Autotoday testasi: Škoda Octavia G-Tec — puolita polttoainekulusi!

Octavia on Škodan myydyin automalli ja Suomen lisäksi myyntitilastojen kärjessä peräti seitsemässä Euroopan maassa.

Uusi neljännen sukupolven Octavia tarjoaa laajan valikoiman eri voimalinjoja ja erinomaiset sisätilat. Varsin hillitysti päivittynyt ulkomuotoilu on tunnusomaista kulmikasta Škodaa. Octavian kaasuversio yllätti monella osa-alueella Etelä-Suomen nollakeleissä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vihreämpi valinta ja säästöjä lompakolle

Koeajossa ollut G-Tec on malliston kaasuversio, jossa kaasukäyttöisen 1,5-litraisen TSI-moottorin polttoaineena käytetään joko bio-/maakaasua tai bensiiniä. Kaasusäiliöiden tilavuus on 17,33 kilogrammaa ja bensiinisäiliön yhdeksän litraa.

Koeajossa kaasun keskikulutus pyöri lähellä Škodan ilmoittamaa 3,9 kg/100km lukemaa. Pienimmillään rauhallisessa taajama-/maantieajossa päästiin 3,5 kg/100km lukemiin.
Kaupungissa ja moottoritiellä vastaava luku pyöri 4,0-4,5 välillä. Neljän kilogramman keskikulutuksella täyteen tankatuilla kaasusäiliöillä taittaa matkaa reilut 400 kilometriä.

Auto säätelee automaattisesti käytettävää polttoainetta, eikä käytettävää polttoainetta erota muusta kuin mittariston kulutuslukemista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Bensiiniä käytetään vain tietyissä tilanteissa esimerkiksi käynnistettäessä moottori kaasun tankkaamisen jälkeen tai käynnistettäessä moottori ulkolämpötilan ollessa alle -10 astetta.

Viikon koeajopätkän aikana bensiiniä kului kolme litraa, kun mittariin kertyi 500 kilometriä. Tarvittaessa pelkällä bensiinillä on mahdollisuus ajaa täydellä tankilla noin 150 kilometriä, mikäli kaasuntankkausasemia ei satu matkan varrelle.

Škoda kertoo CO₂-päästöjen olevan kaasuautolla jopa 25 % pienemmät kuin bensiinimoottoriautolla. Typen oksidien päästöt ovat myös merkittävästi pienemmät, ja hiukkaspäästöjä ei synny lainkaan

Kuva: Antti Järveläinen.

Maakaasun hinta on tällä hetkellä tankkausasemasta riippuen 1,1-1,25 euroa/kilogramma. Neljän kilogramman keskikulutuksella ja 1,2 euron kilohinnalla sata kilometriä taittuu polttoaineiden puolesta vajaalla viidellä eurolla.

Käyttövoimavero kaasu-Octaviaan on 215 euroa vuodessa, joka esimerkiksi 20 000 kliometrin vuosiajoilla nostaa polttoainekustannuksia eurolla sataa kilometriä kohden. Vastaavalla bensiiniautolla polttoainekustannukset pyörivät kymmenen euron tuntumassa 6,5 litran keskikulutuksella.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koko perheen auto

Škoda on ollut tunnettu suurista tiloistaan, ja uusi Octavia jatkaa samoilla linjoilla. Sisätilat ovat kokoisekseen autoksi väljät, ja tilaa riittää mukavasti edessä ja takana.

Tavaratilan kokoon vaikuttaa voimalinja. Pelkällä polttomoottorilla varustetun farkku Octavian tavaratila vetää jopa 640 litraa. Kaasumallissa tavaratila on 495 litraa ja lataushybridissä 490 litraa. Vastaavat lukemat sedan Octavialle ovat yllättäen ainoastaan 40 litraa pienemmät.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ohjaamon muotoilu on hillityn moderni. Koeajoauton tunnelmavalaistus tuo esille ohjaamon kaarevia muotoja, ja keskikonsolia koristaa tyylikäs ja yksinkertainen vaihteenvalitsin.
Kojelaudassa on käytetty valtavirroista poiketen osittain kangasta verhoiluun, ja kojelaudan keskellä on 10 tuuman kosketusnäyttö selvillä toiminnoilla. Älyilmastoinnin valikosta on helppo valita hetkellisesti päälle vaikka jalkojen lämmitys tai viilennys.

Sekä edestä että takaa löytyvät kahdet usb-c pistokkeet laitteiden lataamiseen, ja koeajoauton takasivuikkunoiden verhot lisäävät takapenkkiläisten matkustusmukavuutta. Etu- ja takaovista löytyy säilytystelineet 1,5 litran pulloille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Octavian varustetasoja on neljä: Ambition, Style, RS ja Scout. Eri tasojen vakiovarustelistaa selatessa tuntuu löytyvän aina toistaan mielenkiintoisempia varusteita. Octavian lisävarustelistalta löytyy nyt ensimmäistä kertaa tuulilasinäyttö, johon saadaan näkyville muun muassa nopeus, navigointi ja tunnistetut liikennemerkit.

