EU:n päästötavoite: Ensi vuonna autovalmistajille voi tulla miljardiluokan sakot!

Stellantis-konsernin autoja Suomeen maahantuovan Auto-Bonin toimitusjohtajan Markus Vuolteen mukaan uusien polttomoottoriautojen tuotantoa voidaan joutua rajoittamaan vuonna 2025. Taustalla on EU:n asettama päästötavoite, joka käytännössä pakottaa valmistajat keskittymään sähkö- ja hybridiautojen tuotantoon. Valmistajille päästörajojen ylityksistä voi langeta miljardiluokan sakot, jotka voivat keinuttaa koko alaa.

– Valmistajat joutuvat rajoittamaan polttomoottoriautojensa tuotantoa välttyäkseen jättimäisiltä sakoilta. Suomalaisille kuluttajille tämä näkyy siten, että polttomoottoriautojen hinnat saattavat nousta. Samalla myös autojen saatavuudesta voi tulla pulaa. Vaarana on, että näemme odottamattomia ketjureaktioita, joiden vaikutukset ulottuvat Suomeen asti, Vuolle ennustaa.

EU:n uusi päästötavoite astuu voimaan heti ensi vuoden alussa. Henkilöautojen CO2-päästöjen keskimääräinen yläraja putoaa nykyisestä 115 g/km tasosta 93,6 grammaan kilometriltä. Uusien pakettiautojen kohdalla päästörajat kiristyvät 198 g/km 153,9 grammaan kilometriltä. Mikäli valmistajat eivät pääse tavoitteisiin, joutuvat ne maksamaan 95 euroa jokaiselta ylittämältään päästögrammalta per auto.

– Kertapudotus on todella raju.115 gramman nykypäästöillä valmistaja joutuisi maksamaan ensi vuonna pelkästään yhdestä autosta 1 995 euroa sakkoa. Pakettiautojen kohdalla sakko olisi peräti 4 180 euroa. Valmistajien onkin kaikin keinoin myytävä riittävä määrä sähköautoja tavoitteeseen pääsemiseksi, mutta sähköautojen tuotanto on useille valmistajille tänä päivänä tappiollista, Vuolle muistuttaa.

– Stellantis on täysin sitoutunut päästötavoitteisiin kaikilla markkinoilla ja olemme niihin valmiina. Stellantiksen linja on, ettei se ei aio kompensoida päästöjään sakoilla. Tämä tarkoittaa, että täyssähköautojen myynnin on oltava kokonaismyynnistä neljännes vuonna 2025. Hyvä sähköautojen myynti mahdollistaa myös polttomoottoriautojen myynnin, Vuolle painottaa.

EU:n päästötavoitteet tiukkenevat entisestään vuonna 2030. Vuosina 2030-2034 henkilöautojen yläpäästöraja on 49,5 g/km. Vuodesta 2035 alkaen koko EU:n uuden ajoneuvokannan hiilidioksidipäästötavoite on nolla grammaa kilometriltä. Käytännössä tämä lopettaa uusien polttomoottoriautojen myynnin Euroopassa.

– Markkinoilla tulee olemaan vielä pitkään polttomoottoriautoja, mutta niistä saattaa tulla jollain aikavälillä harvojen herkkua. Sähköautoista tulee joka tapauksessa valtavirtaa, Vuolle sanoo.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Lue muita juttuja Auto-Bonista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän