Fordin uudesta Fiestasta myös pakettiautoversio

Ford esitteli tänään uuden pienen pakettiauton, Fiesta Vanin.

Uudessa Fiesta Vanissa on entistä korkeampi keula ja suuremmat etusäleiköt. Fordin “sininen ovaali” on nyt siirretty konepelliltä etusäleikköön, mikä tuo autolle enemmän näyttävyyttä.

Uuteen Fiesta Vaniin on saatavana kaksi varustetasoa, Sport ja Trend. Sport-mallin etusäleikkö on hunajakennomainen ja siinä on kiiltävän musta viimeistely ja leveät korinväriset ilmanottoaukot sivuilla.

Uudet 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja matalampi urheilualusta saavat aikaan urheilullisen ilmeen, jota voi vielä korostaa valinnaisvarusteena saatavilla uusilla 18-tuumaisilla koneellisesti käsitellyillä Pearl Grey kevytmetallivanteilla.

Sport-malleissa on lisäksi kaksivärinen puna-musta sisustus punaisin kontrastitikkauksin.

Trend-mallissa on leveä alaetusäleikkö, jossa on leveät vaakasuorat rivat ja korkeakiiltoinen kromikehys. Lisäksi mallissa on vakiona uudet 15-tuumaiset teräsvanteet pyöränsuojin. Päivitetyissä sisätiloissa on uusi syvän musta verhoilu ja mukavasti pehmustetut istuimet. Trend-malliin on saatavana myös kaksi uutta ulkoväriä – Boundless Blue ja Beautiful Berry.

Uudessa Fiesta Vanissa on sama kori kuin kolmeovisessa uudessa Fiestassa. Pakettiautomallissa on lisäksi kestävä ja liukumaton tasainen lattia takaosassa, neljä kuormansidontapistettä ja täyskorkea väliseinä, jonka yläosan teräsverkko parantaa näkyvyyttä taaksepäin. Mallin suurin kantavuus on 531 kg ja maksimilastauspituus 1283 mm, mikä tuottaa kuormatilan tilavuudeksi 0,96 m3.

Uusia teknologioita helpottamaan kaupunkiajoa

Uuden Fiesta Vanin edistykselliset kuljettajaa avustavat teknologiat auttavat kiireisissä tilanteissa.

Pysäköintipakettiin sisältyvä aktiivinen pysäköintiavustin voi havaita pysäköintiin sopivan tilan ja ohjata auton rinnais- tai taskuparkkiin niin, että kuljettaja ei koske rattiin. Kuljettajan vastuulla on käyttää kaasua, jarrua ja vaihteenvalitsinta. Lisäksi takakamerasta on hyötyä pysäköitäessä ja peruutettaessa, ja ovipeileissä olevat lähestymisvalot sekä valinnaisvarusteena saatavat ovien reunasuojat lisäävät varmuutta.

Vakiovarusteiset led-heijastinajovalot ja led-päiväajovalot tuottavat erinomaisen valotehon. Valinnaisvarusteena saatavat korkeatasoiset Matrix LED -ajovalot voivat myös mukauttaa valokeilan ajosuunnan mukaisesti.

Kuva: Ford.

Pysäköintiavustinvalot ja huonon sään valotoiminnot3aktivoituvat sensoreiden havaitessa hitaassa vauhdissa tehtyjä ohjausliikkeitä tai tuulilasinpyyhkimien aktivoituessa ja säätävät automaattisesti valokeilaa paremman näkymän aikaansaamiseksi.

Häikäisemättömät kaukovalot käyttävät tuulilasiin asennettua kameraa vastaantulevan liikenteen havainnointiin ja luovat valokeilan sisälle “häikäisemättömän alueen” estämällä säteet, jotka muutoin häikäisisivät muita tienkäyttäjiä. Teknologian ansiosta kaukovaloja on mahdollista käyttää enemmän, mikä maksimoi näkyvyyttää pimeällä ja auttaa samalla pienentämään riskiä muiden kuljettajien häikäysyyn.

Muita kuljettajaa avustavia teknologioita ovat muun muassa älykäs vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä risteävän liikenteen varoituksella ja aktiivisella jarrutuksella, kaistapitoavustin ja törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutuksella.

Mallissa on yksilöitävä Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä4 ja navigointijärjestelmä, jonka Live Traffic -liikennetiedotukset ja paikalliset vaaratilanteet -järjestelmä1auttaa kuljettajia pysymään aikataulussa.

Tehokkaat sähköistetyt voimansiirrot

EcoBoost Hybrid -kevythybridimalleissa hihnakäyttöinen integroitu laturi (BISG) korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta eneriaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon jarruttaessa tai hidastaessa ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkua. Tämän ansiosta auton polttoaineenkulutus pienenee ja auto reagoi nopeammin.

Teknologia voi käynnistää moottorin uudestaan vain 350 millisekunnissa, minkä ansiosta Auto Start-Stop -järjestelmä sammuttaa moottorin tilanteissa, joissa rullataan pysähdyksiin alle 25 km/h nopeudella jopa silloin, kun vaihde on päällä ja kytkin pohjassa.

Kuva: Ford.

Fiesta Van EcoBoost Hybridin polttoaineenkulutus on alkaen 5,0 l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 113 g/km5. Kevythybridimalli on keskimäärin yli 5 prosenttia polttoainetaloudellisempi kuin vastaava bensiinimalli, ja hitailla nopeuksilla parannusta on jopa 13 prosenttia.

Uusi Fiesta Van on saatavana Suomessa myös bensiinimallina, jossa voi käyttää E85-bensiiniä. E85 sisältää 85 prosenttia etanolia – uusiutuvaa polttoainetta, jota tuotetaan yleensä kasviperäisistä raaka-aineista – sekoitettuna 15 bensiiniä. Polttoaine on tyypillistä bensiiniä puhtaampi vaihtoehto ja voi auttaa asiakkaita pienentämään ajoneuvojensa ympäristövaikutuksia.

Fiesta Vanin edullisin versio maksaa vajaat 17 000 euroa ja kallein vajaat 21 000 euroa.

Uuden Fiesta Vanin tilaukset käynnistyvät tämän syksyn aikana ja autojen toimitukset alkavat Suomessa alkuvuonna 2022.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!