Sveitsiläisen Emil Frey Racingin kuljettajana brittiläisen tiimikaverinsa Ben Greenin kanssa Ferrari 296 GT3 autolla GT World Challenge Sprint EM-ratasarjassa kilpaillut espoolainen Konsta Lappalainen saavutti pitkän autourheilu-uransa kolmannen kansainvälisen GT3-autojen ratasarjan pronssimitalin.
Aikaisemmin vuonna 2022 hän voitti GT World Challenge Endurance EM-ratasarjan sekä samana vuonna ADAC GT Masters ratasarjojen pronssimitalin. Nyt kymmennessä GT World Challenge Sprint EM-ratasarjan osakilpailussa yhden yleiskilpailun voiton ja kaksi muuta palkintokorokesijoitusta saavuttanut suomalaiskuljettaja keräsi kilpailukauden aikana yhteensä 70 pistettä, jotka riittivät 17 pisteen marginaalilla sarjan PRO-luokan pronssiseen mitaliin.
Lisäksi kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna hän sai pikakomennuksen Italian GT3-ratasarjan Imolan viikonloppuun, josta tuloksena oli yleiskilpailun pronssinen palkintokorokesijoitus tamperelaisen Luka Nurmen tiimikaverina.
– Kilpailukausi oli kokonaisuudessaan kaksijakoinen. Vaikka Hockenheimin osakilpailun voitto ja kaksi muuta palkintokorokesijoitusta olivat tavoitteidemme mukaiset tulokset niin silti seitsemän muuta kilpailua meni enemmän tai vähemmän penkin alle. Onneksi sarjan Mestaruuden voittanutta Maro Engelin ja Lucas Auerin sekä hopeaa saavuttanutta Dries Vanthoorin ja Charles Weertsin autokuntia lukuun ottamatta kaikilla muilla meni vieläkin huonommin ja siten sarjan pronssimitali oli meille maksimaalinen tulos tältä kilpailukaudelta, Lappalainen kertoo.
GT World Challenge EM-sprint ratasarjan Barcelonan viikonloppu tarjosi draamaa, jossa kahdeksan osakilpailua sarjajohdossa ajanut Dries Vanthoorin ja Charles Weertsin autokunta kohtasi vaikeuksia ja siten Maro Engelin ja Lucas Auerin autokunta nappasi kaksi palkintokorokesijoitusta ja nousi lopulta yhdeksän pisteen turvin sarjan Mestareiksi. Lappalainen ja Green jäivät lauantain sadekelin kilpailussa neljänneksi ja sunnuntaina matkasivat pronssimitaleille yleiskilpailun 12 sijan turvin.
GT World Challenge Europe Sprint Barcelona #1: 12.10.2024: PRO-luokka, Top-5:
- Jules Gounon (FRA) & Maximilia Götz (GER), Boutsen VDS, Mercedes-AMG GT3 EVO, 21 kierrosta
- Patrick Niederhauser (SUI) & Sven Muller (GER), Rutronik Racing, Porsche 911 GT3 R, +2,363s
- Maro Engel (GER) & Lucas Auer (AUT), Winward Racing Team, Mercedes-AMG GT3 EVO, +6,939s
- Konsta Lappalainen (FIN) & Ben Green (GBR), Emil Frey Racing, Ferrari 296 GT3, +9,305s
- Cesar Gazeau (FRA) & A. Panis (FRA), Boutsen VDS, Mercedes-AMG GT3 EVO, +9,716s
GT World Challenge Europe Sprint Barcelona #1: 12.10.2024: PRO-luokka, Top-3:
- Patrick Niederhauser (SUI) & Sven Muller (GER), Rutronik Racing, Porsche 911 GT3 R, +35 kierrosta
- Benjamin Giethe (GER) & Tom Gamble (GBR), Garage 59, McLaren 720S GT3 EVO, +9,265s
- Maro Engel (GER) & Lucas Auer (AUT), Winward Racing Team, Mercedes-AMG GT3 EVO, +9,620s
——
12. Konsta Lappalainen (FIN) & Ben Green (GBR), Emil Frey Racing, Ferrari 296 GT3, +30,384s
GT World Challenge Europe Sprint 2024 lopullinen sarjatilanne 10/10 osakilpailua: PRO-luokka: Top-5:
- Maro Engel (GER) & Lucas Auer (AUT), Winward Racing Team, Mercedes-AMG GT3 EVO, 116,5p
- Dries Vanthoor (BEL) & Charles Weerts (BEL), Team WRT, BMW M4 GT3, 105,5p
- Konsta Lappalainen (FIN) & Ben Green (GBR), Emil Frey Racing, Ferrari 296 GT3, 70p
- Patrick Niederhauser (SUI) & Sven Muller (GER), Rutronik Racing, Porsche 911 GT3 R, 53p
- Maximilian Götz (DEU) & Jules Gounon (FRA), Boutsen VDS, Mercedes-AMG GT3 EVO, 52p