Autotoday testasi: Volkswagen ID.4 1st Max — tuore vuoden auto

Viikko sitten World Car of the Year 2021 -palkinnon itselleen napannut Volkswagen ID.4 ei syyttä ottanut ykkössijaa itselleen. Mukava ja tilava täyssähkö-SUV on tällä hetkellä ehkä se kuumin puheenaihe täyssähköautojen maailmassa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ensituntuma ID.4:stä saatiin nopealla tunnin testilenkillä tammikuun lopussa, ja nyt pidemmän koeajon jälkeen hyvä tunne ID.4:ää kohtaan vahvistui. Volkswagen on onnistunut tämän mallin kohdalla, ja valtava hypetys auton ympärillä ei ole aivan tuulesta temmattua.

Ensimmäinen koko perheen täyssähkö?

Monelle ID.4 näyttäytyy ulkoisesti selvänä perheautona, ja ulkokuori ei hämää. Hieman korotettu SUV farmarikorimallin vivahteineen on muotoilultaan muusta Volkswagen mallistosta täysin poikkeavaa.

Muotokieli on lähellä pienempää sisartaan ID.3:sta, mutta koon puolesta näitä malleja ei ole mahdollista sekoittaa toisiinsa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätiloiltaan ID.4 on perhekäyttöön jopa ylellisen kokoinen, vaikka kokonaismittaa autolla on vajaat 4,6 metriä. Avaruutta ja valoa matkustamoon tuo suuri panoraamalasikatto, ja jalkatilaa riittää ruhtinaallisesti edessä ja takana.

Takamatkustajien mukavuutta lisäävät etuistuinten välissä oleva lämpötilansäätö ja kaksi usb-c-porttia laitteiden lataamiselle.

Tavaratilan koko on kiitettävät 543 litraa. Erona moneen muuhun täyssähköautoon, ID.4:stä ei löydy ylimääräistä pientä säilytystilaa edestä konepellin alta. Ensimmäisiin 1st Edition -malleihin tuli vakiona vetokoukku, jota ei kaikkiin täyssähköautoihin ole valittavissa edes lisävarusteena.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan ID.4 tarjoaa loistavat puitteet perheautoksi, mutta monelle hinta on vielä liikaa. Edullisimmillaan pienemmällä akulla varustetun ID.4:n alkaen hinnat pyörivät noin 40 000 eurossa ja suuremmalla akulla varustettu malli on lähtöhinnaltaan jo vajaa 50 000 euroa.

Mikäli autoa on hankkimassa perheen ykkösautoksi, johon edullisia kilometrejä on tarkoitus ajaa enemmän, toimii ainoana järkevänä vaihtoehtona suuremmalla akulla varustettu malli.

Sähköautoksi hidas, mutta se ei haittaa

Sähkömoottoreiden tarjoama välitön voima ja valtavat vääntölukemat siivittävät monet täyssähkömallit nollasta sataan heittämällä alle viidessä sekunnissa. Volkswagen on ottanut ainakin tuotannon alkuvaiheessa erilaisen lähtöasetelman ID-perheen kanssa.

ID.4:ää on saatavilla muutamalla eri tehoversiolla, mutta tehokkaimmastakin mallista ruutia löytyy ainoastaan 150 kW eli reilut 200 hevosvoimaa, jolloin kiihtyvyys on 8,5 sekuntia (0-100km/t).

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajokokemuksen puolesta ID.4 on mukavan leppoinen auto ajaa, ja sähkömoottorin teho tuo auton käyttäytymiseen rauhallisuutta. Mukavassa kyydissä ei juuri osaa edes kaivata ripeämpää liikkumista. Sähkömoottorin välitön teho ja vääntö saavat kuitenkin moottorin tuntumaan lukemiaan tehokkaammalta.

Lisämukavuuden kuljettajan ja pelkääjän penkille tuovat amerikkalaisista autoista tutut korkeussäädettävät erilliset käsinojat molemmille istuimille. Varsinaista korkeaa keskikonsolia käden lepuuttamiselle ei ole.

Sähkön kulutus on polttava aihe

Sähköautoilla kokonaiskantaman määräävät akun koko ja sähkön kulutus – aivan kuten polttomoottoriautollakin tankin koko ja menoveden kulutus. Sähköautossa akun täyttäminen on pahimmillaan tuskastuttavan hidasta polttoaineen tankkaamiseen verrattuna.

Kuva: Antti Järveläinen.

Monta kertaa hinnaltaankin kalliiden täyssähkömallien kohdalla törmää valitettavasti selvästi suurempaan sähkön kulutukseen, kuin mitä valmistaja lupailee. Toimintasäde jää näin ollen valitettavan pieneksi ja ajokokemuksen nautinnosta suuren osan vie auton lataamisesta murehtiminen.

Koeajetun ID.4 1st Edition -mallin akun kapasiteetti on 82 kWh, josta käytettävissä on 77 kWh. WLTP:n mukainen toimintasäde on noin 500 kilometriä. Sähkön kulutus ID.4:n kohdalla yllätti positiivisesti, sekalaisessa ajossa kulutuslukemat pyörivät 15-20 kWh/100 km. lukemissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköä riittää näin ollen vajaasta 400 kilometristä aina 500 kilometriin asti ennen seuraavaa lataamista. Aluksi liikkeelle lähdettäessä kulutuslukemat pyörivät jopa 25-35 kWh/100km lukemissa ensimmäiset 10 kilometriä, jonka jälkeen keksikulutus tasaisesti laskee akun ja sisätilojen lämmettyä. Pelkästään lyhyitä pätkiä ajava saa varautua 250-300 kilometrin lukemiin yhdellä latauksella suuremman sähkökulutuksen takia.

Positiivista oli huomata kulutuslukemista nopeuden vaikutus sähkön kulutukseen. Moottoritiellä 100 kilometrin tuntinopeudella sähköä meni noin 20 kWh/100km. Nopeuden nosto 120 km/t lukemaan nosti keskikulutuksen ainoastaan 22 kWh/100km lukemaan.

Monilla täyssähkömalleilla muutaman kymmenen kilometrin nosto tuntuu vaikuttavan eksponentiaalisesti ilmanvastuksen kautta kulutuslukemaan, eikä 25 kWh lukema olisi ID.4:kään kohdalla mitenkään yllättänyt.

Täydellisestä paketista ei ole vielä kyse

Ansaitusti vuoden auto tittelin voittanutta ID.4:ää ja Volkswagenia voi kehua onnistuneesta kokonaisuudesta, mutta ei auto vielä täydellisyyteen yllä.

Suurimpina murheina tuntuvat olevan ajoittain erittäin hitaasti toimiva viihdejärjestelmä ja halvahkon tuntuiset materiaalit sisällä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Laiskasti kaistalla pitävä Travel Assist -avustin soisi hoitaa työnsä varmemmin ja lisäkilometrejä Suomen pitkille välimatkoille toivoisi suuremman akkuvaihtoehdon avittamana. Nyt takavetoisen mallin lisäksi nelivedolle olisi varmasti myös suuri kysyntä ainakin täällä pohjolassa.

Kokonaisuutena ID.4 on loistava jatke ID.3:lle, ja selvää kehitystä mallien välillä on nähtävissä jo lyhyessä ajassa.

Katso tästä muita Volkswagen-koeajoja.

ID.4 tulee varmasti olemaan suosittu täyssähkömalli Suomessa, kokonsa ja ominaisuuksiensa puolesta. Nopeasti laajentuva sähköautojen latausverkosto laskee entisestään kynnystä hankkia täyssähköauto jopa perheen ykkösautoksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volkswagen ID.4 1st Max 77 kWh

  • Maksimiteho yhteensä: 150 kW, 204 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 310 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 77 kWh (netto)
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 487 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 350-510 km.
  • Kiihtyvyys: 8,5 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 18,5 kWh/100km.
  • Kulutus koeajossa: 15-22 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho: 11 kW (AC) ja 125 kW (DC)
  • Vetotapa: Takaveto
  • Tavaratila: 543 l.
  • Vetokyky: 1000 kg.
  • ID.4 1st alkaen hinta: 48 790 euroa
  • Koeajoauton hinta: 58 868 euroa
  • ID.4 alkaen hinta: 39 770 euroa (Pure 109 kW, akku 52 kWh)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

4 KOMMENTIT

  1. Nyt hieman yli 1000km ajaneena voin sanoa että ID4n keskikulutus on noin 23 kWh/100km kun ulkolämpötila noin 0-5 astetta. En ole koskaan käyttänyt auton esilämmitystä verkkovirralla vaan lämmitys on aina tapahtunut akusta ajon aikana.
    Kerran olen lämpimällä autolla päässyt lukemaan 16,5 kWH/100km hitaalla matka-ajolla. 15-20 kWh kulutus on mielestäni aika mahdoton saavuttaa sekalaisessa ajossa missä on mukana noin puolet 5-10 km mittaisia kaupunkiajoja ja toinen puoli matka-ajoa. Nämä tulokset on saatu ID4 1st Pro Performance autolla keskimäärin 1,5 hengen kuormalla ja auton mittareista otetuilla lukemilla.

    • Lämpötilalla tuntuu olevan suuri vaikutus sähkön kulutukseen useilla sähköautoilla, todennäköisesti myös ID.4:llä. Koeajo osui viime viikolle, jolloin saatiin nauttia 10-15 asteen lämpötiloista. Renkaina autossa oli Pirelli Scorpion 235/45/21 kesärenkaat.

    • Niin se menee kulutuksen kanssa kuten polttomoottori autoillakin. Kaasujalan painolla on suuri merkitys. Auton sisätilojen esilämmittäminen on suorastaan välttämätöntä viileillä keleillä, vaikka lämpöpumppu onkin.

  2. Olen varmaankin ”erilainen nuori”,koska yhtään ei mieli tee täyssähköautoa. Aina ovat autot kiinnostaneet viimeisen päälle meitä poikia,mutta nyt on jokin muuttunut??? Sain kylläkin tukea tunteelleni eilen ” tavallisesti luotettavista autolähteistä”,kun otin asiaa esille niiden poikien kaa.

Vastaa käyttäjälle Erkki Hyytiälä Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!