Turvallisuuteen liittyvistä varusteista mukana tulee aina kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutustoiminto ja törmäyksen väistöavustin kaikilla varustetasoilla. Euro NCAP -törmäystestistä tuloksena on täydet viisi tähteä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Myös sähköä tarjolla

Uutta Octaviaa ei tarvitse jättää ostamatta ainakaan mallistosta puuttuvan voimalinjan takia, sillä koeajetun G-Tec -kaasumallin lisäksi tarjolla on lataushybrid-, kevythybrid-, bensiini- ja dieselmallit. Korimalleista löytyy sedanin ja farmarin lisäksi sporttinen RS ja maastohenkinen Scout.

Octavia iV -lataushybridissä akun kapasiteetti on 13 kWh, mille Škoda lupailee jopa 60 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Yhteistehoa 1,4-litraisessa TSI ja 85 kW sähkömoottorissa on 150 kW eli 204 hevosvoimaa.

Octavia e-Tec on puolestaan Škodan ensimmäinen kevythybriditekniikalla varustettu sarjatuotantomalli. Kolmisylinterisen 1,0-litraisen TSI moottorin apuna toimii 9 kilowatin sähkömoottori, ja yhteistehoa löytyy 110 hevosvoimaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ainoastaan CNG-tarra ja logo erottaa

Koeajettu kaasumalli paljastaa voimanlähteensä ulkoisesti vain takaikkunan CNG-tarralla ja takaluukun G-Tec -logolla. Muuten ulkoisia eroja ei ole muihin voimalinjoihin verrattuna.
Ajossa kaasuauto käyttäytyy kuten muutkin polttomoottorimallit. Kaasun vastaavuus tuntuu normaaliasetuksella olevan hieman tahmea, mutta Sport asento korjaa tahmeuden nopeasti.

Uuden Octavian ajettavuus on vakaa, ja näkyvyys ulos on hyvä. Avaruutta autoon tuo lisävarustelistalta löytyvä panoraamakattoikkuna.

Sporttisempaan ajoon perus-Octavia ei juuri taivu, mutta säästöt polttoainekustannuksissa ja perhekäyttöön soveltuvat sisätilat ja ratkaisut saavat hymyn huulille uuden Octavian ratissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Škoda Octavia Combi Style 1.5 TSI G-Tec

  • Moottori: 1498 cm³, 4-sylinterinen, bio-/maakaasu/bensiini
  • Moottorin teho: 131 hv. / 96 kW. @ 5000-6000 rpm.
  • Moottorin vääntö: 200 Nm. @ 1400-4000 rpm.
  • Kiihtyvyys: 9,6 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kaasun kulutus: 3,9 kg/100km.
  • CO₂-päästöt: 106 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 3,5-4,5 kg/100km.
  • Omamassa: 1431-1589 kg.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 495 l.
  • Vetokyky: 1400 kg.
  • Alkaen hinta: 29 664 euroa (sedan)
  • Alkaen hinta: 30 520 euroa (farmari)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

4 KOMMENTIT

  1. minä ajat vw passatilla multifuel, etanolia tankkiin 1euro/litra. tuossa viikko sitten käytiin Jyväskylässä 3 aikuista kyydissä tästä Lahdesta Jyväskylään ja siellä kaupungissa pyörittiin jonkin verra ja sitten matka takaisin Lahteen, Nokian kitkaremkaat alla. Etanolia meni kokonaisuudessaan puolet tankista, että repikää siitä, ja se on ”real world”
    kulutus se.

  2. Joidenkin on vaikea ymmärtää kuinka ympäristöystävällinen ja taloudellinen kaasuauto oikeasti on. Maakaasulla ajaessa 4,5€/100KM ja jos haluat vieläkin enemmän pelastaaa mailmaan niin Biokaasu on käytännössä 0 päästöistä tai lietelannasta tehtynä on päästöt jopa negatiivisia. Kulut hieman enempibiokaasulla 5,2€/100km.
    Lisäksi moottorit toimivat aivan kuin bensakoneet eikä hinnassa ole mitään eroa.

  3. Mikähän tiistai versio mulla on. Reilua moottotiajoa ja taajamaa 100km. Niin ja talvikeli .
    Keskinopeus 54km/h . Kulutus vain 3.2kg/100km. Kyllä menee vähällä.

  4. Kaasukäyttöisen auton hankintaa pitäisi tukea paremmin kuin sähköauton hankintaa. Biokaasu on kotimainen tuote ja edullista käyttää. Biokaasua voidaan tuottaa läpikotaisin maassa. Samalla se työllistäisi kotimaista työllisyyttä.

Vastaa käyttäjälle Kymäläinen Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän