Autotoday tutustui: Uusi Nissan Qashqai – noussee myyntimenestykseksi

Tästäkö Nissanin uusi menestystuote? Niin voidaan hyvinkin olettaa, vaikka kilpailu katumaasturibisneksessä on lisääntynyt merkittävästi niistä ajoista, kun Qashqain ensimmäinen malli tuli markkinoille 2007.

Nissan Qashqai -omistajat odottavat varmaan jo uuden, kolmannen sukupolven Qashqain toimitusten aloitusta. Pääsimme ottamaan pikaiset tuntumat uuteen malliin.

Uusi Qashqai on ulkoa samankokoinen kuin edellinen. Kuva: CvB.

Qashqai-käyttäjät tuskin tulevat pettymään uuteen malliin. Eiköhän tässä ole kaikki, mitä tämänkaltaiselta perheautolta odotetaan. Auto on miellyttävä ajaa ja sisätilaa on tullut hieman lisää, vaikka ulkomittoja ei ole kasvatettu. Eniten lisää tilaa on saanut tavaratila, joka nyt on yli 500-litrainen.

Nissanin mukaan nykyisiltä Qashqai-omistajilta on kysytty näkemyksiä autosta. Yksi toive on ollut, että auto ei saisi kasvaa kokoa.

Auto on saanut runsaasti lisää kuljettajaa avustavia ja turvallisuutta lisääviä palveluita.

Miellyttävä ajaa

Nissan on onnistunut hyvin uuden Qashqainsa kanssa. Koeajolenkki sujui miellyttävissä merkeissä, eikä mitään moitittavaa ilmennyt.

Kuljettajalla on hyvät oltavat ja säädöt saa nopeasti paikalleen. Kaikki tarpeellinen on hyvin käsien ulottuvilla.

Ensimmäiset asiakkaat saavat uuden Qashqain elokuun aikana. Kuva: CvB.

Ajettavuus on kohdillaan. Ohjausta on parannettu siirtämällä ohjaustehostin hammastankoon. Se antaa hieman paremman tuntuman ohjaukseen.

Jousitus toimii hyvin ja selviää mainiosti Suomen huonoista teistä.

Auton saa sekä manuaalivaihteistolla että CVT-automaatilla. Automaatin ”kuminauhamaista” kierrosten nousua on korjattu keinotekoisilla pykälillä vaihdelaatikossa.

Qashqai ei ole koskaan ollut mikään raketti, eikä se ole tarpeellistakaan. Moottorien tehot riittävät hyvin arkiseen perhekäyttöön.

Alusta toimii hyvin maantiellä. Rengasäänet eivät kantaudu ohjaamoon häiritsevästi, vain moottoritienopeuksilla alkaa kuulua hieman enemmän suhinaa.

Monipuolinen turvallisuusvarustelu

Qashqai tulee markkinoille aluksi 1,3-litraisella bensiinimoottorilla. Ensi vuonna tulee sarjahybridi, joka tekee autosta ”sähköauton”. Autoa siis ajetaan vain sähkömoottorilla ja polttomoottori lataa akkua.

Tarjolla on nyt kevythybridijärjestelmällä varustetut 138- ja 158-hevosvoimaiset moottorit.

Tavaratila on kasvanut kokoa. Kuva: CvB.

Nissan tarjoaa monipuolisen turvallisuusvarustelun. Parasta tässä on se, että laaja turvapaketti on vakiona jo halvimmassa mallissa.

Mukana on muun muassa älykäs vakionopeudensäädin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, hätäjarrutus peruutettaessa, automaattinen ajovalojen vaihto, kuljettajan vireystilan valvonta, ennakoiva peräänajovaroitin sekä hätäjarrutustoiminto jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella. Lisäksi vakiona on kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Auton saa sekä manuaali- että automaattivaihteistolla. Kuva: CvB.

Uuden Qashqain halvin versio maksaa 28 050 euroa. Halvin tehokkaammalla moottorilla varustettu malli maksaa 34 350 euroa.

Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa jo elokuussa. Suurin osa asiakaskunnasta on todennäköisesti nykyisiä Qashqai-käyttäjiä.

Katso tästä muita juttuja uudesta Qashqaista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

2 KOMMENTIT

  1. Nissan Q. on hyvä auto,siitä osoituksena isot myyntimäärät. Voisiko autoteollisuus antaa osansa ympäristöasioihin niin ettei valmista autoja,joilla pääsee yli 130km/h? Eikö monta ongelmaa ratkea,jos ei ole ylitehokkaita autoja? Mihin niitä tarvitaan? Voisiko autoja markkinoida muilla arvoilla kuin nopeudella,huippukiihtyvyydellä? Emme aja entiseen malliin,olemme etänä monissa asioissa. Olisko aika ihmisen rauhoittua autoilussa-itsensä takia?

Vastaa käyttäjälle Petri Salmi Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!