Autotoday tutustui: Volvo S60 T8 R-Design — tehopakkaus ja alle 5 sekunnin kiihtyvyys

Kuva: Antti Järveläinen.

Testissä tällä kertaa paljon puhuttu ärhäkän näköinen R-Design -varusteltu Volvo S60.

Voimanlähteenä toimii malliston tehokkain vaihtoehto T8, joka sähkö- ja bensiinimoottorin ansiosta tarjoilee mukavat 390 hevosvoimaa ja 4,9 sekunnin kiihtyvyyden 0-100 km/h.

T8-mallissa toimii 65 kW:n sähkömoottori, josta maksimivääntöä saadaan parhaillaan 240 Nm. Sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja näin ollen pelkällä sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Normaaliin kaupunkiajoon sähkömoottorin teho on täysin riittävä. Muun liikenteen mukana pysyminen ei vaadi polttomoottorin avustusta.

Ajoakun kapasiteetti on 11,6 kWh. Ajotavasta riippuen kantama saattaa vaihdella paljonkin. Talven nollakeleillä taajama-ajossa päästiin 34 kilometriin, kun ajo aloitettiin täydellä akulla. Volvo lupaa kantamaksi 40-45 kilometriä lämpimissä olosuhteissa.

Pistokehybrideinä Volvon T8-malleja voidaan ladata niin ulkoisesta virtalähteestä latauskaapelilla, kuin myös ajon aikana energian talteenotolla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polttomoottorista roppakaupalla lisää voimaa

Menopuolella hauskuus moninkertaistuu, kun otetaan sähkömoottorin avuksi kaksilitrainen bensiinimoottori. Normaalissa T8-mallissa tehoja on otettu moottorista 223 kW, ja näin koeajoauton yhteisteho nousee kunnioitettavaan 288 kilowattiin eli 390 hevosvoimaan.

Katso tästä muita Volvo-juttuja.

S60 T8 -mallista on tarjolla myös Polestar versio, jonka samasta bensiinimoottorista on otettu ylimääräiset 10 kW lisää tehoa ja 30 Nm vääntöä. Näin moottoreiden laskettu yhteisteho on peräti 298 kW eli 405 hevosvoimaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polttomoottorissa on mekaaninen ahdin ja turboahdin. Lähes viiveetöntä liikkeellelähtöä avittaa entisestään sähkömoottori, joka on aina mukana liikkeelle lähdettäessä, vaikkakin akun varaustaso näyttäisi mittaristossa nollaa.

Koeajoauton 4,9 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan on varsin vakuuttava, ottaen huomioon auton melko arkisen ulkonäön. Pientä viivettä ja tahmeutta on huomattavissa etenkin vaihteiston toiminnassa pienemmillä nopeuksilla ja vaihteilla.

Maantienopeuksien ohituskiihtyvyys sen sijaan on vakuuttavaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Design, jota on nähty jo useamman vuoden

S60 on ulkonäöltään kuin identtinen kaksonen muiden Volvon mallien kanssa. Muotokieli on hyvin yhtäläistä Volvon muihin malleihin jo useamman vuoden takaa. Muotoilussa ei ole valittamisen varaa, mutta todennäköisesti ja toivottavasti lähivuosina design Volvon muotoilussa tulee saamaan taas uusia suuntia.

Sisätilat ovat tämän kokoluokan autoksi tilavat ja käytännölliset. Tavaratilaa löytyy 442 litran verran, ja takaistuimille sopii hyvin kaksi pitempiraajaista aikuista.

Sen sijaan kuljettajan istuimella ei tule valtava tilantunteen olo. Normaalimittainen aikuinen sopii hienosti ratin taakse. Avarampaa ohjaamoa etsivälle Volvon 90-sarjat saattavat olla parempi ratkaisu.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajotuntuma yllättää

Jo useamman Volvon mallin kohdalla on päässyt yllättymään positiivisesti, miten Volvolla on ajettavuus hanskassa. S60 ei tee poikkeusta tähän, vaan auto on miellyttävän sporttinen ajaa. Etenkin alustan ja ohjauksen napakkuus tuovat esiin auton sporttista luonnetta.

