BMW:n Competition-malleissa ensimmäistä kertaa myös neliveto-optio

Kuva: BMW.

BMW tuo 35 vuotta sitten ensimmäistä kertaa esiteltyyn keskiluokan Premium-urheiluautojen mallistoon nyt uusimman sukupolven M3 Sedan-, M3 Competition Sedan-, M4 Coupé- ja M4 Competition Coupé -mallit.

Uutuusmallit tulevat myyntiin loppuvuodesta 2020 ja M Competition -mallien xDrive-nelivetoversiot kesällä 2021.

Viisipaikkaisen Sedanin ja nelipaikkaisen Coupén voimanlähteenä on BMW M TwinPower Turbo -teknologiaa käyttävä kuusisylinterinen moottori (353 kW/480 hv). M3 ja M4 -malleissa on kuusivaihteinen käsivaihteisto.

Competition-mallissa tehoa on korotettu 375 kW:iin/510 hv:aan ja veto siirtyy takapyörille Drivelogic-järjestelmää käyttävällä 8-vaihteisella M Steptronic -automaattivaihteistolla.

Nelivetoisissa xDrive-malleissa voi käyttää 4WD- ja 4WD Sport -ajotiloja, joista jälkimmäinen ohjaa enemmän vääntöä takapyörille.

M3 Sedanin ja M4 Coupén maksimivääntö 550 Nm on käytettävissä laajalla kierrosalueella, 2650–6130 kierroksella minuutissa.

Competition-mallien 650 Nm:n maksimiväännön kierrosalue on myös laaja eli 2750–5500 kierrosta minuutissa.

BMW M3 Sedan ja BMW M4 Coupé kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,2 sekunnissa ja Competition-mallit 3,9 sekunnissa.

Uutuusmallien kehitysharppaukset edeltäjiinsä verrattuna ovat syntyneet kehitysprosessissa, jota on tehty osittain samaan aikaan BMW M4 GT3 -kilpa-auton testauksen kanssa. Sarjan autoja yhdistää suorituskyky, muotoilu sekä uusi M-sarjan oma hallinta/käyttöjärjestelmä, jolla autoa voi säätää sopivaksi matka-ajoon maanteillä tai dynaamiseen ajoon suljetuilla tiealueilla.

Autoihin saa lisävarusteena täysin uuden M Drive Professional -ajotilan, joka on tarkoitettu erityisesti kilparadalle. Siihen kuuluu kymmenportaisesti säädettävä M Traction Control -luistonesto, M Drift Analyzer ajamisen analysointiin sekä M Laptimer ajanottoon.

Auton muotoilussa keskeisiä piirteitä ovat kehyksetön M-versio munuaisen muotoinen jäähdyttimen säleikkö ja sen vaakasuuntaiset rivat, näyttävät pyöräkotelot ja niiden M-ilmanottoaukot sekä levitetyt kynnykset, johon auton helmat yhdistyvät.

Autojen kevyestä ja lujasta hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistettu katto, takaspoileri ja kahdet tuplapakoputket ovat M-sarjan vakiovarusteita.

Auton vakiovarusteluun kuuluvat adaptiiviset led-ajovalot, ja lisävarusteena autoon on saatavilla tehokkaat BMW Laserlight -ajovalot.

BMW M3 Sedanin ja M4 Coupén mallien yhdistetty kulutus on 10,8 l/100 km* ja yhdistetyt CO2-päästöt 248 g/km*. Competition-mallien yhdistetty kulutus on 10,2 l/100 km* ja yhdistetyt CO2-päästöt 234 g/km*.

Uuden M3-sarjan autoverollinen alkaen-hinta on 130 631 euroa.

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here