”Hyvä päätoimittaja!
Uusi Mercedes-Benz ”300 SL” (super-light) urheiluautomalli on tällä viikolla ensimmäistä kertaa yleisön nähtävänä maantieajotesteissä. Tämän vuoksi liitämme kirjeeseen ajoneuvon tekniset tiedot sekä valokuvan.”
Tällaisen tiedotteen lähetti tiedotusvälineille 12.3.1952 silloinen Daimler-Benz AG ilmoittaakseen – ei enempää eikä vähempää – kuin maailmanlaajuisesta sensaatiosta: uuden kilpa-automallinsa 300 SL:n ensimmäisestä julkisesta esiintymisestä.
Nyt, 69 vuotta myöhemmin, jo 8. sukupolveen ehtinyt SL-roadster on lähellä oman tuotekehitysprosessinsa loppusuoraa. Mutta päinvastoin kuin Mercedes-Benz SL 300:n testiajot, jotka tehtiin julkisesti A81 autobahnilla Saksassa, tämän päivän Mercedes-AMG insinöörit hienosäätävät SL:n ajo-ominaisuuksia suljetulla testiradalla Pohjois-Ruotsin lumilla.
Merkittävä osa 2+2-paikkaisen roadsterin kehitystyöstä on tehty digitaalisesti. Tämän lisäksi tarvitaan edelleen perinteistä fyysistä tuotekehitystä – varsinaista ajamista.
Esimerkiksi muuttuvaa 4Matic+-nelivetojärjestelmää on haluttu kehittää ja hienosäätää nimenomaan pohjoisen haastavissa lumi- ja jääolosuhteissa. Napapiirin alueen pakkaskeleissä varmistetaan niin ikään uudelleen suunnitellun kangaskaton toimintavarmuus ja kestävyys.
Talvitestien jälkeen ikonisen roadsterin ajo-ominaisuuksia viimeistellään muun muassa Nordschleifella Nürburgringin radalla, joka on yksi maailman haastavimmista. Näissä testeissä Mercedes-AMG:n tuotekehitystiimi varmistaa, että uusinkin SL-versio on yhtä kilpa-automainen kuin edeltäjänsä lähes 70 vuoden aikana.
Mercedes-AMG vastaa jatkossa SL:n ja sen eri versioiden kaikesta tuotekehityksestä, valmistuksesta ja myynnistä.