BMW ja Neste yhteistyöhön uudistuvasta dieselistä

BMW Group uskoo sähköistämisen olevan tulevaisuutta, mutta muut ratkaisut voivat vähentää koko arvoketjun hiilidioksidipäästöjä jo nyt. Siksi BMW:n Saksassa valmistettujen dieselmallien ensitankkauksessa käytetään tammikuusta 2025 alkaen Nesteen uusiutuvaa HVO100-dieseliä.

Tehtaat Münchenissä, Dingolfingissa, Regensburgissa ja Leipzigissa valmistavat yli puolet BMW Groupin dieselajoneuvoista vuosittain.

”Ilmastonsuojelussa jokainen säästetty hiilidioksiditonni on tärkeä. Yli 250 miljoonaa käytössä olevaa ajoneuvoa Euroopassa ovat tässä avainasemassa: niiden hiilidioksiditasetta paranisi merkittävästi, jos uusiutuva osuus polttoaineesta kasvaisi”, sanoo Oliver Zipse, BMW AG:n hallituksen puheenjohtaja.

Ensitankkauksessa käytetään Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta, joka mahdollistaa jopa 90 prosentin kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieseliin verrattuna.

HVO on vetykäsiteltyä kasviöljyä, ja luku 100 osoittaa, että se on 100-prosenttista eli puhdasta polttoainetta. Fossiilipohjaiseen dieseliin verrattuna HVO100 on laadukkaampi tuote, jolla on monia teknisiä etuja: pienempien hiilidioksidipäästöjen lisäksi sen kemialliset ominaisuudet helpottavat kylmäkäynnistystä. Puhtautensa ansiosta se on myös vastustuskykyinen haitallisten mikrobien kasvulle.

Uusiutuvien polttoaineiden saatavuuden lisäämiseksi BMW Group haluaisi nähdä kunnianhimoisia, vähintään 30 prosentin kiintiöitä kasvihuonekaasupäästöjen vähennyksille, kun uusiutuvan energian direktiiviä (RED III) viedään kansalliseen lainsäädäntöön toukokuun 2025 loppuun mennessä.

BMW:n vanhempien dieselmallien kuljettajat (useimmissa maaliskuusta 2015 tuotetuissa malleissa) voivat myös tankata HVO100:ta ja vähentää päästöjään, koska niissä on jo aiemmin hyväksytty HVO 100:n käyttö eurooppalaisen polttoainestandardin EN 15940 mukaisesti. Oman ajoneuvon HVO100-yhteensopivuuden voi tarkistaa täältä.

BMW Group testaa jatkuvasti uusia polttoaineita moottoreissaan. Dieselmoottoreissa on jo testattu HVO100, B10 ja kaikki EN590-polttoainestandardin mukaiset e-polttoaineet, bensiinimoottoreissa E25 ja EN228-polttoainestandardin mukaiset e-polttoaineet.

Uusiutuvien komponenttien osuuden nostaminen polttoaineessa on myös mahdollisuus vähentää bensiinimoottoreiden hiilidioksidipäästöjä. Tämän saavuttamiseksi EU:n on kuitenkin nostettava vanhentuneessa polttoaineen laatuasetuksessa asetettua ylärajaa nykyisestä E10:stä E20:een tai E25:een.

Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista, pääasiassa jäte- ja tähdeperäisistä öljyistä ja rasvoista. Näistä raaka-aineista valmistetun polttoaineen käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 90 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna.

*) Kasvihuonekaasupäästöjen vähennysprosentti vaihtelee laskentamenetelmän määräävän aluekohtaisen lainsäädännön (esim. EU RED II 2018/2001/EU Euroopassa ja Kalifornian LCFS Yhdysvalloissa) ja tuotteen kullekin markkinalle valmistamiseen käytetyn raaka-ainesekoituksen mukaan.

Lue muita juttuja uusiutuvasta dieselistä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän