Autotoday tutustui: Peugeotin lippulaiva – Peugeot 508

Kuva: CvB.

Ensimmäiset Peugeot 508 -mallit ovat nyt Suomessa, ja meillä oli mahdollisuus tehdä pieni kokeilulenkki lehdistöesittelyn yhteydessä.

Peugeot 508 on selvästikin Peugeotin lippulaiva ja suurin ja edustavin malli tällä hetkellä.

Vaikka auto on pituudeltaan 8 senttiä lyhyempi kuin edeltäjänsä, on akseliväliä (2,79 m) lyhennetty vain 2,4 sentillä riittävän suuren matkustamon varmistamiseksi.

Auto ei lyhyen koeajon aikana yllättänyt suuntaan eikä toiseen. Auto on hyvin peugeotmainen, ja mallistossa on Peugeotin käyttämä i-Cockpit-mittaristo, josta joko tykkää tai sitten ei.

Peugeotin i-Cockpit-konseptiin kuuluu tavallista pienempi ratti, kojelautaan integroitu kosketusnäyttö ja katseen korkeudelle sijoitettu 12,3 tuuman digitaalimittaristo.

Kuva: CvB.

Kosketusnäyttö on mallista riippuen joko 8- tai 10-tuumainen.

Ideana on, että mittaristo on niin korkealla, että se näkyy pienen ratin yläpuolella. Tällä tavalla katse on Peugeotin mukaan lähempänä tietä.

Toisaalta tuulilasinäyttöjen yleistyessä tämä ratkaisu tuntuu hieman keinotekoiselta.

Auto on hiljainen ja hyvin tunnokas, ja se ohjautuu hyvin kuljettajan toiveiden mukaisesti.

Autossa on neljä ajotilaa: ECO, Sport, Comfort ja Normal. Eri ajotilat vaikuttavat muun muassa jousitukseen.

EMP2-perusrakenteen ansiosta auto on Peugeotin mukaan 70 kg kevyempi kuin edeltäjänsä.

Kuva: CvB.

Jyhkeä keskikonsoli

Autoon on tarjolla neljä varustetasoa: Active, Allure, GT Line ja GT.

Auton korkea keskikonsoli yllättää hieman, mutta tarkemmin ajateltuna se on ihan hyvä ratkaisu. Tällä tavalla saadaan hyvin säilytystilaa, mutta samalla tuntuu kuin istuisi montussa.

Keskikonsolin kohdalla kojelaudassa on näyttö ja sen alapuolella pienet painokytkimet. Kytkinten merkinnät ovat kuitenkin näppäinten yläpuolella, eikä teksti näy kuljettajalle.

Tämä on yllättävä ergonominen puute, etenkin jos autoa ajaa harvakseltaan, eikä muista ulkoa kytkinten tarkoitusta.

Koeajoautona oli 177-hevosvoimainen diesel, ja sillä auto kulki riittävän reippaasti. Vaihteistona oli 8-portainen automaatti.

Autossa oli varusteena muun muassa pimeänäkökamera, joka pilvisenä päivänä reagoi yllättävässä paikassa. Huoltamon pihalla kameralla nimittäin näki, että rekka-auton pyörät olivat vielä kuumat.

Kuva: CvB.

Ohjaamon ulkoasuun on satsattu paljon. Keskellä kojelautaa on hyllymäinen uloke, joka ei kuitenkaan ole mikään hylly. Se on vain designia.

Ilmansuuttimet ovat myös hieman ”piilossa”, kun suuttimet on jaettu kahteen osaan. Yläosa on noin sentin korkuinen aukko ja sen alla hieman piilossa on muu osa aukosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Takapenkillä on reilusti tilaa, mutta 190-senttinen matkustaja kokee tilan varmaan jo hieman ahtaaksi. Jalkatilaa ei myöskään ole paljon, jos kuljettajan ja etupenkillä matkustavan istuin on aivan takana ja mahdollisimman alhaalla.

Leveyttä takapenkillä on sen verran, että kolme aikuista mahtuu matkustamaan siinä tilapäisesti. Keskipaikka tosin on melko kova sekä istuinosaltaan että selkänojaltaan.

Kuva: CvB.

Matkustamoon on tarjolla laaja valikoima ylellisiä sisustus- ja verhoilumateriaaleja kuten Alcantara ja nappanahka. Sisätilat saa satiinikromilla, mustalla lakalla ja aidolla puulla viimeisteltynä.

