Ford Focuksesta tarjolla nyt kevythybridi

Kuva: Ford.

Ford esittelee sähköistetyn EcoBoost Hybrid kevythybriditeknologian Focukseen; 48 voltin kevythybridijärjestelmä yhdessä sylinterin lepuutustoiminnon kanssa parantaa Fordin tiedotteen mukaan polttoainetaloudellisuutta ja tehostaa suorituskykyä.

48 voltin kevythybridijärjestelmän ansiosta uusi Focus 1,0 litran EcoBoost Hybrid kevythybridimalli tarjoaa jopa 155 hv tehoa ja 93 g/km CO2 -päästöt (NEDC) – eli 17 prosenttia pienempi polttoaineenkulutus verrattuna mallistosta poistuvaan 150 hv tehoiseen 1,5 litran EcoBoost-bensiinimoottoriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla (NEDC).1)

Sähköistetyn voimansiirron lisäksi uudistetussa Focuksessa on uusi 12,3-tuumainen nestekidemittariston ja FordPass Connect -modeemiteknologia. Näihin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa innovatiivinen paikallisista vaaratilanteista ilmoittava järjestelmä, joka on saatavana Focukseen myöhemmin tänä vuonna.2)

Katso tästä muita Ford-juttuja.

Suomessa myytävissä Focus-malleissaa on vakiona niin yrityksiä kuin yksityisomistajia hyödyttäviä varusteita, kuten langaton latausalusta ja 8-tuumaisella kosketusnäytöllä toimiva Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä sisältäen mm. navigoinnin.

Focus on saatavana 5-ovisena ja wagon-mallina, ja Trend-mallin lisäksi mallistoon kuuluvat Focus Titanium, Focus Active crossover-malli, urheilullinen Focus ST-Line ja ylellinen Focus Vignale.

EcoBoost-kevythybridi on saatavana koko mallistoon. Kevythybridimallien hinnat alkavat 23 981 eurosta.

Kuva: Ford.

EcoBoost Hybrid kevythybridi lisää tehoa

Ford Focus 155 hv 1.0 lEcoBoost Hybrid kevythybridin tehotiheys on kaksi kertaa suurempi kuin vain 10 vuotta sitten myynnissä olleessa Focuksessa, jossa oli 145 hv tehoinen 2,0 litran bensiinimoottori. Polttoainetaloudellisuus on puolestaan parantunut 45 prosenttia (NEDC).

Myös 125 hv tehoisena saatava Focus EcoBoost Hybrid kevythybriditeknologia korvaa 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottorin tavallisen laturin hihnakäyttöisellä integroidulla käynnistysmoottori/generaattorilla (BISG). Tämä mahdollistaa normaalisti jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa hukkaan menevän energian talteenoton ja sillä ilmajäädytteisen 48 voltin litiumioniakuston lataamisen.

48 voltin akusto on sijoitettu etumatkustajan istuimen alapuolelle, minkä ansiosta se ei vie tilaa Focuksen tavara- ja matkustamotilasta.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.

Älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:

  • Korvaamaan polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa jopa 24 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa. Tämän ansiosta moottorin CO2-päästöt ovat alkaen 115 g/km ja polttoaineen kulutus alkaen 5,1 l/100 km (WLTP).
  • Sähköenergiaa voi käyttää täydentämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon. Tämä tuottaa jopa 50 prosenttia enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla parantaen auton suorituskykyä.

BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.

Käyttämällä Focuksen Sport -tilaa, kuljettajat voivat säätää auton ominaisuuksia, kuten kaasupoljinta, sähköistä ohjaustehostinta ja ajonvakautusjärjestelmää saadakseen vielä hauskemman ajokokemuksen, jossa hyödynnetään täysin 50 Nm sähkömoottorin tuottama lisävääntö.

Tehokkaamman BISG-järjestelmän on mahdollista käyttää Focus EcoBoost Hybrid -kevythybridin Auto Start-Stop teknologiaa entistä useammissa tilanteissa polttoaineen säästön saavuttamiseksi.

BISG pystyy käynnistämään moottorin 350 millisekunnissa, joten sen Stop-in-Gear toiminto voi sammuttaa moottorin auton rullatessa pysähdyksiin vaihde päällä ja kytkinpoljin painettuna.

Toiminnon voi säätää aktivoitumaan 15km/h, 20 kmh tai 25 km/h nopeudessa.

Myös Focus EcoBoost Hybrid kevythybridimalleissa on Focuksen 1.0 ja 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottoreissa oleva sylinterin lepuutustoiminto.

Sylinterin lepuutustoiminto lisää polttoainetaloudellisuutta poistamalla yhden moottorin sylintereistä automaattisesti käytöstä, kun moottorin täyttä tehoa ei tarvita esimerkiksi vaihteen ollessa vapaalla tai ajettaessa tasakaasulla. Järjestelmä voi ottaa sylinterin käyttöön tai poistaa sen käystösä 14 millisekunnissa.

Mallistoon kuuluvat myös 1,5 ja 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorit edistyksellisellä kahdeksanvaihteiselle automaattivaihteistolla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.

Kuva: Ford.

Kuljettajaa avustavia teknologioita ja yhteysominaisuuksia

Täysin konfiguroitavan nestekidemittariston 24-bittinen “true colour” teknologia käyttää koko värispektriä ja pystyy toistamaan yksityiskohtaisia, tarkkoja ja entistä intuitiivisempia kuvia ja kuvakkeita.

Tämän ansiosta kuvat rasittavat Fordin mukaan silmiä vähemmän ja niitä on helpompi käyttää. Kuljettajat voivat myös valita omien käyttötarpeidensa mukaan, mitä tietoja haluvat mittaristossa näyttää.

12,3-tuumaisessa digitaalimittaristossa on lisäksi ainutlaatuinen teema ja selkeä grafiikka sähköenergian käytön seurantaan.

Kuljettajien on mahdollista nähdä, kuinka paljon kevythybridijärjestelmä on tuottanut sähköenergiaa ja seurata, palautetaanko energiaa parhaillaan akustolle vai käytetäänkö sitä vähentämään polttoaineenkulutusta tai lisäämään auton suorituskykyä.

Mitaristossa käytetään alunperin optisten linssien valmistukseen kehitettyä free-form –teknologiaa, mikä mahdollistaa kaartuvat reunat, ja tuloksena on saumaton sisätilojen muotoilu. Free-form –paneelissa mikropiirit sijaitsevat koko näytön alueella, minkä ansiosta sen voi taivuttaa erilaisiin muotoihin perinteisen suorakulman lisäksi.

Vakiovarusteena olevan FordPass Connect -modeemin ansiosta Focuksen kuljettajat hyötyvät paikallisen vaarailmoitusjärjestelmän eduista ensimmäistä kertaa. Järjestelmä ilmoittaa edessä olevista vaarallisista ajo-olosuhteista, jopa silloin kun ne ovat näkymättömissä mutkan tai muiden ajoneuvojen takana.

Paikallisen vaarailmoitusjärjestelmän ilmoitukset eivät ole yhteydessä satelliittinavigointiin, vaan ne perustuvat paikallisilta viranomaisilta, hätäpalveluilta ja muilta pilvipalveluun yhdistetyiltä ajoneuvoilta saatuihin tietoihin.

Vaaratilanneilmoituksia ovat muun muassa ilmoitukset tietöistä, hajonneista ajoneuvoista, eläimistä, jalankulkijoista tai esineistä ajotiellä. Autoon toimitetaan langattomasti tietoja jopa vaarallisista ajo-olosuhteista, jolloin kuljettajat voivat ajoissa valmistautua vaaratilanteisiin, jotka eivät ole vielä heidän näköpiirissään.

FordPass Connect -modeemiteknologian avulla asiakkaat voivat hallita joitakin auton toimintoja etänä mistä tahansa älypuhelimeen ladatun FordPass-sovelluksen kautta.

Asiakkaat voivat suunnitella navigointijärjestelmässä nopeampia, vähemmän rasittavia matkoja Live Traffic -liikennepäivitysten avulla, ja lisäksi etänä avata ja lukita ovet, käynnistää automaattivaihteisen auton, paikallistaa auton ja tarkistaa auton tilan, esimerkiksi polttoaineen määrä, rengaspaineet, öljyn käyttöika ja monta muuta toimintoa.

Lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä

Koko Focus-mallstossa on erittäin laaja valikoima edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka on suunniteltu antamaan kuljettajille varmuutta ratin takana. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa langaton latausalusta älypuhelimille, SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä sisältäen navigointijärjestelmän, aktiivinen vakionopeudensäätö, pysäköintisensorit eteen ja taakse ja kamera taakse

Focus ST-Line ja Focus Active -malleissa on nyt vakiovarusteena myös muun muassa kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC, automaattisesti himmenevä taustapeili, automaattiset tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella ja avaimeton sisäänkäynti.

Vakiovarustukseen on myös lisätty iso kattospoileri Focus ST-Line -malliin ja musta kattoverhoilu Focus Active -malliin. Kaikkien Focus-mallien vakiovarustustasoa on lisätty runsaasti, muun muassa peruutuskamera on nyt vakiona kaikissa varustetasoissa.

Kuljettajaa avustavat teknologiat sisältävät muun muassa erityisesti pysähtelevässä liikenteessä ajamista helpottavan aktiivisen vakionopeudensäätimen, jossa on Stop & Go -toiminto, liikennemerkkien tunnistus ja kaistapitoavustin5.

Aktiivinen pysäköintiavustin 2) käyttää vaihteenvalitsinta, kaasua ja jarrua täysin automaattisesti vain nappia painamalla. Autossa vakiona oleva törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutuksella auttaa kuljettajia välttämään tai lieventämään muiden autojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa tapahtuvien törmäysten vaikutukset.

Uudistettu Ford Focus, mukaan lukien EcoBoost Hybrid kevythybridi, on nyt tilattavissa Euroopassa.

1) Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EC) 715/2007 ja (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Henkilöautot, joiden tyyppihyväksynnässä on käytetty Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP)-mittaustapaa, saavat sekä New European Drive Cycle (NEDC) että WLTP-arvot polttoaineenkulutukselle ja CO2-päästöille. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan viimeistään vuoden 2020 lopussa. Siirtymävaiheen aikana WLTP-arvot muutetaan laskennallisesti NEDC-arvoiksi. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Aiemmin ilmoitettuihin polttoaineenkulutus- ja päästöarvoihin tulee muutoksia, sillä joitain testin osioita on muutettu. Tämän vuoksi samalla autolla saattaa saada eri kulutus- ja päästöarvot.

2) Toiminnot voivat vaatia aktivoinnin.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here