Euroopan Ford Mustang Mach-E on suunniteltu eurooppalaisille teille

Kuva: Ford.

Ford Mustang Mach-E:n kehitystyössä on otettu huomioon eri alueiden ajo-olosuhteet aidon Mustang-elämyksen varmistamiseksi kaikkialla maailmassa. Auton ominaisuuksia on testattu niin järven jäällä kuin tulikuumassa autiomaassakin ja testejä on suoritettu myös viimeisintä tekniikkaa edustavilla ajosimulaattoreilla, todetaan Fordin tiedotteessa.

Fordin testitiimillä Belgian Lommelissa on ymmärrys eurooppalaisten ajotavasta ja toiveista. Lommelissa yhdistettiin jousitus, ohjaus ja voimansiirto sekä kuljettajaa avustavat teknologiat. Lopputuloksena syntyi eurooppalaisten kuljettajien odotukset täyttävä, Fordin ensimmäinen alusta asti sähköautoksi suunniteltu ajoneuvo.

– Mustang Mach-E:n täyssähköisen alustan ansiosta pystyimme räätälöimään hauskan ajokokemuksen kaikkiin olosuhteisiin: olipa kyseessä mutkainen Trollstigenin vuoristotie Norjassa, kovanopeuksinen saksalainen moottoritie tai kuoppainen maalaistie Britanniassa, toteaa Fordin Geert Van Noyen.

Avaintekijät Mustang Mach-E:n urheilulliseen luonteeseen ovat renkaille voiman antava, nopeasti reagoiva sähkömoottori ja auton keskiosaan lattian alle sijoitettu akusto. Näin on saatu aikaan matala painopiste.

Ford testasi autoa Lommelissa, jossa on 100 kilometriä vaihtelevapintaista testirataa. Rata sisältää muun muassa kestopäällystettä ja mukulakiviä. Lommelin testiradalla on myös osia, jotka kuvastavat eri Euroopan maiden tienpintoja.

Euroopassa on muita maanosia kapeammat ja mutkaisemmat tiet sekä korkeammat nopeusrajoitukset, mitkä asettavat autolle enemmän vaatimuksia. Mustang Mach-E:n ohjaus ja jousitusjärjestelmään kuuluvien iskunvaimentimien, jousien ja kallistuksen vakaajien asetukset täyttävät nämä vaatimukset.

Myös renkaat on Fordin mukaan valittu siten, että niissä yhdistyvät parhaalla mahdollisella tavalla pito ja ajomukavuus eurooppalaisilla tienpinnoilla ja vaihtelevissa sääolosuhteissa.

Mustang Mach-E:n pehmeä ja vakaa ajotuntuma on erityisen tärkeä nopeilla moottoriteillä. Täyssähkömallin ajo-ominaisuuksia korkeissa ajonopeuksissa ja sisätilojen viimeistelyä testattiin Saksan moottoriteillä sekä Lommelin 4,2 kilometriä pitkällä testiradalla 220 km tuntinopeudessa.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät – kuten aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, liikennemerkkien ja kaistamerkintöjen tunnistus sekä ajolinja-avustin – toimivat koko Euroopan alueella.

Lisäksi sähkövoiman antama välitön teho tuottaa urheilullisen ajotuntuman. Mustang Mach-E:n nelivetojärjestelmä jakaa vääntöä tarpeen mukaan etu- ja takapyörille, mikä takaa paremman kiihtyvyyden ja käsiteltävyyden.

Myös kuljettajalla on mahdollisuus valita eri olosuhteisiin ja omiin mieltymyksiin sopivin ajotila Whisper, Active tai Untamed. Ajotila vaikuttaa ohjaukseen, kaasuun, sisätilojen valaistukseeen ja auton äänimaailmaan.

Ford testasi Mustang Mach-E:n arjen käyttöä Norjassa hyödyntäen olemassa olevaa latausverkostoa. Testattavana oli nelivetoinen 98 kWh akulla varustettu malli, jonka arvioitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 540 kilometriä.

Odotukset energiataloudellisuudesta ylittyivät, sillä autolla ajettiin keskeytyksettä Oslosta Trondheimiin 484 kilometriä, ja matkan päättyessä akkukapasiteettia oli vielä 14 prosenttia jäljellä.

Mustang Mach-E:n WLTP-mittaustavan mukainen arvioitu toimintamatka takavetoiselle 98 kWh akulla varustetulle autolle on 600 kilometriä.

Viimeisimmät testit osoittavat, että auton latausaika on parantunut lähes 30 prosenttia aikaisemmista arvioista.

Takavetoisen 98 kWh akulla varustetun auton toimintamatka kasvaa nyt keskimäärin 119 kilometriä 10 minuutin latauksella Ionity-pikalatausasemalla.

Mustang Mach-E on myynnissä myös Suomessa. Ensimmäiset autot toimitetaan alkuvuonna 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here