Autotoday tutustui: Uusi Volvo XC90 menee maltillisen konservatiivisilla muutoksilla seuraavalle vuosikymmenelle

Samaan aikaan kun täyssähköisten Volvo EX90 -mallien ensimmäiset asiakasluovutukset Suomessa ovat hyvin lähellä, Volvo ei ole vielä täysin unohtanut ja kuopannut polttomoottorimalliensa päivittämistä. Merkin lippulaiva SUV, XC90, on saanut uuden päivitetyn mallin, jota valmistaja itse kutsuu nimellä ‘Uusi XC90’.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ensimmäinen XC90-malli esiteltiin jo vuosituhannen alussa ja nykyinen toisen sukupolven malli rullasi markkinoille vuonna 2015. Uusi XC90 jakaa tämänhetkisen mallin kanssa saman SPA1 alustan pohjarakenteen ja uutta mallia Suomeen tuodaan ainoastaan tuttuna T8-lataushybridinä. Mikä sitten on muuttunut, jos tekniikka ja pohjarakenne ovat samoja, eikä ulkonäössäkään ole valtavia eroja havaittavissa?

Pehmeä siirtymä sähköautoiluun?

Uuteen XC90:een on tuotu elementtejä täyssähkömallien puolelta. Uusi ja suurempi 11,2-tuumainen keskinäyttö on tuttua EX30 ja EX90 -malleista. XC90 tulee jakamaan nyt saman käyttöliittymän täyssähkömallien kanssa. Googlen toiminnot ovat käyttöliittymään sisäänrakennettuina, navigointi toimiin Google Mapsin kautta ja päivitykset tulevat autoon over-the-air (OTA) päivityksinä. Näyttö ei ole markkinoiden suurimpia, mutta käyttömukavuutta lisää se, että näyttö on kevyesti kallistettu kuljettajan suuntaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkoisesti merkittävin muutos uudessa XC90:ssä on auton keula. Uudelleenmuotoiltu etuosa on täyssähkömallien tapaan nyt varsin pelkistetty ja suoraviivainen. Volvon perinteinen logo komistaa moottorin ilmanottosäleikön keskellä, ja itse säleikkö näyttää nopeasti katsottuna umpinaiselta täyssähkömallien tapaan. Täysin ummessa maski ei kuitenkaan ole, kun säleikköä tarkastelee lähempää.

Thorin vasaroiksi nimetyt etuvalot ovat saneet päivitystä, ollen nyt selvästi edeltäjiään sirommat ja modernimmat. Etusäleikön ja ajovalojen lisäksi kauneusleikkauksessa on käynyt etupuskuri, konepelti ja etulokasuojat. Auton takaosassa päivitetyt takavalot ovat edellistä mallia tummemmat. Uutta löytyy myös väripaletista, josta ulkoväriksi saa valittua uuden elegantin punaisen Mulberry Red -värin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusi XC90 olisi ansainnut samalla päivityksen ainakin sähköisen voimalinjan puolelle ajoakun kokoon, mikä pysyy nykyisessä 14,7 kilowatissa. Lataushybridi T8-malli on ainoa voimalinja, joka tulee Suomeen saataville uuteen XC90:een. Voimalinja etuakselin kaksilitraisella moottorilla ja kahdeksanvaihteisella automaatilla yhdistettynä taka-akselin sähkömoottoriin hoitaa hommansa mukisematta, vaikka uutuudenviehätys tästä onkin jo ehtinyt häviämään. Markkinoilla on tarjolla selvästi hienostuneempia hybridivoimalinjoja.

Volvo mainostaa sähköisen toimintamatkan olevan jopa yli 70 kilometriä yhdellä latauksella. Koeajopätkien aikana Etelä-Ruotsin tasaisilla maalaisteillä ei pystytty tarkkoja sähköisen toimintamatkan mittauksia tekemään, mutta todellisuudessa hyvissä olosuhteissa voisi matkan olettaa asettuvan 50-70 kilometrin väliin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kylmemmillä keleillä jo pelkästään suuret sisätilat vievät sen verran lämmitysenergiaa ajon lisäksi, ettei yli 50 kilometrin lukemista tarvitse todennäköisesti kuin haaveilla talvella. Suurempi ajoakun kapasiteetti olisi ollut yksi suurimmista suomalaisen autoilijan sydäntä lämmittävistä tekijöistä uuteen XC90:een.

Taattua laatua

Koeajoautot olivat varusteltu korkeammalla Ultra-varustetasolla, jossa vaalea Bright dusk -ulkoväri yhdistettynä sisustan vaaleaan, osittaiseen kangasverhoiluun ja aitoihin puupaneeleihin toi esiin auton skandinaavista tyylikkyyttä parhaimmillaan.

Istuimet antavat ilahduttavan pitkällä reisituella höystettynä hyvän tuen pidemmillekin ajopätkille. Istuinten verhoilu koeajoautoissa oli uutta keinonahkaa. Käsituntuman puolesta sai hetken aikaa arvuutella, ovatko istuimet peräti oikeaa nahkaa vai ei. Volvo kertoo keinonahan olevan valmistettu kierrätysmateriaaleista sekä biologisista raaka-aineista, jotka ovat peräisin metsistä Ruotsista ja Suomesta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Keinonahan lisäksi saatavilla on myös uusi kangasverhoilu, joka on tehty kierrätetystä polyesteristä. Ylellisintä tuntumaa tarjoilee kolmantena sisustavaihtoehtona aito nappa nahka.

Uusi XC90 on saatavilla alustan puolesta perinteisellä jousituksella sekä ilma-alustalla. Koeajoautot olivat varustettu vain ilma-alustalla, joka tuntui olevan erinomainen pari 2300 kiloisen ja viisimetrisen auton alla mutkikkaammilla maalaisteillä. Ilma-alustaa ei pysty täysin oman maun mukaan säätämään. Alustan tuntuma ja korkeus säätyy ainoastaan ajoprofiilin mukaan, ollen Power-tilassa 20 mm normaalitilaa alempana ja Offroad-tilassa 40 mm normaalitilasta korotettuna.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusi XC90 on saanut valmistajan mukaan parannusta myös sisätilojen äänieristykseen laminoitujen lasien ja paremmin eristettyjen A- ja B-pilarien ansiosta. Korvakuulolla maantienopeuksiin asti ohjaamo vaikuttaa olevan varsin rauhallinen jopa koeajoauton alla olevien 275 leveiden ja 22-tuumaisten kitkarenkaiden kanssa. Moottoritienopeuksissa kaikki rengas- ja tiemelu ei suodatu pois, joka olisi ollut viimeinen silaus muuten mukavaan matkustuskokemukseen.

Uusi XC90 tulee Suomeen ainoastaan 7-paikkaisena versiona. Toisen ja kolmannen penkkirivin saa kaadettua täysin vaakatasoon. Kolmas penkkirivi kaadettuna tavaratila on 670 litraa. Kolmannen penkkirivin ollessa pystyssä, tavaratila kutistuu varsin olemattomiin tarjoten syvyyttä joillekin kauppakasseille tai muutamalle pienelle matkalaukulle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Toisen penkkirivin istuimia saa siirrettyä pituussuunnassa yksitellen, jolloin kolmannella penkkirivillä mahtuu tarvittaessa matkustamaan jopa aikuinen kohtuullisella jalkatilalla.

Äänihifistelijöille tarjolla on lisävarusteena 19 kaiuttimen Bowers & Wilkins -äänentoistojärjestelmä, josta riittää äänen syvyyttä ja tunnetta vaativampaankin makuun. Auton ulkopuoliset melut unohtuivat nopeasti, kun antoi järjestelmän täyttää sisätilat jo pienemmilläkin musiikin desibeleillä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusi XC90 saattaa hämätä ostajaa nimellään – odotukset ovat ehkä suuremmat, kuin mitä todellisuus tuo tullessaan. Tämä pätee kuitenkin vain juuri uusimpien lataushybridi-Volvojen ratissa olevia. Vaikka T8-voimalinja ei tarjoile markkinoiden moderneinta tuntumaa, on uusi XC90 kokonaisuutena laadukkaan loistava monelta kantilta katsottuna. Osuvampi nimi autolle voisi kuitenkin olla vain uudistunut XC90, teknisten päivitysten jäädessä kevyehköiksi.

Selviääkö XC90 näillä päivityksillä kunnialla 2030-luvulle, jää nähtäväksi, mutta tällä erää auto on erinomainen kulkupeli konservatiivista ja etenkin turvallisen luotettavaa lippulaiva SUV kyytiä etsivälle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusi Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright

  • Moottori: 1969 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 310 hv. / 228 kW. @ 6000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 400 Nm. @ 3000-4800 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 107 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 309 Nm.
  • Kiihtyvyys: 5,4 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 18,8 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 14,7 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka sähköllä (yhdistetty): 63-71 km. (WLTP)
  • Maksimi latausteho (AC): 6,4 kW.
  • Omamassa: 2297 kg.
  • Sallittu kokonaismassa: 2950 kg.
  • Tavaratila: 670 l.
  • Vetokyky (jarruitta/jarruin): 750/2400 kg.
  • Alkaen hinta: 98 985 euroa (Plus-varustetaso)
  • Koeajomallin alkaen hinta: 101 875 euroa
  • Valmistusmaa: Ruotsi

Lue tästä muita Volvo-koeajoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän