Korkea lumipenkka esti näkyvyyden — matkustaja kuoli risteyskolarissa

Kuva: CvB.

Rovaniemellä Lehtojärventien ja Syvälahdentien risteyksessä tapahtui eilen noin kello 14.30 tila-auton ja henkilöauton välinen liikenneonnettomuus. Henkilöautossa etupenkillä matkustajana ollut mies menehtyi onnettomuudessa.

Poliisin tiedotteen mukaan tila-auto tuli Lehtojärventietä kohti etelää. Autossa oli kuljettajan lisäksi neljä matkustajaa.

Lehtojärventien ja Syvälahdentien risteyksessä tila-auton kuljettajan kulkusuunnasta vasemmalta Syvälahdentieltä hänen eteensä ajoi henkilöauto.

Poliisin mukaan tila-auton kuljettaja ei ehtinyt reagoida eteen ajaneeseen henkilöautoon ja törmäsi henkilöauton matkustajan puoleiseen kylkeen.

Kyseisessä risteyksessä henkilöauton kuljettajan väistämisvelvollisuus on merkitty kärkikolmiolla. Poliisin mukaan risteyksessä on korkea lumipenkka estämässä näkyvyyttä.

Henkilöauton kuljettaja kuljetettiin sairaalaan saamaan jatkohoitoa. Henkilöauton matkustaja todettiin kuolleeksi tapahtumapaikalla.

Ensihoito tarkisti myös tila-auton kuljettajan sekä matkustajat ja heillä ei havaittu jatkohoitoa vaativia vammoja.

Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeillä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kuolemantuottamus.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

2 KOMMENTIT

  1. Ja taaskaan tämän näkemäesteen tekijä ei vastaa tekemisestään. Risteysalueiden lumikasoille pitäisi määrätä maksimikorkeus, joka on paljon alle metrin.
    Sama juttu, kun kukaan ei vastaa maisemointipusikoista risteyksissä, yleensä taajamissa. Pyöräilijä saattaa nähdä auton tulevan, mutta autoilijan on mahdoton nähdä puskan takaa tulevaa pyöräilijää, josta näkyy vain puoli päätä.

  2. Näkemykseni kohtalaisen liikennekokemuksen omnaavana ja tutkijana inhimillisten virheiden ja onnettomuuksien perussyistä energiatuotannon alalla on, että Suomen verrokkimaitaan huonompi liikenneturvallisuus johtuu liikenneturvallisuudesta vastuussa olevien henkilöiden puutteellisesta osaamisesta ja sen seurauksena ymmärrettävästi seuranneesta ikään kuin vastuun pakoilusta, joka näkyy seuraavien toimintatapojen, tulkintojen ja näkemysten korostumisina kun juridista syyllistä onnettomuuteen nimetään:
    1) Syylliseksi katsotaan ensisijaisesti joku onnettomuuden osallisista,
    2) …ja erityisesti se ”joka ei noudattanut liikennesääntöjä”,
    3) … onnettomuushetkellä tapahtuneen liikennesäännön rikkomisen katsotaan olleen tietoinen, tahallinen ja seurauksista täysin piittaamaton teko
    4) … poliisi tutkii onnettomuutta ”liikenneturvallisuuden vaarantamisena” mikä terminä on loukkaava, maalittava ja etukäteen syyllliseksi leimaavaa kun pitäisi puhua onnettomuuden syiden selvittämisestä.

    Onnettomuuksien määrä ja keskittyminen tiettyihin kohtiin määräytyy vääjäämättä siitä kuinka turvalliseksi tai turvattomaksi liikenneympäristö on suunniteltu, ja toiseksi ihmisille normaalista käyttäytymisestä ja rajallisesta kyvystä seurata, havainnoida ja tunnistaa ne seikat, jotka onnettomuuden estämiseksi (”liikennesääntöjen noudattamiseksi”) kyseisissä kohdissa eri tilanteissa ja olosuhteissa tarvitaan.

Vastaa käyttäjälle Entinen helsinkiläinen Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here