Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjalla muistutettiin pääsiäisviikonloppuna autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle.
Autoalan opiskelijat ammattikorkeakouluista ja ammattiopistoista tarkastivat yhteistyössä tuulilaseja ilmaiseksi ABC-asemien pihoilla Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Lohjalla, Oulussa, Raisiossa ja Tampereella.
Autoilija sai tarkastuksesta oman tarkastusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko lasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut.
Tuulilaseja tarkastettiin yhteensä 1630, joista 42 % oli kunnossa. Suurin osa vaurioista oli kiveniskuja kattaen 57 prosenttia tarkastetuista vaurioituneista laseista.
Toiseksi yleisin vaurio oli halkeamat, joita oli 23 prosentissa tuulilaseista. Tarkastetuista tuulilaseista 20 prosentissa havaittiin kulumaa.
Kunnossa olevien tuulilasien määrä laskee eniten ajoneuvojen ollessa 10-vuotiaita tai vanhempia. Paljon ajavilla tuulilasit olivat huonommassa kunnossa, koska ajo tapahtuu pääosin valtateillä. Tarkastusten yhteydessä annettiin vaihto- tai korjaussuositus joka toiselle (48 %) tuulilasille. Vuonna 2019 vastaava suositus annettiin 41 prosentille tuulilaseista.
Tutkimus osoitti tänäkin vuonna suomalaisten olosuhteiden vaativuuden autojen tuulilaseille. Haastavinta on jakso alkutalvesta kevääseen, kun talvirenkaiden nostattamat irtokivet sekä nastarenkaista irronneet nastat vaurioittavat laseja. Huonokuntoiset teiden päällysteet roudan ja vaihtelevien sääolosuhteiden yhteisvaikutuksesta lisäävät entisestään tuulilasivaurioita.
Kuljettajaa avustava järjestelmä löytyy yhä useamman uuden auton tuulilasista
Tänä vuonna tutkittiin ensimmäisen kerran tuulilaseissa olevien kuljettajaa avustavien järjestelmien määrää. Tutkimustulokset vahvistavat jo aikaisempaa oletusta siitä, että nämä järjestelmät ovat lisääntyneet räjähdysmaisesti ja käytännössä melkein jokaisesta uudesta ajoneuvosta löytyy tällainen ADAS-järjestelmä.
Kyseiset järjestelmät vaativat omanlaista tietämystä ja osaamista esimerkiksi tuulilasin vaihdon sekä korjauksen yhteydessä, jotta ne toimivat oikein ja luotettavasti myös korjauksen jälkeen.
Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi.
Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi. Helpoin keino ennaltaehkäistä tuulilasivaurioiden syntymistä on ylläpitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan.
Kirkkaasti Turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Onnettomuustietoinstituutin (OTI) yhteinen liikenneturvallisuuskampanja, joka on järjestetty jo useana vuonna.
Kampanjalla lisätään autoilijoiden tietoisuutta tuulilasin kunnossapidon tärkeydestä. Tuulilasitarkastuksilla kerätään hyödyllistä seurantatietoa liikenteessä olevien autojen tuulilasien kunnosta. Tuulilasitarkistukset tehtiin nyt viidettä kertaa. Vuosina 2020 ja 2021 ei tehty tarkistuksia koronapandemian vuoksi.