Autotoday testasi: Škoda Enyaq Coupé RS iV — RS-perheen ensimmäinen täyssähkö

Škoda on viime vuosina, tai voisiko sanoa viime vuosikymmenenä, niittänyt Suomessa vahvasti mainetta eri malleillaan. Tästä kertoo erinomaisesti kolmena perättäisenä vuonna pokatut Vuoden Auto Suomessa -palkinnot, joista viimeisin tuli “perus-Enyaqille” reilu vuosi sitten. Koeajossa ollut mallin Coupé-malli on tuorein painos Enyaqista.

Mallimerkintä RS tarkoittaa Škodan tapauksessa urheilullista mallia käytännöllisyyttä unohtamatta. Sähköistyvässä automaailmassa tehoja eli kilowatteja saa verrattain halvalla polttomoottorimalleihin verrattuna. Tästä syystä monet täyssähkömallit ovat joko neljään sekuntiin kiihtyviä “urheiluautoja” tai juurikaan tunteita herättäviä perheautoja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Enyaq Coupé RS kulkee hieman omaa polkuaan tässä genressä. Ulospäin urheilullisuutta huokuvan RS:n 220 kilowattia (299 hv.) eivät saa päätä liimaantumaan niskatukeen kiihdytyksessä, mutta sporttinen ulkonäkö ja erinomainen ajettavuus tekevät autosta äärimmäisen miellyttävän kulkupelin arkeen, ja tilaa riittää koko viisihenkisen perheen tarpeisiin.

Loistava ajettava

Enyaq Coupé RS iV on Škodan historian ensimmäinen täyssähkö RS-malli. Tehoilla ei olla lähdetty RS-mallissa pullistelemaan ja Enyaqin toiseksi tehokkaimpaan Enyaq 80x iV -malliin verrattuna kilowatteja on ainoastaan 25 kappaletta enemmän. Kiihtyvyydessä tämä näkyy kolmen kymmenyksen erona RS:n kiihtyessä nollasta sataan “vain” 6,5 sekunnissa. Kiihtyvyydeltään autolla ei pääse kuitenkaan jalkoihin jäämään, mutta urheilullisen RS:n olemus antaa asiasta tietämättömälle varmasti eri ajatuksen auton kiihtyvyydestä.

Ajettavuuden suhteen RS-mallia ei voi kuin kehua. Enyaq Coupé RS -mallissa tulee vakiona 10-15 milliä madallettu Sport-alusta. Koeajoautoon lisävarustelistalta valittu hulppean 5000 euron hintainen Ultra-paketti tuo autolle mukautuvan alustan monen muun varusteen lisäksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mukautuvalla alustalla varustettu Enyaq RS menee ajokokemukseltaan ja laadukkuudeltaan heittämällä lähelle täyssähköautojen kärkeä tässä hintaluokassa. Loistava yhdistelmä mukavuutta, tunnokkuutta ja napakkuutta – juuri mitä voi sporttiselta tämän kokoluokan perhekulkineelta toivoa.

Koeajon ajankohta sijoittui etelän kevättalven nollakeleille, eikä irtolumesta tai loskasta ollut puutetta. Olosuhteet olivat loistavat testata alustan ja ajettavuuden lisäksi nelivedon ja ajovakautuksen toimintaa. Etenemistä talvikelissä voisi kuvailla vaivattoman hauskaksi viimeistään siinä vaiheessa kun keventää ajovakautuksen ja luistoneston tarkkaavaisuutta. Maantiellä kyyti on vakaata ainakin etupään 235/50 ja takapään 255/45/20 kitkarenkailla.

Volkswagenin MEB alusta

Enyaq jakaa saman Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan, johon esimerkiksi Audin Q4 e-tron ja Cupra Born pohjautuvat Volkswagenin ID-mallien lisäksi. Enyaq Coupé erottuu ulkonäöltään edukseen saman pohjarakenteen muista malleista, mutta akun latauskäyrää ei Enyaqin kohdallakaan pysty kehumaan yltiömäisesti.

Kuva: Antti Järveläinen.

Valmistaja ilmoittaa koeajetun suuremman akkukoon malleille maksimi latausnopeudeksi 135 kW ja akun latautuvan nopeimmillaan 10 prosentista 80 prosenttiin jopa alle puolessa tunnissa. Latausnopeutta testattiin 150 kilowatin laturilla ilman muita laturia kuormittavia kanssalataajia. Lataus aloitettiin akun latauksen ollessa 11 %, jolloin auto näytti vastaanottavan virtaa 68 kW. Latausvirran huippu saavutettiin 22 prosentin kohdalla, jolloin virtaa latautui ainoastaan 73 kilowatin teholla.