Istuimet ovat saaneet AGR-sertifioinnin (Aktion für Gesunder Rücken) ergonomiansa, istuinten säätöjen ja ristiselän tuennan sekä tarjolla olevien hierontavaihtoehtojen ansiosta.

Säilytyslokeroita on 32 litran verran. Myös usb-pistokkeita on sijoitettu eri puolille matkustamoa. Valoa ja avaruutta matkustamoon tuo avattava panoraamakatto.

Kuva: CvB.

Iso takaluukku

Auton takaluukku aukeaa takaikkunan yläosaan asti, ja näin ollen tavaraa saa helposti kyytiin.

Tavaratilan koko on riittävä useimmille, mutta kyllä tämäkin tulee täyteen esimerkiksi nelihenkisen perheen lomamatkalla. Tilan koko penkkejä kaatamatta on 487 litraa.

Muunneltavuudeltaan tavaratila on erinomainen, takaistuimen selkänoja on taitettavissa 2/3-1/3 ja keskimmäinen takaistuin on varustettu suksiluukulla. Kun takaistuin on taitettu kokonaan alas, tavaratila kasvaa 1537-litraiseksi.

Auto on matala – juuri ja juuri 1,40 metrin korkuinen. Pituutta uudella 508:lla on 4,75 m, kun sen edeltäjä oli 4,83 m pitkä.

Peugeotin leijonalogo on sijoitettu etusäleikön keskelle ja 508-logo konepellin etuosaan, mikä tuo väistämättä mieleen vuosikymmenten takaiset Peugeot-mallit.

Kuva: CvB.

Monipuolisesti ajoavustimia

Uusi Peugeot 508 on varustettu useilla uusimman sukupolven ajoavustinjärjestelmillä.

  • Hämäränäköjärjestelmä. Järjestelmä käyttää infrapunakameraa auton edessä liikkuvien elävien olentojen havaitsemiseksi yöaikaan tai huonoissa olosuhteissa 200 metrin päähän
  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä)
  • Kaista-avustin, joka tarkkailee kuljettajan kaistavalintoja (yhdistettynä vakionopeudensäätimen Stop & Go -toimintoon) ensimmäistä kertaa Peugeot-mallistossa
  • Pysäköintiavustin (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä). Järjestelmä hallitsee automaattisesti ajamista, kiihdyttämistä ja jarruttamista pysäköitäessä ja
    pysäköintipaikasta poistuttaessa.
  • Uusimman sukupolven hätäjarrutusjärjestelmä (havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivä- kuin yöaikaankin 140 km/h nopeuteen saakka)
  • Ajonopeuden valvonta ja nopeudenrajoitin
  • Laajennettu liikennemerkkien havainnointijärjestelmä (stop, kielletty ajosuunta jne.)
  • Aktiivinen kuolleen kulman varoitin
Kuva: CvB.

Kaksi bensamoottoria ja neljä dieselmoottoria

Tarjolla on kuusi bensiini- ja dieselmoottoria tehoiltaan 130 – 225 hv.

Tarjolla on kaksi uutta 1,6 litran PureTech-bensiinimoottoria:

  • PureTech 180 S&S EAT8
  • PureTech 225 S&S EAT8 (ainoastaan GT-versiossa) yhdistettynä sport-ajotavan elektroniseen jousitukseen

Neljä HDI-dieselmoottoria, jotka perustuvat 1,5 tai 2,0 litran BlueHDi-moottoreihin:

  • BlueHDi 130 S&S 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
  • BlueHDi 130 S&S EAT8-automaattivaihteisto
  • BlueHDi 160 S&S EAT8-automaattivaihteisto
  • BlueHDi 180 S&S EAT8-automaattivaihteisto

Moottoreiden CO2-päästöt ovat 121 – 162 kg/km.

Ladattava bensiinihybridiversio tulee tarjolle syksyllä 2019.

Kuva: CvB.

Halvin uusi Peugeot 508 maksaa vajaat 38 000 euroa ja kallein runsaat 52 400 euroa.

Uusi Peugeot 508 valmistetaan Mulhousen tehtailla Ranskassa. Voimalinjat tulevat Trémeryn ja Douvrinin tehtailta.

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

1 KOMMENTTI

Vastaa käyttäjälle Kallw Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here