Autotoday tutustui: Škoda Enyaq iV — menestymisen merkit havaittavissa

Täyssähkömallien kilpailun kiristyessä entisestään, astuu Škoda mukaan tiukkaan kilpailuun Enyaq iV -mallillaan. Volkswagen ID.4:n kanssa saman MEB-pohjalevyn jakavasta Enyaq iV:sta löytyy yhtäläisyyksiä kilpailijaan, mutta malleja ei kannata sekoittaa keskenään toisiinsa.

Suurista sisätiloistaan tunnettu Škoda tarjoaa avaruuden tuntua myös Enyaq iV:n kanssa. Yksi parhaista puolista on suuret matkustustilat, ja ennen kaikkea 585 litraa vetävä tavaratila, joka ID.4:ään verrattuna on noin 40 litraa suurempi. Erittäin selvän muotoisen tavaratilan lastaamista auttaa suuri takaluukku.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kulmikkaista ja suuren tuntuisista muodoistaan huolimatta Enyaq iV on vain reilut 4,6 metriä pitkä. Muotokieli on modernia ja nykyaikaista, mutta tuttua kulmikasta Škodaa. Suuri olemus ja terävän kulmikas muotoilu ei kuitenkaan tunnu olevan ilmanvastuskertoimen tappaja, sillä alhaisimmillaan Enyaq iV:n ilmanvastuskerroin on jopa 0,257, mikä takaa mahdollisimman pienen sähkön kulutuksen.

Kääntösäde jää ketterällä takavetoisella Enyaq iV:llä alle 10 metriin, joka auttaa kaupungin ahtailla kujilla.

Alkuun vain takavetoisena

Tuotannon avaa Enyaq iV Launch Edition, jotka ovat takavetoisia malleja. Akkuvaihtoehtoja on nettokapasiteetiltaan 58 kWh ja 77 kWh versiot. Enyaq iV malliversiot on nimetty akkukapasiteetin mukaan, joten ensimmäiset malliversiot ovat Enyaq iV 60 ja Enyaq iV 80. WLTP mukaiset toimintamatkat malleille on 400 ja 520 kilometriä.

Takavetoisten mallien sähkömoottoreiden teho on pienemmällä akulla varustetussa mallissa 180 ja suuremmalla akulla 204 hevosvoimaa. Molemmissa maksimi vääntö on 310 Nm.

Kuva: Antti Järveläinen.

Myöhemmin jo tänä vuonna tarjolle tulee myös nelivetoinen Enyaq iV 80x, jonka moottoreiden yhteisteho on 265 hevosvoimaa ja 425 Nm vääntöä. WLTP mukaiseksi toimintamatkaksi Škoda lupaa jopa 460 kilometriä.

RS-tehoversion on määrä tulla myös myöhemmin, mutta alustavilta teholukemiltaan RS ei yllä lähellekään jo tämänhetkisten markkinoiden kärkeä 6,2 sekuntin nollasta sataan kiihtyvyydellään.

Lyhyen koeajolenkin perusteella Enyaq iV tuntuu olevan jopa sähköpihimpää sorttia kuin ID.4. Koeajoauto oli suuremmalla akulla varustettu malli. Kulutus pyöri kaupunkiajossa 16-21 kWh/100 km välillä, joka mahdollistaa käytännössä vähintään 370-480 kilometrin toimintamatkan, joten WLTP lukeman saavuttamiseen ei missään nimessä ole mahdoton päästä.

Tavoitteet korkealla

Škodalla on myyntitavoitteet korkealla Enyaq iV:n suhteen jo heti ensimmäisenä vuonna. Suomessa tavoitellaan yli 1000 auton myyntiä ensimmäiselle vuodelle. Tavoite on kova, ottaen huomioon jo tällä hetkellä kireän kilpailun ja eri merkkien tarjonnan. Ensimmäiset asiakkaat saavat omat autot jo toukokuun aikana.

Enyaq iV:n vahvuuksia kilpailussa ovat ehdottomasti suuret tilat, jotka mahdollistavat auton käytön hienosti perheautona. Korin muotoilu ei myöskään jätä kylmäksi Suomen Škoda-kansaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tsekkiläisissä kilvissä olleet lehdistökoeajoautot olivat varusteiltaan täyteen ahdattuja, ja se varmasti näkyy myös hintalapussa. Laatuvaikutelma materiaalien puolesta oli ohjaamossa varsin korkea, mutta sisätilojen muotoiluun olisi Skoda voinut lähteä paljon rohkeammalla kädellä. Tylsähkö ja vanhahtava sisätilojen muotoilu ei lunastanut odotuksia, jotka uutuus ulkoisella olemuksellaan loi.

Sisätilojen muotoilua enemmän ihmetyttää Škodan politiikka latausvaihtoehtojen ja nopeuksien suhteen. Vakiona autossa tulee mukana ainoastaan Mode 3 -latauskaapeli ja tasavirtaa pikalatauslaitteesta Enyaq iV vastaanottaa maksimissaan 50 kW.

Katso tästä muita Skoda-koeajoja.

Lisävarustelistalta löytyy tilapäiseen lataukseen tarkoitettu normaaliin sukopistorasiaan laitettava yleislatauslaite kovaan 750 euron hintaan. Pikalatausvalmiutta saa nostettua akkukoosta riippuen 100 tai 125 kilowattiin 575 euron lisähintaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Näiden toivoisi tulevan autossa jo vakiona, mikäli Škoda haluaa tehdä sähköautokokemuksesta mahdollisimman helppoa ja joustavaa. Hyvään ajotuntumaan, suuriin tiloihin ja alustavasti matalaan sähkön kulutukseen nämä eivät kuitenkaan vaikuta.

Lähtöhinnat Enyaq 60 Launch Edition iV ja Enyaq 80 Launch Edition iV -malleille ovat 44 157 ja 49 319 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!