Auton nelivetoa ei pystytty laittamaan koetukselle parhaalla mahdollisella tavalla, sillä koeajo osui valitettavasti lumettomaan säähän yhtä päivää lukuun ottamatta. Kuivalla kelillä kiihdytyksissä on aistittavissa auton etuvetopainotteisuus, joka saattaa liukkaammilla keleillä näyttäytyä aliohjautuvuutena ja puskemisena tietyissä ajotilanteissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoauton 2031 kilon omamassan tuo vakautta ja jämäkkyyttä. T8-mallilla on massaa noin 300 kiloa enemmän kuin T5-moottorilla varustetulla nelivetomallilla.

Katso tästä muita koeajoja.

Muutamilla pienillä korjauksilla, kuten paksummalla ohjauspyörällä ja napakammalla istuimella olisi helppo kruunata muuten erinomainen ajokokemus.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvo S60 T8 Business R-Design

  • Moottori: 1969 cm³, 4-sylinterinen
  • Sähkömoottori: 65 kW
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 288 kW, 390 hv. @ 6000 rpm.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 640 Nm. @ 2200-4800 rpm.
  • Kiihtyvyys: 4,9 sek. (0-100 km/t)
  • Omamassa: 2031 kg.
  • Vetotapa: Neliveto (bensiinimoottori etuakselille, sähkömoottori taka-akselille)
  • Tavaratila: 442 l.
  • Yhdistetty kulutus: 1,9 l/100km.
  • CO2-päästöt: 43 g/km.
  • Alkaen hinta: 56 622 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

4 KOMMENTIT

  1. Auton yhdistetty kulutus on 1,9 l/100km ja CO2-päästöt 43 g/km. Näiden lukemien perusteella sen autovero ja ajoneuvovero ovat hyvin pienet. Kun auton suorituskyky kuitenkin perustuu liikkeelle lähtöä lukuun ottamatta ahdettuun polttomoottoriin, todellinen kulutus ja todelliset päästöt ovat sekalaisessa ajossa paljon suuremmat. Kuka ostaa tällaisen auton ja malttaa ajaa sillä tavalla, jolla yhdistetty kulutuslukema toteutuu? Ainoa oikea tapa verottaa päästöistä olisi sen vuoksi kaikkien verojen laittaminen polttoaineen hintaan, koska vain silloin auton, ajotavan ja ajomäärän todellinen vaikutus päästöihin tulee verotetuksi.

  2. Nykyinen autoveron rakenne on niin käsittämätöntä, että sen täytyy olla poliittinen päätös.

  3. Näiden hydridien todelliset kulutuslukemat ovat lienee jossain 6-8 litraa satasella kieppeillä.
    Ja esimerkiksi matka-ajossa maantiellä taidetaan mennä pääasiassa bensiinin voimalla, jolloin melko kiistämätön fakta on se, että dieselillä mentäisiin puhtaammin.

  4. Mikäli työmatka on yhteensuuntaan alle 25 km ja taajama-ajoa niin pelkästään kotilatauksella päästään lähes 0 g/km CO2-päästöihin. Ja jos työpaikalla on lataus mahdollisuus niin matkan voi tuplata.

    Tuota penkin lepsuuden kommentointia ihmettelen. Penkki on sähköisesti säädettävissä ja yksi parhaista istuimista missä hintaluokassa tahansa ja on ollut nimenomaan muilla ulkomaisilla arvostelijoilla erityinen hehkutuksen ja kiitoksen kohde. Ratti on toinen kiitelty ja hyväksi kehuttu eikä ole kyllä yhtään liian ohut.

Vastaa käyttäjälle Juhani Koskinen Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here