Historian havinaa: Kreivi Sascha Kolowrat-Krakowskyn suosikkimalli

Kekseliäs ja yrittäjähenkinen kreivi Alexander (Sascha) Kolowrat-Krakowsky vaikutti Itävallan elokuvateollisuudessa 1900-luvun alussa, mutta hän on jäänyt historiaan myös innokkaana kilvanajajana.

Häntä pidetään luovana voimana ainutlaatuisen Laurin & Klement RK/M:n takana. Nykyään tämä auto on yksi Prahan teknillisen museon arvokkaimmista näyttelyesineistä.

Laurin & Klement sai haltuunsa sporttisen RK-automallin ostettuaan Böömin Reichenbergissä (nykyinen Liberec) toimineen autotehtaan Reichenberger Automobil Fabrik (RAF). Myöhemmin malliin vaihdettiin tehokkaampi 4,7-litrainen moottori, jonka myötä alkoi tämän auton toinen menestyksellinen kilvanajoaika vasta perustetussa Tšekkoslovakiassa.

Legendaarisen kilpakuljettaja Sascha Kolowrat-Krakowskyn johtama Laurin & Klementin tiimi osoitti Mladá Boleslavissa valmistetun auton luotettavuuden vuoden 1922 kestävyysrallissa. Kuva: Skoda.

Reichenberger Automobil Fabrikin (RAF) perusti paroni Theodor von Liebieg. Ylellisiä autoja valmistanut yritys ajautui taloudellisiin vaikeuksiin, ja koska von Liebieg istui Laurin & Klementin hallituksessa, L&K osti RAF:n vuonna 1912.

Juuri ennen yrityksensä myymistä von Liebieg hankki saksalaiselta Daimlerilta luvan valmistaa lisenssillä Knight-periaatteella toimivia luistiventtiilimoottoreita RAF:n automalliin 18/50 HP. Vuonna 1913 Laurin & Klement esitteli tämän ylellisen Landaulet RK -mallin omassa mallistossaan. Vuoteen 1915 mennessä näitä RK-malleja valmistettiin 116 kappaletta.

Kuva: CvB.

Kreivi Kolowratille tehty urheilullinen versio syntyi vuonna 1913. Tässä 1 400 kilon painoisessa autossa oli 4 723 cm3:n luistiventtiilimoottori teholtaan 50 hv (36,8 kW).

Nelisylinterisen moottorin voima välittyi monilevykytkimellä nelivaihteiseen vaihteistoon. Suurin vaihde oli välityssuhteeltaan suora.

Auton jousituksesta vastasivat pitkittäiset puoliellipsijouset. Takapyörien käsivipukäyttöisten rumpujarrujen lisäksi autossa oli kaksi jarrupoljinta, joilla vaikutettiin voimansiirtoon vaihteiston etu- ja takapuolella.

Kreivi Kolowrat käytti Laurin & Klement RK -autoaan yksityisajoihinsa ja myös osallistui sillä Alppien ralliin vuosina 1913 ja 1914.

Kuva: CvB.

Ensimmäisen maailmansodan ajaksi kreivi luovutti autonsa armeijan käyttöön. Sodan jälkeen jo 70 000 kilometriä ajettu auto palautui takaisin kreiville, eikä hän hetkeäkään epäröinyt kunnostaa sitä uuteen uskoon.

Moottoriksi tuli uusi 4 713 cm3:n nelisylinterinen, jossa oli sylinterinkannen yläpuoliset venttiilit, kaksoismagneettosytytys ja tehoa 75 hevosvoimaa (55 kW). Automallin nimeksi valittiin RK/M.

Kuva: CvB.

Kunnostuksen jälkeen kreivin auton huippunopeus oli peräti 125 km/h aiemman 90–100 tuntikilometrin sijasta.

František Svoboda saavutti autolla menestystä monissa ralleissa ja ylämäkikilpailuissa 1920-luvun alkupuoliskolla.

Seuraavien vuosikymmenten mittaan kreivi Kolowratin autoa uudistettiin ja kunnostettiin useita kertoja.

Kuva: CvB.

Nykyään auto on esillä Prahan teknillisessä museossa.Kauniin muotonsa ja kiinnostavan historiansa ansiosta tämä ajan tyylikkäästi patinoima auto valittiin Loučeňin linnassa vuonna 2015 järjestetyssä Classic Car Elegance -kilpailutapahtumassa yhden pääsarjan voittajaksi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!