Ford pyrkii globaaliin hiilineutraaliuteen 2050 mennessä

Kuva: Ford.

Ford Motor Company aikoo saavuttaa globaalin hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö asettaa myös entistä tiukempia välitavoitteita vastatakseen ilmastonmuutoshaasteisiin Euroopassa.

Ford on aikataulussa tavoitteessaan käyttää sataprosenttisesti paikallista uusiutuvaa energiaa vuoteen 2035 mennessä kaikissa tuotantolaitoksissaan. Euroopassa Fordin toimitilat Britanniassa, tehtaat Craiovassa sekä kaikki toimitilat Kölnissä toimivat jo vihreällä energialla.

Eurooppa on yksi ensimmäisistä Fordin hiilineutraaleista alueista matkalla globaaliin tavoitteeseen.

Yhdysvalloissa Ford on ainoa suurista autonvalmistajista, joka on sitoutunut CO2 -päästöjen vähentämiseen Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Ford tekee yhteistyötä Kalifornian osavaltion kanssa autojen tuottamien kasvihuonekaasujen standardien tiukentamiseksi ja vahvistamiseksi.

Ford of Europe on mukana kehittämässä Euroopan kestävän kehityksen Sustainable Europe 2030 -strategiaa yhdessä yritysten, hallitusten ja muiden organisaatioiden kanssa.

Ford investoi yli 11,5 miljardia dollaria (noin 10,25 miljardia euroa) sähköautoihin vuoden 2022 loppuun mennessä, ja on sitoutunut tarjoamaan sähköistetyn version kaikista Euroopassa myymistään henkilöautomalleista.

Vuoden 2021 loppuun mennessä Fordilla on Euroopassa 18 sähköistettyä automallia. Näihin lukeutuvat kevythybridit, täyshybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot.

Hiilineutraaliudella tarkoitetaan nollahiilipäästöjen saavuttamista. Päästäkseen tavoitteeseensa Ford keskittyy aluksi kolmeen alueeseen, jotka kattavat noin 95 prosenttia CO2 -päästöistä: auton käyttö, toimitusketjut ja yhtiön toimitilat.

Ford kiihdytti sähköautosuunnitelmiaan merkittävästi vuoden 2019 aikana, ja esitteli täyssähköisen Mustang Mach-E SUV-mallin, joka tulee Euroopassa saataville alkuvuonna 2021. Mustang Mach-E:n toimintamatka on 600 kilometriä (WLTP).1)

Tuotannossa kierrätettyä materiaalia

Yhtiö käyttää kierrätettyä materiaalia, mistä esimerkkinä on uusi vuonna 2019 aloitettu yhteistyö, jossa hyödynnetään kahveista jätteeksi jääviä muovikansia autonosien valmistuksessa.

Osien valmistukseen tarvitaan vähemmän raakaöljyä, osat ovat 20 prosenttia kevyempiä ja niiden valuprosessissa tarvitaan 25 prosenttia vähemmän energiaa.

Ford on alkanut käyttää jätettä auton osissa käytettävien biomateriaaleihin valmistukseen. esimerkiksi käyttämällä soijavaahtoa vaihtoehtona raakaöljypohjaisille auton istuimille – tähän mennessä jo yli 25 miljoonaan autoon – ehkäisten näin satojen miljoonien kilojen hiilidioksidipäästöt ilmakehään.

1) Takavetoinen malli, jossa on isompi akusto. Todelliseen toimintamatkaan vaikuttavat eri tekijät, kuten sää, ajotapa, auton huolto, litiumakuston ikä ja kunto. Lopulliset EPA-arvioidut arvot ovat saatavilla vuoden 2020 aikana.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here