Britanniassa itseohjautuva auto ajoi 368 kilometrin reitin

Kuva: Nissan.

Nissan on suorittanut kautta aikojen pisimmän ja edistyksellisimmän ajosuorituksen itseohjautuvalla autolla Britanniassa. Ajo oli osa Britannian hallituksen tukemaa Eurooppalaista HumanDrive-tutkimusprojektia.

Yhteistyöhankkeessa selvitetään, kuinka uudet tekniikat voivat tehdä luonnollisia, ihmisen ajotyylin kaltaisesti toimivia itseohjautuvia ajoneuvojärjestelmiä.

Projektissa oli mukana 135 henkeä. Tiimi koostui sekä Nissanin työntekijöistä että yhdeksästä muusta partnerista.

Projektia ovat ohjanneet Englannin Cranfieldin Nissanin tutkimus- ja kehitysosaston insinöörit.

Useita tieympäristöjä

Projektiryhmä saavutti merkittävän virstanpylvään suoriutumalla 368 kilometrin Grand Drive -reitistä halki Englannin. Matka kulki Cranfieldistä Sunderlandiin, missä sijaitsee myös Nissanin autotehdas. Ajo suoritettiin Nissanin erikoisvarustellulla Leaf-autolla ilman kuljettajaa.

Grand Drive -reitti sisälsi useita Englannille ainutlaatuisia tieympäristöjä, kuten monimutkaisia ​​liikenneympyröitä ja nopeaa maantietä, joilla ei ole ajoratamerkintöjä.

Auton itseohjautuvaa ajoa tukivat muun muassa 8 lasertunnistinta, 7 kameraa, tutka, sekä GPS. Auto osaa päättää ajosuunnan lähiympäristöä tarkkailevan järjestelmän avulla. Järjestelmä välittää arvokasta dataa tekoälylle, joka oppii ajotaitoa jatkuvasti.

HumanDrive-hanketta rahoittavat Britannian hallitus Center of Connected ja Autonomous Vehicles (CCAV) ja Innovate UK sekä yhdeksän muuta kumppania. Hankkeen yhteisrahoituspaketti oli 13,5 miljoonaa puntaa.

Yksi päätavoitteista oli kehittää edistyksellinen itseohjautuva ajoneuvojärjestelmä. Menetelmän tarkoitus on luoda mahdollisimman mukava, entistä luontevampi ja itsenäisempi ajokokemus tulevaisuuden itseohjautuvaan ajamiseen.

Yhteensä yli 20 000 km

Tutkimuksen aikana tiimi keräsi tärkeitä käytännönkokemuksia erilaisista tilanteista muiden autojen kanssa. Tällaisia tilanteita olivat muun muassa väistöliikkeet, kaistanvaihto, liikkeellelähdöt ja pysähdykset.

Itsenäistä ajoa on suoritettu kokonaisuudessaan 20 tuhatta kilometriä viimeisten 30 kuukauden aikana. Ajojen aikana tuotettiin 37 tuhatta riviä koodia ja 4 miljoonaa gigatavua dataa. Seuraamalla yhteensä 360 osallistujan ajokäyttäytymistä on saatu työstettyä kuusi patentoitua sovellusta.

Dataa kerättiin erilaisista etukäteen luoduista liikennetilanteista ja niiden ratkaisuista. Kerätyn datan avulla on voitu hyödyntää jo-opittuja ratkaisuja, mikä mahdollistaa parhaiden ratkaisujen soveltamisen vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa.

Opitun ratkaisutaidon avulla voidaan muun muassa selvittää, miten ohittaa tiellä paikallaan oleva este. Kyseistä teknologiaa testattiin koko projektin ajan.

HumanDrive tutki lisäksi itseohjautuvien autojen kyberturvallisuutta. Projektissa tutkittiin itseohjautuvien autojen vaikutusta liikennejärjestelmään ja autojen turvallisuuden varmistamiseksi testattiin erilaisia menetelmiä.

Nissan hyödyntää tulevien itsehallinnollisten ratkaisujensa suunnittelussa HumanDrive-tutkimusprojektin oppeja ja kokemuksia.

Katso tästä muita juttuja autonomisesta liikenteestö.

Grand Drive –kiertue suoritettiin onnistuneesti 28 marraskuuta, 2019. Autossa oli kaksi insinööriä, jotka valvoivat ajoa aina. Molemmat insinöörit on koulutettu testaamaan itseohjautuvia ajoneuvoja ja yksi insinööreistä oli jatkuvasti ratin takana valmiina ohjaamaan. Toinen insinööreistä valvoi kaikkia järjestelmiä jatkuvasti matkan ajan. Projekti toteutettiin asianmukaisten tieviranomaisten luvalla ja tuella.

HumanDrive-tutkimukseen osallistujat:

  • Nissan. Johtava partneri. Itseohjautuvien ajoneuvojen kehitysjohtaja.
  • Hitachi. Koeäly. Ihmisen kaltaisen ajotavan ja havaintokyvyn kehittäjä.
  • University of Leeds. Ihmisen kaltaisen ajon ymmärrys ja sen soveltaminen itseohjautuviin ajoeuvoihin. Kuljettajariski-mallin kehitys.
  • Connected Places Catapult (CPC). Projektijohtaminen, viestintä ja markkinointi. Projektin turvallisuuselementit.
  • HORIBA MIRA. Testilaitteistot ja projektin turvallisuusaspektit.
  • SBD Automotive. Kyberturvallisuus ja AV Human machine Interface (HMI) -tutkimukset.
  • Cranfield University. Testilaitteistot ja itseohjautuvien autojen käytännön testaus valvotuissa olosuhteissa.
  • Atkins Ltd. Itseohjautuvien ajoneuvojen kyberturvallisuus-järjestelmien mallit.
  • Aimsun Ltd. Tutkimukset itseohjautuvien autojen vaikutuksesta liikennejärjestelmään.
  • Highways England. Itseohjautuvien ajoneuvojen tarpeiden kartoitus liikenneinfrassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here