Valmistajan ilmoitetusta maksimitehosta jäätiin odotetusti, mutta silti toiveissa oli nähdä hieman rivakampaa virran vastaanottamista. Ulkolämpötila oli 2 astetta plussan puolella ja laturille tultiin pidemmän ajolenkin jälkeen “lämpimällä autolla” normaalin ajon päätteeksi.

Kulutustestissä 100 km/t. keskinopeudella sähköä kului 21,4 kWh/100km (lämpötila +1⁰C). Koeajoviikon aikana kulutus vaihteli 20-24 kWh/100 km välillä ja pidemmän ajan keskikulutukseksi mittari näytti 25,2 kWh/100km. Todellinen toimintasäde nollakelissä autolla asettuu noin 300-380 kilometriin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jos auton latauskäyrästä matka-ajoa ja pikalatausta ajatellen ei voi antaa täysiä pisteitä, niin kehuja ansaitsee hyvän ajettavuuden lisäksi etuistuimet ja auton äänieristys.

Koeajetun RS:n vakiovarustukseen kuuluvat Lounge-sisätilat eivät ole pelkästään hyvän näköiset vaan myös todella laadukkaan tuntuiset materiaaleiltaan. Lounge-sisustuksessa istuimet ja kojelauta on verhoiltu Suedia-mikrokuitukankaalla, minkä kruunaavat limen väriset tikkaukset ja yksityiskohdat ohjaamossa. Toinen RS-malliin valittavissa oleva sisusta on nahkaverhoiltu RS Suite kohtuulliseen reilun 800 euron hintaan.

Matkustusmukavuutta ja sisätilojen äänieritystä parantavat myös etu- ja takasivulasien laminoidut ääntä eristävät lasit, joka tulevat vain Sportline- ja RS-varustelun mukana.

Tiloista ei tingitä

Käytännöllisinä perheautoina tunnetuksi tulleiden Škodien tilat ovat aina olleet kilpailukykyisiä muihin verrattuina. Coupén linjakkaasta muotoilusta huolimatta tavaratilaa Enyaq Coupéssa on kohtuulliset 570 litraa. Litroja on 20 kappaletta enemmän kuin Volkswagenin ID.5:ssä. Suurempi ero tulee vertailtaessa Enyaqin ei-coupé mallia ja Volkswagenin ID.4:sta, joiden välillä eroa on peräti 40 litraa Enyaqin hyväksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takana tilaa on riittämiin kolmelle hengelle tasaisen lattian ja aina Coupé-malliin vakiona tulevan suuren panoraamakattoikkunan ansiosta. Takaistuimilta löytyy kaksi usb-c-liitintä ja 230 voltin pistoke. Takamatkustajille on myös oma lämpötilan säätö kyynärnojan takaosassa.

Enyaqista on RS-mallin lisäksi valittavissa pienemmällä 62 kilowattitunnin akulla varustettua mallia coupéna ja perusversiona. Pienempiakkuiset mallit ovat aina yksimoottorisia ja takavetoisia, suuremman akun mallit ovat valittavissa joko taka- tai nelivetoisena.

Koeajettua RS-mallia saa coupéna ja perusversiona. Perusmalli on lähtöhinnaltaan noin 2000-2500 euroa coupéa edullisempi akun koosta tai varustetasosta riippumatta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajettu Enyaqin lippulaivamalli Coupé RS iV on Enyaq-malliston kallein malli. Ajettavuudessa ei ole ainakaan tämän mallin kohdalla mitään naputettavaa vaan päinvastoin. Tehokkaampaa sähköautoa etsivä löytää markkinoilta muita vaihtoehtoja, mutta Enyaq RS tarjoaa laadukkaan kokonaisuuden, jossa keskiössä ei ole ainoastaan nollasta sataan kiihtyvyys.

Hinta muutamilla lisävarusteilla nousee helposti yli 70 000 euroon, joka kuitenkin monien osalta kuoppaa haaveet RS:stä. Onneksi Enyaq-mallistosta löytyy edullisempiakin vaihtoehtoja, sillä auto on selvästi yksi onnistuneimpia MEB-pohjan malleja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Škoda Enyaq Coupé 80x 4×4 RS iV

  • Sähkömoottorin teho: 220 kW. (299 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 460 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,5 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 82 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 77 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 16,8 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 520 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 20-24 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 300-380 km. (+1⁰C)
  • Maksimi latausteho (DC): 135 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: n. 2300 kg.
  • Tavaratila: 570 l.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Vetokyky: 1200 kg.
  • Alkaen hinta: 67 190 euroa
  • Koeajoauton hinta: 75 275 euroa

Autotoday tutustui: Škoda Enyaq iV — menestymisen merkit havaittavissa

Autotoday testasi: Skoda Superb Combi PHEV — yllätyksetön lippulaiva

Autotoday testasi: Škoda Octavia G-Tec — puolita polttoainekulusi!

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän