputeknisten laitteiden käyttöä ja kiinnostavia työtehtäviä.

– Työtehtävissä vaaditaan osaamista, jota alan ulkopuolisen on vaikea tietää. Esimerkiksi kuormanvarmistuksen säädökset edellyttävät, että osaamisen pitää olla kunnossa ja lainsäädäntö täytyy tuntea, Välikangas sanoo.

Välikangas toteaa, että urapolku kuljettajasta voi johtaa erilaisiin työnjohto- ja asiantuntijatehtäviin aina yritysten johtoa myöten.

– Ura voi edetä myös omaan yritykseen kuljetusalalla. Uusia yrittäjiä alalle tarvitaankin, sillä yrityksien määrä on laskussa.

“Menestymisen edellytys on, että ala on itse ylpeä omasta työstään”

Myös Traficomin tutkimuksen mukaan kuorma-autonkuljettajana toimineista vastaajista suurin osa piti kuorma-autonkuljettajan ammattia kiinnostavana ja työtä mielekkäänä. Samaan aikaan kuljetusalan koulutukseen on osin vaikeaa saada kuljettajan työhön sopivia ja motivoituneita opiskelijoita.

– Kun kilpailu työvoimasta on kovaa, pitää yritysten pystyä osoittamaan olevansa hyviä ja haluttuja työpaikkoja, korostaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujalan mukaan menestymisen edellytys on, että ala on itse ylpeä omasta työstään. Jokainen yritys voi tehdä osansa kertomalla eri yhteyksissä, että nykyaikainen kuljetus- ja logistiikka-ala on monipuolinen. Yritys voi myös tarjota työssäoppimisen paikkoja, vaikka se joskus olisikin haastavaa.

– Yrittäjät korostavat usein, että yrityksen vahvuutena on osaaminen, osaavat kuljettajat ja muu henkilökunta. Kannattaa panostaa ja huolehtia siitä, että näin on jatkossakin, Kujala sanoo.

Kujalan mukaan kuljetusalasta on tarjottava mahdollisimman laaja ja monipuolinen kuva. Se edellyttää jatkuvaa työtä, viestintää ja koulutusta yrityskentässä.

Osaavan työvoiman saatavuus on yksi kuudesta SKALin strategisesta valinnasta. SKAL on yhdessä eri kumppaneiden kanssa toiminut alan houkuttelevuuden puolesta jo pitkään, ja tulee panostamaan siihen eri keinoin tulevina vuosina.

SKALin ratkaisuesityksiä työvoiman saatavuuteen

  1. Arvostetaan kuljetus- ja logistiikka-alaa
  2. Tehdään kuljetus- ja logistiikka-alasta haluttu ala opiskelupaikkaa harkitsevien ja työelämään siirtyville.
  3. Maahan muuttaville on luotava polku opiskella, kielitaito mukaan lukien, ja saada työpaikka alalta.
  4. Kuljetus- ja logistiikkayritysten rekrytoinnin ja henkilöstöjohtamisen osaamisen tasoa on nostettava.
  5. Lisätään kuljetus- ja logistiikka-alan esittelyä eri koulutusasteille.
  6. Suunnataan säännöllistä tiedottamista opoille. Ammatillista koulutusta kehitettävä ja rahoitus turvattava.
  7. ELY-keskusten kilpailuttaman koulutuksen rahoitus on turvattava.
  8. Ajokorttikoulutusta uudistettava ja ammattipätevyyden hankkimiseen joustoa.
  9. Mahdollistettava kuljettajan ammatin kokeilu ja harjoittelu.
  10. Oppisopimuskoulutukseen liittyvä palkanmaksu uudistettava.
  11. Puolustusvoimien kuljettajakoulutukseen koemalli käyttöön.

Koko ohjelma on luettavissa SKALin verkkosivuilla

Katso muita juttuja SKALista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän