Autotoday testasi: Renault Zoe — sähköautoilua kolmannessa polvessa

Renault Zoe ei ole ensikertalainen sähköautopiireissä, sillä uusin kolmannen sukupolven täyssähkö Zoe tuli ensimmäistä kertaa markkinoille jo vuonna 2012.

Nykyinen Zoe ZE 50 -malli on hauska kumppani kaupungissa, mutta pieneksi autoksi varsin kookkaalla 52 kWh akulla taittaa parhaimmillaan yli 300 kilometrin matkan yhdellä latauksella.

Sähköautoilussa tuntuu loppuen lopuksi painavan aina kaksi tärkeää asiaa vaakakupissa.
Miten pitkälle yhdellä latauksella pääsee? Miten nopeasti saan ladattua auton?

Renault Zoe on onnistunut vastaamaan lähes parhaalla mahdollisella tavalla ainakin toiseen kysymyksistä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kookas akku, mutta kulutusta voisi viilata

Zoen kokoluokan sähköautoissa akkukoot kilpailijoilla vaihtelevat paljon. Zoen 52 kWh:n akku sijoittuu mukavasti listan yläpäähän. Akun lataamisesta ei ole jatkuvaa huolta.

Autolla pystyy huoletta ajamaan useamman päivän peräkkäin miettimättä jatkuvasti seuraavaa latauspysähdystä.

Viikon koeajossa sähkön kulutus oli keskimäärin 19-20 kWh/100 km. Ulkoilman lämpötila vaihteli nollan molemmin puolin, ja autolla lähdettiin aina kylmänä liikkeelle, jolloin hetkellisesti sähkön kulutus nousee korkealle sisätilojen lämmityksen takia.

Ottaen huomioon kylmäkäynnistysten määrän ja koeajo-olosuhteet, voi kulutusta pitää keskiverto suorituksena, vaikka parannettavaakin on.

Kesäolosuhteissa kulutus on varmasti joitain kilowatteja alemmalla tasolla. Suomessa pakkaskelit kestävät helposti jopa puoli vuotta, joten talviautona Zoe tarjoaa noin 250 kilometrin toimintasäteen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Lataustolpalla ei tarvitse istua tuntitolkulla

Sähkökulutusta voi aina kohentaa, mutta latausvaihtoehdoista Zoe ansaitsee lähes täydet pisteet.

Varustetasosta riippumatta autosta löytyy aina 22 kW latausta mahdollistava vaihtovirtalaturi. Se mahdollistaa auton latauksen tyhjästä täyteen vajaassa 2,5 tunnissa. 22 kW laturi ei ole itsestäänselvyys kalliimman pään sähköautoissakaan.

Lisävarustelistalle on laitettu CCS pikalaturi, jolle saattaa tulla käyttöä kiireemmän elämäntyylin omaaville kuljettajille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Reilun tuhannen euron hintaa pikalaturi mahdollistaa auton lataamisen 50 kW:n teholla, jolla auton saa ladattua täyteen noin tunnissa.

Auton latauspistoke löytyy kätevästi suoraan keulasta Renault logon alta. Sijainniltaan pistoke on parhaassa paikassa käyttömukavuutta ajatellen. Laturille pystyy ajamaan suoraan keula edellä, eikä ylimääräiselle auton kääntelylle ole tarvetta.

Julkisten latausasemien hinnat vaihtelevat täysin ilmaisista latauspaikoista yli 0,40 euroa kilowattitunnilta maksaviin latausasemiin.

Koeajon kulutuslukemilla ja 0,20 euron kilowattitunnin hinnalla sähkökustannukset ovat noin 4 euroa/100 km.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätiloissa kierrätysmateriaalia

Sähkönkulutukseltaan ekologisessa Zoe:ssa on mietitty ympäristön arvoja myös sisätiloissa. Zen ja Intens varustetasoissa kojelaudan kangas ja istuinverhoilu on tehty muun muassa kierrätetyistä turvavöistä ja muovipulloista.

Sisätiloiltaan Zoe on kompakti etenkin takatiloiltaan. Istuinpaikkoja on autossa viidelle, mutta kolmen aikuisen istuttaminen taakse vaatii hieman sopeutumista pidemmillä matkoilla. Edessä on kohtalaiset oltavat.

Kuva: Antti Järveläinen.

Näkyvyys ulos on pääosin hyvä oikean puolen kuollutta kulmaa lukuun ottamatta. Paksuhko B-pilari ja istuin tulee pahasti näkökentän tielle. Vieressä olevasta autosta varoittaa peilissä oleva kuolleen kulman varoitin, mutta pyöräilijöiden ja kävelijöiden kanssa on oltava tarkkaavaisempi.

Katso tästä muita sähköautojen koeajoja.

Varustetasosta riippuen kojelaudassa on kiinni 7- tai 9,3-tuumainen pystysuuntaisesti asetettu kosketusnäyttö.

Kosketusnäyttö ei ole käyttöliittymältään helpoin, ja vie hetken aikaa tottua.

Zen ja Intens varustetasoissa saa puhelimen langattoman latausalustan keskikonsoliin ja Intens varustetasossa lisävarustelistalta on valittavissa vielä Bosen äänentoisto.

Kuva: Antti Järveläinen.

Helppo ajaa

Zoe on vaivaton ja helppo auto kaupungissa, kiitos kompaktin koon ja tehostettujen hallintalaitteiden. Ohjaus on kevyt ja jarrupoljin tuntuu aluksi jopa liian tehostetulta ja herkältä.

Ajonvakautusjärjestelmät hoitavat hommansa mallikkaasti sohjolla, jäällä ja lumella. Kaasupolkimen vaste on sähkömoottorin ansiosta välitön ja kulkupuoli on määrätietoista moottoritienopeuksillakin.

Lähtöhinnaltaan Zoen saa omakseen 29 390 eurolla, jolloin varustetasona on Life, ja mukana tulee kaikki tarvittava ilman suurempia ajonautintoa mukavoittavia ja ”ylimääräisiä” varusteita.

Kuva: Antti Järveläinen.

Seuraavassa Zen varustetasossa 30 990 euron hinnalla auton lisävarustelista päivittyy mm. kevytmetallivanteilla, kaistavahdilla ja peruutustutkalla.

Malliston huipulla on Intens varustetaso, jossa 32 990 euron hinnalla autoon on ladattu lähes kaikki saatavilla olevat varusteet, kuten navigointi, peruutuskamera ja aktiivinen pysäköintiavustin.

Intens-varustellun Zoen sähkömoottori päivittyy Life ja Zen varustetasojen 109 hevosvoiman moottorista 136 hevosvoimaiseen malliin.

Sähköauton 2000 euron hankintatuki on hyödynnettävissä kaikkiin tällä hetkellä myynnissä oleviin Zoe-malleihin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

  • Sähkömoottorin teho: 100 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 245 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 52 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella kesällä/viileissä olosuhteissa: 375 / 240km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 250 km.
  • Kiihtyvyys: 9,5 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 17,9 kWh/100km.
  • Kulutus koeajossa: 19-20 kWh/100km.
  • Omamassa: 1577 kg.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Alkaen hinta: 29 390 euroa (Life varustetaso)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän