Helsingin poliisi: Kevyen liikenteen valvonnan tarve ei jäänyt epäselväksi!!

Kuva: Poliisi.

Helsingin Poliisi perusti lokakuun alussa 1.10.2019 kevyen liikenteen valvontaryhmän, sillä kevyt liikenne on lisääntynyt ja sähköistynyt nopeasti Helsingissä.

– Ensimmäinen valvontakuukausi oli pitkälti vaarallisten paikkojen kartoittamista, tehokkaiden valvontatapojen hakemista ja ylipäätään toiminnan käynnistämistä. Kokeilimme ensimmäistä kertaa esimerkiksi kannettavia tietokoneita ja tulostimia osana polkupyörällä tapahtuvaa valvontaa, kertoo ylikomisario Jarkko Lehtinen Helsingin poliisilaitokselta.

Poliisi puuttui lokakuun aikana kaikkiaan 382 polkupyöräilijän, 71 sähköpotkulautailijan ja 77 jalankulkijan liikennekäyttäytymiseen. Valvonnan aikana poliisi jakoi yhteensä 105 rikesakkoa, 423 suullista huomautusta ja 2 kirjallista huomautusta kevyessä liikenteessä.

– Valvonnan tulokset puhuvat puolestaan, eikä valvonnan tarve jäänyt epäselväksi. Osa kevyen liikenteen väylien käyttäjistä ei tunne liikennesääntöjä tai halua noudattaa niitä, Lehtinen jatkaa.

Poliisi kirjasi polkupyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille eniten rikesakkoja ja huomautuksia jalkakäytävällä ajamisesta.

Jalankulkijoille kirjattiin eniten rikesakkoja punaisia päin kävelemisestä liikennevaloissa. Huomautuksia jalankulkijat saivat myös heijastimen puuttumisesta ja kadun ylittämisestä muualla kuin suojatiellä.

Kuva: Poliisi.

Poliisi tehostaa valvontaa hankkimalla sähköavusteiset polkupyörät

Helsingin poliisilaitos vakinaistaa kevyen liikenteen tehostetun valvonnan pysyväksi toimintamalliksi ja kehittää valvontaa ottamalla käyttöön sähköavusteiset polkupyörät.

Polkupyörät hankitaan ja varustellaan talven aikana. Kyseessä on Poliisihallituksen hyväksymä vuoden mittainen kokeilu, jossa selvitetään samalla sähköavusteisten polkupyörien soveltuvuus poliisin valvontavälineiksi.

– Sähköavusteisilla polkupyörillä haetaan valvontaryhmälle parempaa liikkumiskykyä ja tuodaan valvova viranomainen samalle viivalla muiden sähköisillä liikkumisvälineillä kulkevien kanssa, sanoo Lehtinen.

– Uudet sähköavusteiset polkupyörät tulevat näkyvästi poliisin väritykseen ja selvitämme myös hälytysvalojen asentamista niihin. Hälytysvalot lisäisivät merkittävästi sähköpyörien käyttömahdollisuuksia, esimerkiksi liikennejärjestelyissä ja onnettomuuspaikoilla, Lehtinen sanoo.

Kokeilussa on mukana kaksi sähköavusteista pyörämallia, joista toinen on leveärenkainen. Pyörissä on 250 W moottori, joka tuottaa 60 – 70 Nm väännön, sekä 504 kWh litiumioniakku. Sähköavusteisilla polkupyörillä liikuttaessa noudatetaan polkupyöriä koskevia liikennesääntöjä.

Valvonnasta tullaan tiedottamaan aktiivisesti

Poliisi aikoo lisätä kevyen liikenteen valvontaa jatkossa. Tehostettua kevyen liikenteen valvontaa on määrä jatkaa ensi keväänä, kun lumet ovat sulaneet.

Valvontaa keskitetään kevyen liikenteen ”valtaväylille” ja väylien vilkkaisiin solmukohtiin ja kohdistetaan erityisesti aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteeseen.

Helsingin poliisilaitos tiedottaa kevyen liikenteen valvontaryhmän työstä verkkosivuillaan osoitteessa www.poliisi.fi/helsinki ja sosiaalisen median kanavissa.

Poliisin lokakuun valvonnan aikana kirjaamat asiat kevyessä liikenteessä:

Polkupyöräily:

  • Poliisi puuttui kaikkiaan 382 polkupyöräilijän liikennekäyttäytymiseen
  • Rikesakkoja: 43/ eniten: jalkakäytävällä ajaminen
  • Suullisia huomautuksia: 289/ eniten: jalkakäytävällä ajaminen
  • Kirjallisia huomautuksia: 1/ jalkakäytävällä ajaminen

Sähköpotkulautailu:

  • Poliisi puuttui kaikkiaan 71 sähköpotkulautailijan liikennekäyttäytymiseen
  • Rikesakkoja: 8/eniten: jalkakäytävällä ajaminen
  • Suullisia huomautuksia: 63/eniten: jalkakäytävällä ajaminen
  • Kirjallisia huomautuksia: –

Jalankulku:

  • Poliisi puuttui kaikkiaan 77 jalankulkijan liikennekäyttäytymiseen
  • Rikesakkoja: 5/ eniten: liikennevaloissa punaisia päin käveleminen
  • Suullisia huomautuksia: 71/ eniten: heijastimen puuttuminen, kadun ylittäminen muualla kuin suojatiellä
  • Kirjallisia huomautuksia: 1/ punaisia päin käveleminen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. Poliisi voisi panostaa myös muuhun liikenteen valvontaan, enkä tarkoita nopeusvalvontaa kameratolpilla.
    Autoilijoiden ajokuntoa ja ajotapaa olisi hyvä seurata, tällä säästettäisiin ihmishenkiä.

Vastaa käyttäjälle Tutvo Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here