Historian havinaa: Volkswagen tänään Suomessa 70 vuotta

Kesäkuussa 1934 Ferdinand Porschen suunnittelutoimisto allekirjoitti sopimuksen Saksan Autoteollisuusliiton kanssa kansanauton suunnittelusta ja lokakuussa 1935 valmistui ensimmäinen prototyyppi. Volkswagen Kuplan tarina oli alkanut.

Volkswagen oli pitkään yhtä kuin Volkswagen Kupla – myös Suomessa. Tämä oli luonnollista koska tuotannon alkaessa muita malleja ei valmistettu useaan vuoteen ja myöhemminkin Kuplan osuus oli hallitseva, todetaan K-Auton tiedotteessa.

Silloisesta Fallerslebenin kylästä on myöhemmin kehittynyt Wolfsburgin autokaupunki – Volkswagenin sydän ja symboli.

Kaupunkikuvaa on ollut luomassa myös suomalainen akateemikkomme Alvar Aalto. Hän suunnitteli Wolfsburgille edelleen toiminnassa olevan kulttuurikeskuksen ja erään kaupungin monista kirkoista.

Volkswagen Kupla 1950 Senaatintorilla. Kuva: Volkswagen.

Ensimmäiset Kuplat Suomeen jo 1940-luvulla

Ensimmäiset Kuplat tuotiin Suomeen 1940-luvun loppupuolella ilman virallista maahantuontia. Merimies-Unioni oli neuvotellut jäsenilleen tuontilisenssit, joiden turvin autoja tuotiin maahan.

Autola Oy:n virallisesti maahantuomat 12 Kuplaa luovutettiin omistajilleen juhlallisessa tilaisuudessa Helsingin Suurtorilla (Senaatintori) 9.6.1950. Auton virallinen hinta oli 335 000 markkaa lämmityslaitteen kanssa.

Lue myös: Päivän poliisiauto: Kyllä Suomen poliisi ajoi myös kansanautolla

Ensimmäiset Volkswagen Kuplat oli varustettu 4-sylinterisellä 25 hv:n tehoisella ja moottoritilavuudeltaan 1131 kuutiosenttimetrin koneella, puristussuhde 5,8:1.

Huomionarvoista oli, että moottorissa ja vaihteistossa hyödynnettiin kevytmetallivalua, joka siihen aikaan oli tyypillistä lähinnä urheiluautoille.

Kuplan huippunopeus oli 100 km/h ja polttoaineenkulutus 7,5 l/100km. Toimintamatka yhdellä tankillisella noin 500 km.

Kaikissa pyörissä oli kiertojousilla varustettu jousitus ja hydrauliset iskunvaimentajat.

Kojelaudassa oli myös tila radiolle ja merkillepantavaa oli erivärisin lampuin varustettu kontrollijärjestelmä. Lamput syttyivät esimerkiksi, jos öljynpaine oli liian alhainen.

100 000. Kupla-Volkkari Suomeen 1968.. Kuva: Volkswagen.

Vuosien jonotus

Volkswagen-osasto eriytettiin sittemmin omaksi yhtiökseen VW-Auto Oy:ksi 4.4.1952. VW-Auto Oy:n ensimmäinen myymälä sijaitsi Helsingissä Malminrinteellä. Automyynnin ohella liikkeessä oli myös varaosamyynti. Vuonna 1977 VW-Auto siirtyi Keskon omistukseen.

Kaikki Kuplan tilanneet asiakkaat kirjattiin tilausjärjestyksessä kirjaan ja parhaimmillaan tilauskannan suuruus oli 20 000 autoa, mikä merkitsi jonon häntäpäässä olleille vuosien odotusta.

Vuonna 1955 Suomessa saavutettiin 5 000 Kuplan myyntiraja ja 1958 ylitettiin jo 10 000 auton määrä.

Vuonna 1964 avattiin Helsingin joulukatu juhlallisin menoin ja kulkuetta johti 50 000. maahantuotu Kupla, jonka ulkopinta oli merkkitapauksen kunniaksi kullattu.

Kuplan rinnakkaismalleja alkoi tulla valikoimaan vuonna 1965: VW 1300 ja seuraavana vuonna 1500-malli.

Kuva: Volkswagen.

Vuosi 1965 jäi historian kirjoihin myös vuotena, jolloin Volkswagen Kupla saavutti vieläkin voimassa olevan vuosirekisteröintiennätyksen: 17 188 kappaletta.

Vuosi 1968 näytteli myös tärkeää osaa Kuplan historiassa, sillä silloin vuorossa oli 100 000. Suomeen tuotu Kupla.

Katso myös tämä: Päivän museoauto: Suomessa valmistettu Kuplavolkkari

Kupla luovutettiin silloiselle VW-Auton toimitusjohtajalle Antti Aarnio-Wihurille. Kuplan pinta oli peitetty Volkswagenia käsittelevillä lehtiartikkeleilla.

Volkswagen Kuplan historiaan kuuluu myös suomalainen kokoonpanojakso. Heinolassa sijaitsevan Plan-Sellin vuokratiloissa koottiin kaikkiaan 48 Kuplaa mallimerkinnällä VW 1200 L.

Suomessa on perustettu myös Euroopan ensimmäinen Volkswagen-piirimyyjäyhdistys vuonna 1963.

Kuva: Volkswagen.

Suomeen melkein 130 000 Kuplaa

Volkswagenin muu mallisto alkoi 70-luvulta lähtien syrjäyttää Kuplan asemaa myös Suomessa. Samaten auton tekninen kehitys alkoi tulla tiensä päähän, mikä johti vääjäämättä Kuplan suosion vähenemiseen Suomessa muun Euroopan tavoin.

Viimeiset alkuperäiset Kuplat tuotiin maahan vuonna 1975. Vuosina 1950–1987 Volkswagen Kuplia tuotiin Suomeen yli 127 000 kappaletta.

Yhteensä Kuplaa valmistettiin yli 21 miljoonaa autoa.

Alkuperäisen kansanauton osalta lopullinen päätöspiste oli 30. heinäkuuta 2003, jolloin viimeinen Kupla valmistui Volkswagenin tuotantolinjalta Meksikon Pueblassa. Järjestyksessään 21529464. Kuplalle jätettiin samalla juhlalliset jäähyväiset kukkien loistossa ja Mariachi-musiikin tahdissa.

Historian viimeinen kansanauto lähti sen jälkeen viimeiselle matkalleen Atlantin yli kohti Volkswagenin automuseota Wolfsburgissa.

Beetle tuli 1990-luvulla. Kuva: Volkswagen.

Beetle tuli 1990-luvulla

Kuplan historian uusi luku alkoi vuonna 1996, jolloin uusi Beetle ensiesiteltiin Geneven autonäyttelyssä.

Uuden Kuplan tuotanto alkoi vuonna 1998 ja helmikuussa 1999 uusi Kupla sai ensiesiintymisen Suomessa Ystävänpäivän kunniaksi järjestetyssä viikonloppunäyttelyssä.

Päivän automainos: ”Volkswagen on hyvä talviauto”

Uuden vuosisadan Kuplan julkistusta juhlittiin keväällä 2011 yhtä aikaa kolmessa maanosassa, Shanghain autonäyttelyssä Kiinassa, New Yorkissa USA:ssa ja auton synnyinseuduilla Berliinissä.

Vuonna 2016 Travemündessä Beetle Sunshine Tourilla esiteltiin viimeinen malliversio uudesta Beetlestä. Uuden Beetlen valmistus loppui heinäkuussa 2019.

Suomessa vielä ajokuntoinen vuoden 1950 malli

Vuonna 1950 maahantuodusta kahdestatoista Kuplasta on tiettävästi jäljellä kolme autoa, joista kaksi on päätynyt Kangasalle. Toinen näistä on täysin ajokuntoinen ja entisöity.

Tämän mustan värisen auton omistaa Volkswagenin maahantuoja K Auto Oy, ja se on säilytyksessä tieliikenteen valtakunnallisessa erikoismuseossa Mobiliassa.

Lue myös tämä: Päivän taksiauto: Kyllä Kuplavolkkari on vielä voimissaan

Toinen autoista on vielä osina volkkariharrastaja Janne Hilliahon verstaalla Kangasalla. Kolmannen Kuplan historiasta huhuillaan, että auto olisi jossain päin Suomea.

Viimeinen uusi Kupla, Volkswagen Beetle luovutettiin asiakkaalle Suomessa tammikuussa 2019. Volkswagen Kuplia ja Beetlejä on Suomessa rekisterissä vieläkin yli 8 500 kappaletta.

Tälläkin hetkellä Volkswageneita liikkuu teillämme yli 347 000. Suosituimpien mallien ollessa Golf, Passat ja Polo.

Tutustu Volkswagenin ja Kuplan historiaan.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Ihmetyttää tuo kierrejousitus. Kyllä kuplassa oli erillisjousitus kaikille pyörille mutta ne ne toimivat poikittaisilla reaktiotangoilla (vääntö). Niiden ansiosta oli helppo lisätä tai pienentää maavara . (vetää vain tangon ulos ja työnsi takaisin eri ”spoorille”

Vastaa käyttäjälle Leif Lindholm Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän